Hoe verwaarloosde weide terug deftig krijgen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Feelsoproud

Hoe verwaarloosde weide terug deftig krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 16:16

Sinds begin dit jaar huur ik een nieuwe weide,ongeveer 1 hectare,verdeeld in 2 stukken.Weide is steeds als paardenwei gebruikt geweest(maar slecht onderhouden) en de laatste 2 jaar zelfs niets opgestaan.
Begin dit jaar heb ik mijn paarden er gewoon opgezet zoals ze was,was al mei eer ik ze in gebruik nam dus toch te laat om nog iets aan te doen.Paarden lieten vrij veel lang gras staan,ook buiten de gebruikelijke mestplekken.
In juni is de wei volledig uitgemaaid,gras eraf gehaald en gesleept.juli de paarden er terug op,weide was heel mooi ingegroeid,maar weer laten ze meer dan de helft van de wei voor wat het is.
Naar volgend jaar toe moet er dus iets aan gebeuren.
Had eerst gedacht aan volledig omploegen en opnieuw inzaaien,maar dan kan ik het volgend jaar niet gebruiken om de paarden op te zetten.Zou bovendien wel wat geld gaan kosten en ik huur ook maar,dus als ze me er dan afzetten heb ik een hoop kosten gedaan voor niets.

Zou het voldoende zijn als ik de weide in het najaar nogmaals laat uitmaaien,in het voorjaar kalken en slepen en eventueel nog een keer maaien?
Of heeft iemand ervaring met onderhoud weides en kan andere tips geven?

Wiesje

Re: Hoe verwaarloosde weide terug deftig krijgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:50

Ik persoonlijk:
- kijk eerst op welke gronden jouw huureigenaar jou eraf kan zetten, of kom schriftelijk overeen dat de kosten die jij nu in het land steekt om er iets fatsoenlijks van te maken verhaald kunnen worden op verhuurder als hij jou binnen een x-aantal jaren van het land wil hebben
- laat het weiland in twee delen en zaai eind dit jaar een stuk opnieuw in (dus eerst ploegen, dan inzaaien) en volgend jaar het volgende stuk.

Dan heb je weer een fijne wei.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:00

Wiesje schreef:
Ik persoonlijk:
- kijk eerst op welke gronden jouw huureigenaar jou eraf kan zetten, of kom schriftelijk overeen dat de kosten die jij nu in het land steekt om er iets fatsoenlijks van te maken verhaald kunnen worden op verhuurder als hij jou binnen een x-aantal jaren van het land wil hebben
- laat het weiland in twee delen en zaai eind dit jaar een stuk opnieuw in (dus eerst ploegen, dan inzaaien) en volgend jaar het volgende stuk.

Dan heb je weer een fijne wei.

Ben ik het mee eens; zo te horen is je wei nu weinig waard. In plaats van de helft zou ik dit najaar al 80% aanpakken.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 11:57

Misschien is stripbegrazing iets voor jou. Doe ik ook en heb nagenoeg geen last van dat ze iets laten staan. Ik verzet dan de draad met paaltjes zodat ze weer vers gras hebben, meestal ong 1.5 meter erbij. Dan neem ik de achterdraad ook gelijk mee naar voren zodat dat gras weer bij kan trekken. De mest die daar op ligt laat ik liggen zodat t gelijk een btje bemest is( wel versprijden). Zo werk je dan t ene land af en ga je weer verder met t volgende. T is gelijk ook een goed middel om je paard in de gaten te houden qua dikte.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:00

Ik doe ook aan strip begrazing, maar haal wel alle mest weg.

Als alles opgegeten is wordt het weer bemest met gier en eventueel kunstmest.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:02

eerst alles laten kapot spuiten,dan pas ploegen enz
dan pas kan je met een propere lei beginnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:04

Ik zou het ook gedeeltelijk opnieuw inzaaien. Alternatief is beter slepen; als er echt oude mest op het land ligt, is gewoon slepen niet genoeg. Je moet dan de grond wat beter loswerken, bijvoorbeeld met een gewone hooihark of (als je daar aan kunt komen via een akkerbouwer) een wied-eg. Verder heeft Siersma wel gelijk, als je ze niet in één keer het hele stuk geeft, scheelt dat ook.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 16:17

Ik zal eens met de weide-eigenaar gaan praten.We hebben niets op papier staan,gewoon mondeling overeen gekomen.Zij hoopt dat het ooit bouwgrond word,en tot die tijd is het voor haar alleen maar makkelijk dat ik het proper houd.Ben wel op de gemeente gaan horen,maar daar zeggen ze dat van bouwgrond geen sprake is,dus normaal gezien zit ik wel een tijdje safe.

