Kokos in de buitenbak??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 21:58

Oud topic maar wil toch even met jullie delen :)

Ik heb van de week 5 balen kokos in mijn rijbak gemengd. We hebben de balen eerst een week lang nat gemaakt en in plakken laten ‘rusten’. Toen was het al veel losser dan hoe het aankwam. Toen hebben we het in de voermengwagen gegooid met water. (We hebben een boerderij ;) ) dit 20 minuten laten draaien en toen verspreid over de bak in hoopjes. Toen verdeeld over de bak. Ik ben in mijn eentje een middag bezig geweest met het verwerken en verspreiden. Daarna ingefreesd. Zo was het eigenlijk super goed te doen!
Ik merk wel dat het met rijden ook weer wat naar boven komt. Rijd hem nu dagelijks aan met de trekker.
Iemand een tip tegen het weer omhoog komen van de trekker. We hebben heb ongeveer 7 cm diep ingefreesd.

grimnir
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-07

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 09:14

oh wat goed Balko, ongelofelijk dat jij het nu zo heel luchtig hebt over "in mijn eentje een middag bezig geweest" - als ik nog weet wat een (langdurig) geworstel bij mij was toen...! :P Maar super fijn. Dat het weer omhoog komt, dat komt mij dan weer niet zo bekend voor, maar is het echt nodig om het echt weer onder te werken, is het niet goed rijdbaar zo, maakt hoge bobbels of zo? (foto?) Ik denk dat het door gebruik vanzelf ook nog wel verder mengt?!
Bij mij is de kokos intussen helaas compleet opgelost, zie je echt niks meer van terug.. ben hard aan t denken over wat ik nu ga doen; op zich zou ik zo weer kokos willen, maar met zó veel werk en dan maar zo kort plezier er van wou ik nu toch maar eens wat anders proberen (schelpen bv?!)
Succes er mee! Zou leuk zijn als je een fotootje zou plaatsen er van (evt ook van tijdens het leggen, dat proces, als je die hebt??) en misschien over een paar weken nog eens? Vind het zelf iig altijd wel leuk om te volgen, hoe het bij anderen bevalt dat kokos!

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 20:40

Daarom dacht ik dit moet ik delen! Scheelt zoooooo veel werk!
Hij is prima te rijden. Word echt met de dag stabieler!

Zeker heb ik foto’s!
1. Bak net aangelegd
Afbeelding
2. Kokos in de voermengwagen
Afbeelding
3. Goede hulp!
Afbeelding
4. Bezig met verspreiden
Afbeelding
5. infrezen
Afbeelding
6. Nu
Afbeelding
7. Van dichtbij
Afbeelding

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 09:18

Wij hebben het ook gehad, het werkte super, maar na 4 jaar was het verdwenen. We hebben nu al 5 jaar vlokken, ligt nog precies zo als bij de aanleg.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 11:30

Hier werkte het ook prima, maar ook na een jaartje of 3 compleet verdwenen :')

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:49

Hier heel bewust niet voor vlokken gekozen ivm dat de mest daarmee niet meer op de mestvaalt kan. Ik wil niet het risico lopen dat het uiteindelijk in het voer van de koeien komt...

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:32

Wij hebben puur katoen, hoeft ook niet als chemisch afval afgevoerd te worden gelukkig. Maar ik haal altijd wel alle mest uit de bak, in een emmer en met een handschoen aan.
Bij koeien ben je uiteraard heel voorzichtig, je wilt geen ellende.

grimnir
Berichten: 23
Geregistreerd: 31-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:48

linky schreef:
Wij hebben puur katoen, hoeft ook niet als chemisch afval afgevoerd te worden gelukkig. Maar ik haal altijd wel alle mest uit de bak, in een emmer en met een handschoen aan.
Bij koeien ben je uiteraard heel voorzichtig, je wilt geen ellende.

wat is dit voor katoen product dan Linky? wat is het, wat kost t, en waar vandaan? ;-)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:41


Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 22:10

Dat klinkt erg interessant. De kokos koste hier maar €600,-. Mocht dit niet werken dan klinken jouw vezels wel als een goede optie!

Edit: prijs op hun site is wel heel anders :(

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:23

Dat is de prijs als zij het helemaal verwerken? Wij hebben de balen laten brengen en het zelf (nou ja, samen met het loonbedrijf) er door gewerkt. En het kan mooi gesleept worden.

