DubbelDun schreef:Als ik een pensionstal zou hebben zou ik niet toestaan dat paarden vastgemaakt in het gangpad staan.
Ik zou een poetsplaats maken en anders poetsen mensen maar in de stal zelf.
Een paard wat vaststaat kan zich bedreigt voelen door alles wat achter hem langs moet en dus uithalen. Verder kan hij in paniek gaan hangen/trekken en dus óf de stallen aan gort trekken óf zijn halswervels.
Voor een poetsplaats moet maar net ruimte zijn. Bij ons dat dat 1 stal minder betekenen.
Bij ons op stal poest iedereen in het gangpad, heel gezellig en het past makkelijk. Iedereen zet zijn paard gewoon voor zijn eigen stal vast. Nou is onze gang ook 4 meter breed. Wil er iemand langs, nou dan zet je eventjes een pasje om. We hebben 1 paard dat slaat en die staat aan het begin van de gang waar niemand langs hoeft. Die van mij staat vast een 2 meter touw, kan ze lekker een paar pasjes zetten, zich bewegen en omdraaien als ze dat wil.
Poetsen in de stal doe ik nooit, de stal is ruimte van mijn paard en daar kom ik niet, alleen om de water en voerbak schoon te maken. Ik heb dat besloten omdat ik vind dat mijn paard ook iets moet hebben wat alleen van haar is. Er word dus ook niet in de stal geent, de tandarts komt er niet en ik geef er zelfs geen wormenspuiten. Een stal is een plek waar alleen prettige dingen gebeuren, ik snap het ook niet dat mensen in de stal zadelen. Zelfde met het land.
TS: kun je niet beter gewoon 2 halstertouwen laten hangen? Mijn ervaringen met die kettingen zijn dat ze niet buigen, en een paard dus ook weinig ruimte heeft om zijn hoofd te bewegen.