Stripbegrazing deed ik vroeger ook,toen ik er maar 2 had,en dan is dat inderdaad ideaal.Maar momenteel lopen er 4,mijn rijpaard,mijn fokmerrie met haar veulen en de pony van mijn zus.En dan geef ik ze toch graag wat meer ruimte.De fokmerrie durft al eens zuur doen naar de pony,als hij ruimte genoeg heeft kan hij gewoon bij haar uit de buurt blijven en is er geen enkel probleem.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 17:01

Wij hadden er eerder 6 lopen en deden toen ook al aan stripbegrazing, werkte toen ook goed. Je moet gewoon zorgen dat ze genoeg ruimte behouden.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 21:35

Stripbegrazing is super. Helemaal mee eens.
Maar je weet niet wat er allemaal groeit en dus zou het zomaar kunnen dat de paarden, doordat ze niet meer krijgen, ook dingen gaan eten die normaliter niet zo goed voor ze zijn (en ze dus laten staan).

Hou dat dan dus heel heel erg goed in de gaten.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:32

Het weiland wat ik huur stond er begin dit jaar ook bar slecht bij. De pony's hadden er de hele winter opgelopen stond bijna geen grasje meer op. Heb ze toen een maand of 3/4 op een zandweide gezet zodat het land kon bekomen, kunstmest gestrooit en nou ligt het er super bij. Ik zet iedere keer een ander stukje land af zodat de rest weer kan groeien. Dit werkt perfect, ook haal ik de mest uit de wei. Misschien wat prikpaaltjes kopen en wat lint ofzo zodat je je weiland in meerdere gedeeltes kan afzetten?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:00

Om de weide echt weer goed te krijgen is naar mijn idee helemaal omploegen en opnieuw inzaaien de beste optie, hebben wij dit jaar ook gedaan en na een keer zuring te hebben verdelgd ligt het er nu super bij. Is wel een investering en ze kunnen een poosje niet op het land maar je hebt er wel jaren plezier van mits je het goed onderhoud maar das logisch!
Succes!

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:04

Siersma schreef:
Misschien is stripbegrazing iets voor jou. Doe ik ook en heb nagenoeg geen last van dat ze iets laten staan. Ik verzet dan de draad met paaltjes zodat ze weer vers gras hebben, meestal ong 1.5 meter erbij. Dan neem ik de achterdraad ook gelijk mee naar voren zodat dat gras weer bij kan trekken. De mest die daar op ligt laat ik liggen zodat t gelijk een btje bemest is( wel versprijden). Zo werk je dan t ene land af en ga je weer verder met t volgende. T is gelijk ook een goed middel om je paard in de gaten te houden qua dikte.

en zo heb ik het ook altijd gedaan.. werkte erg goed.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 15:08

Onze wei zag er ook niet uit, veel zuring en brandnetels, hele stukken lieten ze staan. Wij hebben de wei toen diverse keren gesleept en gemaaid én twee Suffolk schapen gekocht! We hebben nu een hele mooie wei die nooit meer te lang is, en de schapen houden het perfect bij plus dat ze de 'putten' uit het land lopen en het is ook nog leuk om te zien. Dit is voor ons een perfecte oplossing Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:26

Als je toch nieuw gras wilt maar het teveel van het goede vindt om een stuk gehuurd land op de kop te zetten (wat ik me heel goed kan voorstellen) is doorzaaien ook een optie. Goed maaien en 'bloten', slepen en dan graszaad doorzaaien. Volgens mij is dat het beste in het vroege voorjaar. Zie ook http://www.barenbrug.nl/holland/NL/paardenweide.php

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 17:39

Siersma schreef:
De mest die daar op ligt laat ik liggen zodat t gelijk een btje bemest is( wel versprijden). Zo werk je dan t ene land af en ga je weer verder met t volgende. T is gelijk ook een goed middel om je paard in de gaten te houden qua dikte.

Dit is helemaal niet goed voor je land ivm de wormen(eitjes) in de mest..
Paardenmest is pas na 1,5-2 jaar goede mest voor zover ik altijd gehoord en geleerd heb, dus je kunt het er beter af halen en andere, wel geschikte, mest gebruiken..

