Hoge weidepalen ivm paard dat over het draad springt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Hoge weidepalen ivm paard dat over het draad springt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 06:58

Mijn merrie staat dus dag & nacht in het land.
Maar wanneer madam het niet meer leuk vind bij het ene paard springt ze over naar de buren en als ze dat niet meer leuk vind springt ze over naar het hoge gras, waar ze dus absoluut niet in mag ivm dat ze eigenlijks op dieet moet.
Ze staat op normaal gras dus honger kan ze echt niet hebben.

Maar ik heb die normale weidegang paaltjes
Afbeelding

Maar hier springt ze dus met alle gemak overheen.

Nu heeft ze gisteren ergens anders gestaan maar daar is ze weer overheen gesprongen, ik denk dat deze paaltjes wel 150 cm waren.

Wat kan ik hieraan doen?
Ik sta op een pensionstal en ze beginnen er ook een beetje genoeg van te krijgen dat ze telkens erover heen springt.

Groetjes, Priscilla.

cheyentic

Re: Hoge weidepalen ivm paard dat over het draad springt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:03

er bestaan we nog hogere, maar de kans zit erin dat ze er dan uiteindelijk gewoon doorheen gaat als ze er niet meer overheen kan..
wij hebben een hek van 1.50 hoog met gaas en daarboven 3 lagen schrikdraad dus tot 1.90 hoog daar blijven ze zeker achter en kunnen ze niet doorheen.. maar ja wss heb jij die optie niet.
weet overgens niet waar je nog hogere plastic palen kan halen, maar heb ze wel eens gezien.. kun je niet een vriendje in haar land zetten dat ze er niet meer uit wil oid

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:04

Staat er wel stroom op de draden? Mijn paard springt namelijk alleen over de draad als hier geen stroom op staat (de etter).
Of verkopen als springpaard Haha!

Want ik vermoed omdat je op een pensionstal staat dat hogere weidepalen geen optie meer is? Of Het stukje waarin jouw merrie staat zodanig draad verhogen dat je door middel van een houtje en isolator op 2 meter uitkomt? (dus het houtje vastboren op de bestaande houten weidepalen (als die er zijn)).

Of rolt ze onder de draad door? Dat kan ook nog. (dat doet dat schatje van mij dus als hij even geen zin heeft om te springen).

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:06

stroom er op en even laten merken dat er idd stroom op staat... meer zou ik ook niet weten... ik heb er ook zo 1... als ze ergens anders lekkerder gras ziet gaat ze daar zelf wel heen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 07:08

Idd je kunt wel gaan bouwen, maar wss springt ie er dan dwars doorheen.
Of wat iemand anders zegt, sommige paarden rollen/kruipen onder de draad door, ze hoeven niet altijd te springen. Maar neem aan dat je m hebt zien springen?

Dan is het kijken naar waarom ie het doet. Staat ie alleen? Zoek dan een weidemaatje.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:08

cheyentic schreef:
er bestaan we nog hogere, maar de kans zit erin dat ze er dan uiteindelijk gewoon doorheen gaat als ze er niet meer overheen kan..
wij hebben een hek van 1.50 hoog met gaas en daarboven 3 lagen schrikdraad dus tot 1.90 hoog daar blijven ze zeker achter en kunnen ze niet doorheen.. maar ja wss heb jij die optie niet.
weet overgens niet waar je nog hogere plastic palen kan halen, maar heb ze wel eens gezien.. kun je niet een vriendje in haar land zetten dat ze er niet meer uit wil oid

Ze heeft nu een perfect vriendje waar ze niet bij weg te trekken is.
Maar als ze er even geen zin meer in heeft springt ze er gewoon overheen en ze springt ook wel weer terug hoor.
Maar ze blijft ook wel eens haken al is dat tot nu toe nog niet gebeurd, maar kan me voorstellen dat de stalhouder het vervelend vind als alle paarden weer los lopen.

Er doorheen knallen doet ze niet zo snel zeker niet met stroom erop Vork

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 07:10

crossmonster schreef:
Idd je kunt wel gaan bouwen, maar wss springt ie er dan dwars doorheen.
Of wat iemand anders zegt, sommige paarden rollen/kruipen onder de draad door, ze hoeven niet altijd te springen. Maar neem aan dat je m hebt zien springen?

Dan is het kijken naar waarom ie het doet. Staat ie alleen? Zoek dan een weidemaatje.

Zodra de stalhouders soms de paardne biks komen voeren springt ze zelfs over naar hun toe om stiekum de biks mee te kunnen eten.

Ze krijgt genoeg eten hoor dus daar komt het niet door.

Ik heb niet de mogelijkheid om de hele weide te gaan verbouwen met houtwerk etc.

