Hoe paard in gangpad vast zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whoops1

Hoe paard in gangpad vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:15

Ik weet niet goed waar ik dit topic neer moet zetten, dus als hij verplaatst moet worden hoor ik het wel!

Aangezien wij nieuwe stallen hebben waar mijn paard staat, en ik hem nu poets in het gangpad tussen twee stallen in..
Vroeg ik me af wat handig zou zijn met betrekking tot het vastzetten tijdens het poetsen..
Ik heb nu zowel een halstertouw aan de linkerkant en aan de rechterkant van het halster, zo naar beide stallen toe zeg maar..
Maar er staat me bij dat je hier ook van die speciale touwen/vastzetdingen voor heb..
Ik wil dus graag die dingen dan aan beide stallen hangen, zodat die er kunnen blijven hangen
en we niet telkens met halstertouwen dat hoeven te doen zeg maar..

Dus mijn vraag is dan ook, wie snapt wat ik bedoel en kan me hierbij helpen?
Dankjewel!

Jolliegirl

Re: Hoe paard in gangpad vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:16

gewoon ijzeren kettingen kopen met rubber eromheen bij de ruiterschop en aan beide kanten vastmaken.
ideaal.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:17

Jaa die dingen bedoel ik!
Ik kon er even zo snel niet opkomen.. stom stom..

Ik ga is zoeken op internet,
misschien dat ik ze kan bestellen!
Dankje!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 15:19

hahaha
zijn geloof ik dezelfde als die je in de trailer kunt hebben Haha!
van die ijzeren, met soort rubber eromheen en 2 haken :
Afbeelding
Divoza :
Ketting gegalvaniseerd 70 cm (onderste afbeelding)
€ 12.95

wij hebben de middelste.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 15:25

Geweldig! Nogmaals bedankt!
Dat is beter dan telkens tobben met halstertouwen,
ook staat het een stuk netter.. Lachen

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:49

Er staat toevallig een stuk over in de ros. Met tips en hoe je je paard kan leren aan 1 touw vast te staan. Mss heb je er wat aan.

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:42

Wij hebben ook van die rubber dingen op de poetsplaats. Wel met paniekhaken eraan, stel dat je paard gaat hangen en die zitten er niet aan dan heb je een probleem... Ik vind ze fijner dan halstertouwen omdat ze nog enigzins meeveren, dus als je paard z'n hoofd ineens omhoog gooit hij geen ruk aan zn halster krijgt..

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:35

Mocht je hem aan 1 touw aan een box willen vastmaken, sla het touw dan wel om 2 spijlen heen.
Als je hem om 1 spijl doet en hij gaat hangen dan krijg je van die krommen spijlen.
Omdat je net nieuwe stallen hebt, wordt je daar vast niet vrolijk van.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:37

Bij de boerenbond kan je ze ook halen. Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:22

Waarom moet het paard tussen twee touwen vaststaan? Klein beetje opvoeding doet wonderen. Ik zet mijn paarden gewoon aan het halstertouwtje vast (merrie vaak helemaal niet). Zeker in een gangpad zou ik het niet prettig vinden, want dan is het hele gangpad geblokkeerd door dat ene paard.
Enne, die opvoeding werkt ook goed tegen "kromme spijlen". Als een paard serieus gaat hangen, gaan twee spijlen ook nog wel krom, hoor. Vork

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:16

Als ik een pensionstal zou hebben zou ik niet toestaan dat paarden vastgemaakt in het gangpad staan.
Ik zou een poetsplaats maken en anders poetsen mensen maar in de stal zelf.
Een paard wat vaststaat kan zich bedreigt voelen door alles wat achter hem langs moet en dus uithalen. Verder kan hij in paniek gaan hangen/trekken en dus óf de stallen aan gort trekken óf zijn halswervels.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:18

lastig.. paard midden in het pad..

overigens.. wel de paniek haken.. niet aan het paard
maar aan de tralies... is handiger..
waarom..?? nou probeer als ie echt in paniek is..
en sparteld.. maar eens een paniekhaak bij zijn hoofd los
te krijgen....