NadiaM

Berichten: 1111
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 11:46

Als ik foto's zie van de kokos krijg ik nog trauma's haha.
Wij hebben toen alles zelf met de hand gedaan. |o

Moet wel zeggen dat het een paar jaar heel goed beviel, mijn zware bak was heel stabiel geworden.
Maar helaas na een aantal jaar was er een hoop verdwenen inderdaad.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 14:29

Ik zag er ook erg tegenop na alle verhalen hier. Heb alle pagina’s doorgelezen en het toch gedaan. En hier was het dus echt zo gedaan. Dus even een boer in de buurt opzoeken en machinaal los laten maken!

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 13:18

Wij hebben ook jaren lang kokos gehad als stabilisator voor het zand in de rijbak. Werkte echt prima. Op een gegeven moment was het uitgewerkt/grotendeels verteerd en begon er met nat weer ook alg neer te slaan op de kokos, waardoor het hier en daar glad werd.

Inmiddels heb ik een andere oplossing: de rijbak is omgezet en de toplaag bestaat nu uit woudzand uit de grond. Prima bodem als het regelmatig regent, goede drainage. Te zwaar/mul bij droog weer.
Wij hebben nog een paddock waar de paarden doorgaans in staan maar met afmetingen van een rijbak. Daar ligt nu een mengsel in van zand en leem. Dat is echt altijd berijdbaar. Het draineert wat minder, maar we hebben de paddock licht afgeschuind waardoor er weinig water op blijft staan. Ik vind dit een prima oplossing voor wie geen budget heeft voor een dure bodem en ook geen kunststof vlokken wil gebruiken (dat verspreidt zich in de natuur en geldt als bodemvervuiling, waardoor je bij verhuizing verplicht gesteld kan worden om de grond te saneren, afhankelijk van de plaatselijke regels en de wensen van de kopers van je huis).

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 14:42

Dat saneren is bij onze vlokken dus gelukkig niet het geval.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 23:14

Inmiddels al enige tijd de vlokken in de bak. De baan blijft iets zwaar, niet ernstig in het basiswerk maar echt draaiwerk is hij toch te pittig voor. Zou meer kokos helpen?

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 21:28

Balko schreef:
Inmiddels al enige tijd de vlokken in de bak. De baan blijft iets zwaar, niet ernstig in het basiswerk maar echt draaiwerk is hij toch te pittig voor. Zou meer kokos helpen?


Lees nu dat ik vlokken zei, bedoel kokos :o

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:06

Ja meestal helpt meer kokos wel.

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:26

Ik ben erachter dat de kokos te diep is ingefreesd, iemand een tip om dit weer omhoog te krijgen?

loriene
Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-12-09
Woonplaats: vlak bij de zee

Re: Kokos in de buitenbak??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:01

Na een tijdje komt de kokos vanzelf weer omhoog.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 15:10

Ben toch nog opzoek na rechte ervaringen en foto’s van bakken met kokos en na hoeveel jaar je uit ervaring koest gaan aanvullen?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 12:19

Bij ons was de kokos na 4 jaar echt weg. We hebben nu textielsnippers, nu ook 4 jaar en die liggen nog net zo als toen we ze erin deden................... en nog voordeliger ook.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 23:07

linky schreef:
Bij ons was de kokos na 4 jaar echt weg. We hebben nu textielsnippers, nu ook 4 jaar en die liggen nog net zo als toen we ze erin deden................... en nog voordeliger ook.



Ok top! Maar als ik me niet vergis is dit met afvoeren chemisch afval toch? Of deze niet? Zoniet heb je een link?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:05

Nee, zowel de kokos (die je dus nooit hoeft af te voeren, dat doet het zelf al ;) ) als deze vlokken vallen volgens de leverancier niet onder chemisch afval. Het is katoen of zo.
Hier hebben wij het weg, maar er zijn uiteraard veel meer aanbieders:

http://www.huzen.com/nl/rijbodem-verbet ... k/271.html Wij waren voor onze bak toen iets van € 1325,= kwijt, tegenover € 1600,- voor de kokos. De prijs op de site is de all-in prijs, dus gewoon even bellen.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 18:18

linky schreef:
Nee, zowel de kokos (die je dus nooit hoeft af te voeren, dat doet het zelf al ;) ) als deze vlokken vallen volgens de leverancier niet onder chemisch afval. Het is katoen of zo.
Hier hebben wij het weg, maar er zijn uiteraard veel meer aanbieders:

http://www.huzen.com/nl/rijbodem-verbet ... k/271.html Wij waren voor onze bak toen iets van € 1325,= kwijt, tegenover € 1600,- voor de kokos. De prijs op de site is de all-in prijs, dus gewoon even bellen.


Thnxs ga eens even snuffelen :-)