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 20:36

Fidele schreef:
Onze wei zag er ook niet uit, veel zuring en brandnetels, hele stukken lieten ze staan. Wij hebben de wei toen diverse keren gesleept en gemaaid én twee Suffolk schapen gekocht! We hebben nu een hele mooie wei die nooit meer te lang is, en de schapen houden het perfect bij plus dat ze de 'putten' uit het land lopen en het is ook nog leuk om te zien. Dit is voor ons een perfecte oplossing Haha!

jen schreef:
Het weiland wat ik huur stond er begin dit jaar ook bar slecht bij. De pony's hadden er de hele winter opgelopen stond bijna geen grasje meer op. Heb ze toen een maand of 3/4 op een zandweide gezet zodat het land kon bekomen, kunstmest gestrooit en nou ligt het er super bij. Ik zet iedere keer een ander stukje land af zodat de rest weer kan groeien. Dit werkt perfect, ook haal ik de mest uit de wei. Misschien wat prikpaaltjes kopen en wat lint ofzo zodat je je weiland in meerdere gedeeltes kan afzetten?

Dat is het em juist,er staat geen onkruid in,en zelfs héél veel gras!Ze eten er gewoon niet van!!
De helft van de wei staat het gras meer dan een halve meter hoog,klaar om te hooien zou je kunnen zeggen,maar ze komen er gewoon niet aan.En het zijn ook niet ge gebruikelijke mestplekken,er ligt geen bolletje mest tussen.

In juni,nadat ze er 6 weken opgestaan hadden,lag de weide er ook zo bij.Daarmee dat ik ze toen volledig heb laten uitmaaien(paarden eten sowieso niet graag lang,stengelig gras).Heb de paarden er terug op gezet toen het een beetje terug ingegroeid was,maar weer laten ze de helft onaangeroerd en staat het dus terug héél lang.

Daarom vrees ik dat er niet veel anders zal opzitten dan omdoen en terug inzaaien.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 12:26

Blijven maaien???? Verward

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 14:32

In mijn weiland zaten ook stukken bij die ze niet aten als ze het hele land hadden. Nou ik ze op kleinere stukken heb staan eten ze bijna alles (op de stukken na waar ze mesten natuurlijk). Ik schep wekelijks de mest van het land en verplaats ze minstens 1x in de 2 weken naar een nieuw stukje. Zo krijgt dus het korte gras tijd om te groeien en het lange eten ze op. Het land heeft er sinds mijn pony's er staan nog niet zo mooi bij gelegen.

Is het geen dor of droog taai gras? Daar aten die van mij eerst ook omheen. Hopelijk vind je een goede oplossing hiervoor.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 18:08

dan is stripbegrazing de goede manier voor jou.
door stripbegrazing moeten ze wel lange delen opeten anders hebben ze namelijk niets te eten. dus ik zou dat eens gaan proberen. ik laat mijn mest altijd liggen en schup/hark het gewoon netjes uit. dan zie je er na een halve week niets meer van Lachen... en daarna eten ze er gewoon weer van. veel succes!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 15:02

Indien je omploegt, duurt het een stuk langer (soms wel een ruim jaar!!!) eerdat je grasmat weer mooi dicht van structuur is.
Ik persoonlijk zou niet zo snel voor omploegen kiezen.
Gewoon maaien, kunststof strooien, doormaaien (met graszaad) en onkruid kapot spuiten met gif... en voila een stuk goedkoper dan omploegen en opnieuw inzaaien.... en een stuk effectiever.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 20:39

Als ik de laatste reacties zo lees is het inderdaad een optie om te blijven maaien.
Mijn paard eet ook geen lang stengelig gras, daar maken we hooi van en als het gemaaid is eet ze het wel weer

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-08 21:05

Daarom had ik het in juni ook laten maaien,maar ook nadat het gemaaid was aten ze bepaalde stukken niet.
Omploegen ga ik niet laten doen,heb eens rondgehoord maar gaat echt te duur worden én dan kunnen de paarden er volgend jaar in principe niet op(de grond moet terug tijd krijgen om te "lagen",als je de paarden er op laat kort nadat het geploegd is lopen ze het gelijk terug overhoop.)

Denk dat ik het ga proberen zoals met mijn andere wei.Daar hebben ze vorige winter heel de winter opgelopen,was zelfs beetje kapotgelopen.In maart een paar keer gesleept,april gras bij ingezaaid en in mei kalk erop.Had een prachtige wei deze zomer.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 22:49

vanaf dat het gras begint te groeien,tot dat het stopt,maai ik elke week de weilanden!en dat zijn 3 hele grote,waar maar 4 paardjes op lopen,wij hebben te veel gras,door het telkens te maaien krijg je een mooie gras mat,er word bij ons zelfs gegolfd op de weilanden. word verder nooit gesleept,of kunst mest gestrooid.

louw01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 12:24

Zo min mogelijk aan doen.... paarden eten nooit een wei voor 100% af. Zonde van het geld om daar meer aan te doen.