paard geeft voet, maar denkt om te vallen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krista

paard geeft voet, maar denkt om te vallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:14

tja wat voor titel moet ik hier nou toch boven zetten die de lading dekt?

Nu ja, mijn 2,5 jarige merrie, geeft inmiddels 3 brave voetjes Haha! en 1 iets minder braaf. Desalniettemin heb ik die nu ook te pakken, daar ze voor mok behandeld moest worden. Okee, het gaat niet vlekkeloos, maar goed, IN PRINCIPE tilt ze dat voetje op als ik het commando geef.
Maar: met dit achterbeen in de lucht lijkt zij het idee te hebben om te vallen. Wat resulteert in een hoop paniek en proberen los te komen. Ik heb al geprobeerd haar tegen een muur te laten leunen: geen effect. Haar voet laag bij de grond houden en zo werken: geen effect. Zelf als steunpilaar dienen werkt nu nog 'het beste' met mijn achterwerk vang ik haar op en dan kan ik snel aan de slag. Haar andere achterbeen geeft ze voorbeeldig, blijft ze ook prima bij staan.

Heeft iemand nog de ultieme tip hoe ik haar kan leren dat ze echt niet omvalt en in elkaar hoeft te kruipen als dat ene linkerachterbeentje gevraagd wordt?

Anoniem

Re: paard geeft voet, maar denkt om te vallen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:19

Oefeningetje van maken in je grondwerk. Mijn jonge arabje vond het in het begin ook doodeng. Die heb ik het geleerd door met een zacht touw rustig de achterbenen aan te raken, dan om het achterbeen heen, en heel kort en met commando 'voetje' heel even op laten tillen. Touw dient om de schrikreactie van het te dichtbij je komen of je eigen schrikreactie op het erop gaan staan tegen te houden. Je hebt meer afstand, en kunt indien nodig gewoon 1 kant van het touwtje loslaten.
Dit heb ik dagelijks geoefend tot het volkomen normaal was, met alle beentjes. En dan de tijd iets opvoeren. Ook de richtingen waarin je het been vraagt trouwens. Dus ook eens naar voren vragen, en schuin opzij. Dat doet de smid immers ook, dus moet normaal zijn.
Omdat je zelf geen schrik- of vangreactie geeft als 'ie een keer te snel neer wil zetten, wordt het ook geen drama.
Hij moet gewoon het vertrouwen krijgen dat 'ie op 3 beetjes prima kan staan, en dat het heel normaal is wat je vraagt.

Overigens doe ik deze oefening ook af en toe nog met m'n ervaren paarden. Ik denk nl dat het zal helpen als ze ooit met hun been vast komen te zitten in een draad of weet ik veel wat. Ik denk dat de paniek dan minder zal zijn, en ze meer vertrouwen in zichzelf én mij zullen hebben dat het wel opgelost wordt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:26

Elke 2 jarige die ik in handen heb gehad hadden allemaal wel 1 voetje wat moeilijk was..
Niks van aan trekken, gewoon je ding doen.
Probeer het alleen niet te lang omhoog te houden..

Verder kan ik je ook nog adviseren om het eens in de stal te doen, met een plak hooi onder de neus..
Dan zijn ze niet zo gefocust op dat voetje, en kunnen ze vaak wat beter ontspannen.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:28

Deze oefening heb ik inderdaad al gedaan, om haar uberhaupt te leren dat ze voetjes kon geven. Daar reageert ze in weze prima op. Het is echter dat ene achterbeen - zodra dat om hoog gaat (wat ze in weze braaf doet) dan duikt die kont eronder en is ze in paniek alsof zij dus denkt om te vallen.
Wanneer ik dus haar opvang door tegen haar aan te staan als steunpilaar gaat het best okee - maar da's niet zo bevordelijk voor mijn rug Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:31

'k Zou 't ook niet blijven proberen op te vangen, het is idd niet heel goed voor je lijf, en ze komt er vanzelf achter dat ze best op 3 beentjes kan staan.
In een mooi langzaam tempo over (verhoogde) balkjes stappen is trouwens ook een prima ondersteunende oefening. Vinden die jonkies vaak nog wel interessant ook, beetje in hand trail.

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 12:34

da's ook een goed idee Sonja, maar goed - dat moet ik even tot de winter uit stellen met haar - als ze weer bij ons op stal staat waar ik alles heb. De pest is nu dat ik dat been moet behandelen, dus het wordt er niet echt leuker op.
Ik zat zelf ook al aan sterker maken dmv grondwerk te denken - want in weze heeft ze al keurig het e.e.a. geleerd, van 0 naar 3,5 voetje geven Haha!

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:51

ik herken het mijn fries had het zelfde probleempje
ze moeten op die leeftijd de balans nog zoeken
mijn advies dagelijks blijven herhalen met veel geduld.
steeds een stukje verder en blijven belonen.
het komt vanzelf goed dan
groetjes

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 21:06

ik heb het met meerdere jonge paarden gehad, elke keer lost het zichzelf keurig op met oefenen. Op den duur hebben ze door dat er niks gebeurd. Gewoon door blijven gaan en zoals al gezegd, niet te lang in de lucht houden en neerzetten voor het protest komt. Dit kan je dan elke keer langer doen. Succes!