Allergische reactie op paardenshampoo

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Allergische reactie op paardenshampoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 22:44

Hoi, ik heb laatst mijn verzorgpony gewassen met paardenshampoo (Boerenbont, 1L groen/blauwe paardenshampoo)
Alleen die pony is dus de dagen daarop kapot gegaan van de jeuk, en schuren en alles.
Ik voelde me natuurlijk ontzettend schuldig want het is ook niet mijn eigen pony.
Heb hem daarna iedere dag met babyshampoo moeten wassen en hij heeft een flinke haaruitval ondergaan.
Nu is alles gelukkig weer goed.
Maar ik dacht speciaal paardenshampoo zal een paard wel tegen kunnen, niet toch?
Hoe kun je dit voorkomen? ik vond het echt ontzettend vervelend!

TaanStippel

Re: Allergische reactie op paardenshampoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:57

Misschien heb je het toch niet goed uitgespoeld ? Of er zit toch iets in die paardenshampoo wat het niet echt paardenshampoo maakt, of een bestandsdeel waar je vzpony allergies voor is.

lotusbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 19:38

je kan het eigelijk niet verkomen
nu je weet dat hij er allergische voor is, kan je er rekening mee houden.
maar als je volgende keer niet weet of hij er allergische voor is kun je het op een klein stukje van z'n vocht uit proberen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 05:32

Nog beter is om je paard níet te wassen. Paarden hebben huidvet wat nodig is om tegen de regen te kunnen. Als jij dat er uit wast vatten ze kou als het regent.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 06:40

Ja helaas kom je er achter of je paard allergies is door op en klein stukje uit te proberen. Mijn paard kan niet tegen tea tree, aloë vera en eucalyptus. Goed het etiket lezen dus voor je iets gebruikt, ik neem als ik em al was zeepvrije wasgel. Suc6.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 06:50

Als het niet nodig is, niet wassen. Wassen is zo slecht voor de vetlaag. Ik heb altijd paarden gehad die 24/7 buiten staan. Wassen doe ik echt alleen indien nodig met de wedstrijden.

Paardenshampoo is eigenlijk gewoon afzetterij, deze is in de meeste gevallen niet speciaal ontwikkeld voor paarden...
Maar is gewoon shampoo met stickertje paardenshampoo erop,waardoor mensen er meer voor betalen Clown

Bij alle zepen is het ontzettend belangrijk dat je goed uitspoelt, niet goed uitspoelen kan de klachten geven die jij opnoemt.

Wat je, indien je toch perse wil wassen, beter kan gebruiken is vloeibare groene zeep. Deze zeep houd de vetlaag intact .
Doordat veel gewone shampoo's de vetlaag aantasten, komt de shampoo te dicht op de huid, en kan irritatie veroorzaken, en je kunt zelf wel bedenken wat er gebeurd als de vetlaag gaten gaat vertonen.. denk maar aan een tentje dat lek is en je ligt lekker te slapen en het gaat flink regenen Knipoog

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:30

Groene zeep, vloeibaar, heb je het minste kans op een allergische reactie.....maar welk voer wordt er gegeven?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:36

geen enkele zeep houdt de vetlaag intact, zeep lost nou eenmaal apolaire stoffen op en dus ook huidvet.

elba

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 09:15

wasgel voor baby's zou ik doen. wassen is nooit goed voor de vetlaag. is bij de mens ook ga jij je vette haren wassen met schampoo heb je daarna niet nog steeds vet haar. inderdaad uitspoelen is erg belangrijk en kost veel tijd en water. wassen doe je nooit even snel.