zal het even toelichten! is een heel verhaal hoor, sorry! maar ik zit er erg mee
Omdat ik een tijd lang stage heb gelopen, moest ik hulp hebben omdat mijn paarden er niet onder mogen lijden. Dat is prioriteit 1! Dus dat is door de mede-eigenaar geregeld.....
Maar dat is dus goed mis gegaan.....ik had al 4 meisjes lopen (inclusief mijn zusje) en die hielpen ieder met een paard. Suzan doet Vinessa, Martine Truus, mijn zusje doet haar eigen paard Marion. En Annelies deed van alles en nog wat. Omdat deze meiden niet elke dag mijn paarden konden doen en er altijd een paar dagen niemand kon komen en ik alleen stond heb ik dus een aantal meisjes met overleg aangenomen om de paarden te komen doen. In totaal dus 4 meiden (voor 3 paarden, brechje doe ik volledig zelf!),maar dat was geen probleem, want ze konden elk 2 dagen komen en er is altijd wel een paard te doen etc.
Nu gaat het met 2 verzorgsters prima en daar heb ook niks over, ze komen wanneer ze hadden gezegd te komen, ze zijn lief voor de paarden en verzorgen ze goed. Maar die andere 2, daar gaat mijn vraag over:
Ik had gezegd dat ze als ze de paarden kwamen doen ook mochten rijden, maar eerst de paarden qua karakter moesten bekijken, omdat ze niet allemaal even gemakkelijk zijn en met rijden soms totaal onrekenbaar. Wat was er dus gebeurd........mijn zusje kwam dinsdag uit school meteen naar stal en zag daar dus een ravage van hier tot tokio, ze belde me dus op stage op! Wat was er gebeurd: ze waren dus om 9 uur s'ochtends gekomen en waren meteen gaan rijden, omdat ik maar 1 zadel had liggen hadden ze Truus genomen(marion konden ze denk niet vangen, was zo blij dat ik geen 2 zadels had liggen......) en waren dus tot 2 uur in de middag (5 uur dus!!!!!!! en dat na een stilstand van dik 2 weken) gaan rijden met een paard met onwijze artrose aan haar voorbenen
(kleine beetje aan het kreupelen), ze hadden daarnaast netjes de stallen uitgemest......Maar ze hadden de boxen helemaal leeg gemaakt en er per stal 1 baal stro ingeflikkert (paarden vonden dat geweldig, maar komen in de problemen) ze eten namelijk de hele stal leeg en zijn nu dus allemaal aan de dunne!
Daarnaast krijgt Marion koliek van stro en mag het absoluut niet, ze staat op vlas en dat mag er dus niet elke dag volledig uit (wel gedaan), omdat we 20 euro voor zo'n baal betalen en dat is natuurlijk niet de bedoeling, Marion stond dus op stro (lekker slim, je ziet toch dat het paard op vlas staat en dat zal vast wel een bedoeling hebben
)Ze hadden al het schone vlas op de mesthoop gegooid en al mijn borstels lagen over het erf. Mijn zadel was in een ijzeren bak gegooid en het hoofdstel lag op de grond (die trouwens niet van Truus was). Nu het allerergste......Brechje die nog maar 1 keer onder het zadel was geweest, hadden ze dus geprobeert te rijden en dat is helemaal mis gegaan. Ze was zo geschrokken dat ze er ineens op gingen zitten en met haar de weg op wilden
dat ze erg begon te bokken en ze haar maar terug op stal hadden gezet. Mijn zusje kwam dus op stal (meisjes waren al weg) en Brechje stond dus te stuiteren in stal, ze was drijfnat van het zweet en was enorm aan het hyperventileren en stond enorm tegen de boxdeur te beuken (arm dier
) ze was zo erg geschrokken dat toen mijn zusje van schrik ging kijken bij haar rende ze de box in en bleef stokstijf staan bij de poetsplaats, toen mijn zusje haar wou pakken.....oren in de nek en ze begon te trappen naar haar (zo is ze niet, ze is ontzettend lief
), maar in iedergeval ze is nu al rustiger (ben meteen net uit stage naar haar toe gegaan) .Straks heeft ze dus voor altijd angst door dit voorval , lekker is dat!
Nou denken jullie toch een beetje eigen schuld, dat er niks is uitgelegd, maar nou komt het mooie.........ik heb ze nog nooit in het echt gezien, ze mochten van mij komen, maar moesten samen met mijn zusje die dus om half 3 uit school komt alles doornemen en dan zou zij kijken welke paard er geschikt was om te beginnen met een klein ritje in de bak en dus niet meteen rijden en dan meteen 5 uur naar buiten met een vreemd paard (zeker niet met Truus, die wil wel eens gaan donderen). Ze waren dus al weg voordat mijn zusje er was en wisten niet eens hoe de paarden heette en welke paarden er staan, + leeftijd+ ervaringen.
Ze zouden veel ervaring hebben, maar als ervaren ruiter weet je toch dat een paard die al 2 weken geen arbeid verricht heeft, niet 5 uur mag rijden (weet niet wat ze hebben gedaan, maar dan toch....)!!!!!!
En misschien hebben ze het verkeerd begrepen, maar je gaat toch niet rijden op een paard van een ander zonder dat jet het paard kent en zonder dat je de eigenaar gezien hebt...sorry hoor maar daar kan ik niet bij! vrijdagochtend komen ze dus weer, maar er is dan weer niemand en weet zeker dat ze mijn aantekeningen niet lezen op het grote whiteboard, want anders hadden ze geweten hoe de paarden heten en hoe ze gereden mogen worden......er stond namelijk "het paard in de rechtse boks heeft nu een los ijzer en het grijs witte paard (brechje) was erg vervelend met rijden, we hadden maar 1 zadel dus konden maar 1 paard meenemen. We zijn er vrijdag om 10 uur" ik ben echt zo ontzettend kwaad, ik heb een paard verloren 2 jaar geleden, door het niet luisteren van verzorgsters (paard was hoogzwanger en werd toen in volle galop 2 km over strand gejaagd, ze zaten er met zijn tweeen op(tegelijk) en daardoor kreeg ze een erge koliek aanval en is daar later aan overleden) en ben zo bang dat het nu weer gaat gebeuren. Ik wil ze zelf wegsturen, maar de mede-eigenaar heeft ze als het ware aangenomen en vind dat hij het moet doen (hij is er alleen nooit, in weekend, maar dan zij er niet), vind namelijk niet dat ik andermans rotzooi moet opruimen, maar mijn paarden mogen er niet onder lijden!
Wat moet ik doen? Wat zullen jullie doen in deze situatie?

Wat gaat er nou om in die hoofden van zulke mensen?

heb er even nummers biijgezet, dat schrijft wat makkelijker.
heb ze gebeld en toen gooide ze de telefoon steeds uit.....okay dan hoef je niet meer te komen.