daarom ben ik gek op touwen.. in geval van problemen
altijd nog door te snijden...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:24

Of gewoon een stukje (dun) touw wat ze kapot kunnen trekken.
Dat heb ik ook aan de trailer zitten. Als hij echt begint te trekken knapt het touwtje en heb ik een heel paard, een heel halster en een heel touw aan het halster. Is ook weer makkelijker met vangen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:29

ja!! veiligheid voor alles!!
toch??
althans.. vind ik.. pol013 goede optie bij wel ijzeren ketting
als paard touw sloopt..

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:33

Mega irritant het poesten in de gang. Jij moet erlangs kan niet ivm paard enz.... lekker idd poestplaats maken OF in stal. Bij de meeste pensionstallen is het ook terecht verboden.

Die kettingen vind ik absolut IRRITANT. Heb liever een touw die met een ruk stuk is dan dat hij gaat hangen aan deze kettingen. Goed halstertouw kosten va 6 euro. Mijn paard staat altijd met een touw vast of zelfs los. Kwestie van opvoeden.

Deze kettingen hang vaak ook in trailer echt gevaarlijk wanneer ze in paniek raken. Heb liever een gewoon goed touw.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:29

Weet niet of het al gezegt is wand heb niet alles gelezen, maar je kunt beter niet ketting nemen wand als er ooit wat gebeurd en het paard hangt zich zelf op kan je een touw door snijden met een mes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:16

DubbelDun schreef:
Als ik een pensionstal zou hebben zou ik niet toestaan dat paarden vastgemaakt in het gangpad staan.
Ik zou een poetsplaats maken en anders poetsen mensen maar in de stal zelf.
Een paard wat vaststaat kan zich bedreigt voelen door alles wat achter hem langs moet en dus uithalen. Verder kan hij in paniek gaan hangen/trekken en dus óf de stallen aan gort trekken óf zijn halswervels.

Voor een poetsplaats moet maar net ruimte zijn. Bij ons dat dat 1 stal minder betekenen.

Bij ons op stal poest iedereen in het gangpad, heel gezellig en het past makkelijk. Iedereen zet zijn paard gewoon voor zijn eigen stal vast. Nou is onze gang ook 4 meter breed. Wil er iemand langs, nou dan zet je eventjes een pasje om. We hebben 1 paard dat slaat en die staat aan het begin van de gang waar niemand langs hoeft. Die van mij staat vast een 2 meter touw, kan ze lekker een paar pasjes zetten, zich bewegen en omdraaien als ze dat wil.

Poetsen in de stal doe ik nooit, de stal is ruimte van mijn paard en daar kom ik niet, alleen om de water en voerbak schoon te maken. Ik heb dat besloten omdat ik vind dat mijn paard ook iets moet hebben wat alleen van haar is. Er word dus ook niet in de stal geent, de tandarts komt er niet en ik geef er zelfs geen wormenspuiten. Een stal is een plek waar alleen prettige dingen gebeuren, ik snap het ook niet dat mensen in de stal zadelen. Zelfde met het land.

TS: kun je niet beter gewoon 2 halstertouwen laten hangen? Mijn ervaringen met die kettingen zijn dat ze niet buigen, en een paard dus ook weinig ruimte heeft om zijn hoofd te bewegen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 00:31

Bij ons op stal hangt het hele gangpad vol met touwen. Om de zoveel meter 1 links en 1 rechts. Met dus genoeg afstand er tussen dat je paard niet in de kont van de voorganger kan bijten. Als het hele pad vol staat met paarden dan is dat meestal vlak voor een les dus dan moet toch iedereen tegelijk de stal uit en dus geen probleem. Als er meerdere paarden staan ivm. vrij rijden dan vraag je netjes of je er voorbij mag en dan wordt het paard om gezet zodat je er door kan. Of als de andere ruiter bijna klaar is met zadelen dan wacht je gewoon even. Geen probleem dus....