Ontwormingsdilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlous

Ontwormingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 13:46

Mijn verzorgpony staat al een hele tijd op hetzelfde ontwormschema. (5 x per jaar ontwormen) Nu staat ze bij andere paarden op het land, die ong. 2 x per jaar ontwormt worden.

Heeft het zin om haar op hetzelfde schema te houden, dus die 5 x? Of kan ik beter met het andere schema meegaan. Kan dit geen kwaad?

Butsmuts

Re: Ontwormingsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 16:45

Ik zou eens met de anderen om de tafel gaan zitten om te kijken of je een wormschema af kunt spreken. 2 x per jaar ontwormen is nl. echt te weinig, welke kuur je ook gebruikt.

Ontwormen werkt het beste als je de hele kudde op dezelfde dag dezelfde spuit geeft.

Als je in jouw ontwormschema wel verschillende spuiten (lees: verschillende stoffen) gebruikt dan kun je dat schema in principe blijven gebruiken. Misschien kunnen zij dan jouw schema gaan volgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 17:59

Je kunt wel met dat andere schema mee gaan, maar ik zou dan wel geregeld een mestonderzoek laten doen. Het is namelijk het beste om de kudde tergelijk te ontwormen. Als er geen besmetting is, hoeft je ook niet vaak te ontwormen, maar daar kom je alleen achter als je een mestonderzoek laat doen.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 21:00

Silfre schreef:
Ik zou eens met de anderen om de tafel gaan zitten om te kijken of je een wormschema af kunt spreken. 2 x per jaar ontwormen is nl. echt te weinig, welke kuur je ook gebruikt.

Ontwormen werkt het beste als je de hele kudde op dezelfde dag dezelfde spuit geeft.

Als je in jouw ontwormschema wel verschillende spuiten (lees: verschillende stoffen) gebruikt dan kun je dat schema in principe blijven gebruiken. Misschien kunnen zij dan jouw schema gaan volgen?

Daar zijn de meningen over verdeeld. Tegenwoordig wordt juist gezegt dat 5 keer ontwormen echt teveel is i.v.m. resistentie. Ik ben het wel eens met het 2 keer ontwormen. Vooral voor m'n eigen paardje van 3 jaar. Ik ben ook van mening dat paarden dan meer weerstand op gaan bouwen. Het gaat me er meer om dat de pony (waarover ik het topic opende) dat ontwormingsschema gewent is.
Daarbij staan de paarden swinters op stal, szomers mesten we het land af. Dus kans op besmetting is niet zo groot.

Mestonderzoek vind ik wel een goed idee. Zijn er speciale maanden waarin ik dat dan het best kan doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 21:07

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 09:32

dat heb ik ook een keer gedaan, meegedaan met iemand anders zijn schema, maar mijn paard had hier constant koliek van. Maar dat was ook omdat in die wormenkuren (waar ze koliek van kreeg) daar zat moxidoctine in, en dat is een vetopgeslagen middel.
Ik zou gewoon als ik jou was aan je eigen scheme houden.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 11:10

_doucy_ schreef:
dat heb ik ook een keer gedaan, meegedaan met iemand anders zijn schema, maar mijn paard had hier constant koliek van. Maar dat was ook omdat in die wormenkuren (waar ze koliek van kreeg) daar zat moxidoctine in, en dat is een vetopgeslagen middel.
Ik zou gewoon als ik jou was aan je eigen scheme houden.

Maar ik ga juist minder geven dan.. en ze krijgt wel gewoon de zelfde werkzame stof, dus daar wordt ze niet ziek van ofzo.
Ik vraag me alleen af of het wel zin heeft om een ander schema aan te houden, aangezien ze wel bij die paarden op het land staat..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 17:47

2 x per jaar is echt te weinig. Ik zou overleggen met de stal om dit aantal aan te passen naar jouw schema willen zij daar niet aan even een DA om advies vragen en dat schema hanteren.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:58

friesiszwart schreef:
2 x per jaar is echt te weinig. Ik zou overleggen met de stal om dit aantal aan te passen naar jouw schema willen zij daar niet aan even een DA om advies vragen en dat schema hanteren.

Hoezo zegt iedereen hier dat 2 x per jaar te weinig is? Er zijn zat mensen die helemaal niet meer ontwormen.. alleen maar mestonderzoek laten doen..

okeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 17:13

als je altijd de zelfde paarden bij elkaar heb staan is 2x per jaar ontwormen met equimax voldoende in het voor en in het najaar.
Als er regelmatig wisselingen zijn dan moet je vaker ontwormen.
Bij ons zijn er ook regelmatig wisselingen en wij ontwormen dus 4x per jaar. 3x eraquel en 1x equimax.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-08 19:12

okeee schreef:
als je altijd de zelfde paarden bij elkaar heb staan is 2x per jaar ontwormen met equimax voldoende in het voor en in het najaar.
Als er regelmatig wisselingen zijn dan moet je vaker ontwormen.
Bij ons zijn er ook regelmatig wisselingen en wij ontwormen dus 4x per jaar. 3x eraquel en 1x equimax.

Oke thnx! Is die pony dan niet vatbaarder voor een worminfectie? Omdat ze altijd zoveel ontwormt is?

elsdeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 13:53

Je kunt het beste door je dierenarts een mestonderzoek laten doen, dan weet je precie tegen welke wormen je moet ontwormen!