Maar wel met hogere palen en dan eventueel een lint er nog onder zodat je onder en boven hebt Lachen

alleen hogere palen vind ik niet helaas Verward

Chel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 08:06

Het klinkt alsof het het ook met gemak kan, over het hek/draad springen. Met wat materiaal uit de bouwmarkt kan je proberen de palen aan elkaar vast te maken. Een andere optie is het hek 'ondoorzichtig' te maken zodat ze niet meer kan zien wat er aan de andere kant gebeurd. Vaak bekoelt dat de interesse ook al een stuk. En wanneer de buren gevoerd worden, haar eerst een klein handje geven zodat ze minder geinteresseerd is in het voer van haar vriendjes en dus niet de neiging heeft over het hek te springen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 08:08

Het is onmogelijk, het is een groot land en het is in 4en verdeeld.
Het land kan onmogelijk afgezet worden met hekken enz.

Ben dus echt afhankelijk van hoge weidepalen.

Zal vanmiddag eens wat foto's maken van de weide's

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:22

ik heb een paard in pension die dit ook doet Koe

die springt niet alleen over een laag draadje, een hek van 140 knalt ze ook zo over heen.

geheel tegen mijn principe,s in blijft ze maar binnen, het risico dat ze een keer haar nek breekt is mijn te groot

lastig hoor

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:58

Staat je paard met een ander paard samen? Misschien is dit al wel de oplossing, en vind ze het gewoon niet leuk om in haar eentje te staan.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 15:43

Ze staat inderdaad met een paard samen in de weide Lachen

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 15:55

je kan palen gaan halen die in appelbomen hebben gestaan die zijn 2.5 meter hoog .. en zijn redelijk dun en ze zijn van hout ze zijn echt handig !

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-08 16:04

Bedankt voor de tip, daar ga ik eens naar kijken Ja

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 22:32

Lastig, je hebt van die hoge witte palen maar die zijn meen ik 1,60. Kan je niet iets doen, op zo´n anderhalve meter nog een draadje spannen? Zo wordt het 'veel' groter, alleen als je paard dan spingt heb je kans op grote blesures.

Suces er mee, lastig zeker omdat het ook een keer goed fout kan gaan.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 12:56

Wat bij ons hielp is (hoe zielig het ook klinkt) het paard een aantal keer flink met de neus aan de draad laten zitten. Ik ga er dan even vanuit dat er dus stroom op staat.

Het nare is alleen, dat als een paard er eenmaal door -of overheen gaat, de stroom toch niet meer voelt.

talita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:14

dat is erg lastig weet ik uit ervaring.
ik heb een merrie die deed het ook nam het met het grooste gemak.
ze heeft een tijdje bij een vriendin van mij gestaan waar de afrastering hoger was met veel meer stroom.
daarna heeft ze het een tijd niet meer gedaan, nu doet ze het alleen nog als ik te lang weg ben ( op vakantie ofzo).
maar ik moet zegggen die van mij is nooit uit de wei geprongen alleen door de wei heen(waar de afrastering hoger is dan de omheining)
ze raakt het niet aan heb van haar ook een beetje het idee dat het ongenoegen is het een vorm is van protest tegen mij, om me duidelijk te maken dat ze het er niet mee eens is.
aangezien ze het op bepaalde tijden doet en steeds het zelfde voor gevallen is.
ik sta overgens niet op penson kan me voorstellen dat het dan niet gewenst is.
ik laat haar nu maar zucht en haal mijn schouders op en zet haar weer terug.
dus mischien toch kijken of het niet een manier van aandacht is
want ook negatieve aandacht is aandacht.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 13:30

waha een vriend van me had ook zo'n paard vroeger. tis niet grappig voor jouw natuurlijk, maar dat was ook zo'n kanjer die overal over ging. Omheining was opgehoogd tot 1.5m en nog ging ie er vlot overheen!
ik heb die jongen meermaals meteen halster over zn schouder zien rondfietsen in de buurt. Bij dit paard heeft het probleem zich vanzelf opgelost toen hij dit paard verkocht en het samen met een ander paard kwam te staan, maar dat is bij jouw al het geval, dus dan zou ik het ook niet meer weten eigenlijk...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:53

TokioH schreef:
je kan palen gaan halen die in appelbomen hebben gestaan die zijn 2.5 meter hoog .. en zijn redelijk dun en ze zijn van hout ze zijn echt handig !

Die zijn perfect. Paard van kennis heeft dit ook gehad. Deze palen erin, en zij had dan 4 stroken schrikdraad er aan hangen.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 19:58

ik ken het mijn tinker is er ook zo 1..zucht..

hir thuis dus alles 1.80 m of hoger afgezet met dikke palen en 5 lagen stroom! :S

maar heb misschien nog een tip..
goedkoop Haha!
komt ie :

rood wit lint aan het bestaande stroomdaad hangen om de halve meter met loswapperende stukje..dit schrikt af..
of gewoon net onder of nog erboven spannen..
werkte hier zelf met mijn springtinker (lees is over hek van 1.60m gesprongen)

sterkte!