hoe hou je een zwart paard zwart???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

hoe hou je een zwart paard zwart???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 21:40

hallo...

ik heb een zwart paard, dit is hem op dit moment niet af te zien hij is nu namelijk bruin.
Nou zie ik wel eens ook nu in de zomer paarden die nog steeds zwart zijn.
Hoe doen ze dat???

Ik weet wel dat er een poeder voor bestaat, zou nu wel niet meer helpen maar voor volgend jaar mischien. Iemand enig id hoe dit heet?

ben benieuwd wat jullie hier mee doen

x_Mliss

Re: hoe hou je een zwart paard zwart???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:43

Goedpoetsen? Equishine?
Soms lijkt je paard schoon en als je dan met je hand in de haar richting gaat is het grijs. Clown
Swifferdoekjes helpen daar tegen. Ja
En anders eens gewoon goed wasse equishine er op en goed bijhouden.
Spul is goud waard Ja

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:47

Een deken die de uv-straling tegenhoudt. Vraag is of je je paard dat wel wil aandoen in de zomer. In Engeland bestaat er een spulletje dat Black as Knight (geen spelfout) heet voor zwarte paarden, weet niet of het in Nederland ook te krijgen is.

merensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:47

Allereerst en heel belangrijk: goed afspuiten na het rijden. Zweet plekken worden veel sneller bruin namelijk.
Er bestaan ook wel voedings suplementen maar daar heb ik weinig ervaring mee. Wat ik wel ken, vrij nieuw maar ow, ik ben enthousiast, is shampoo voor zwarte paarden van Horsebiz. Hoop dat ik het goed schrijf. Fijn spul en t werkt!

_lieffie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:49

een deken inderdaad, maar dat zou ik wel sneu vinden voor je paardje.
niet met swiffer doekjes op je paard gaan poetsen het is bewezen dat daar iets in zit wat heel slecht is voor je paard. en evt supplementen maar daar heb ik geen ervaring mee

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:04

Hmm oke naja ik heb er nog nooit problemen mee gehad in iedergeval.

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:06

babydoekjes Bloos Duivel
helpt heel goed!
vaak wassen misschien?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:07

Swiffer is enkel schadelijk als het inwendig wordt "gebruikt" dus als je paard het zou oplikken ofzo.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:10

Ik heb zelf ook een zwart paard maar mijn vraag is eigenlijk waarom wil je je paard zo graag zwart houden? het komt vanzelf weer terug Nagelbijten / Gniffelen

Mijn paard is nu volledig bruin vind het wel grappig eigenlijk Tong uitsteken Maar weet echt niet wat je er tegen kan doen ze worden puur bruin door de zon dus je kan wassen wat je wilt Nagelbijten / Gniffelen een fries bij ons was een keer helemaal bruin en nu opeens niet meer en ze heeft niks anders met hem gedaan ofzo..

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:13

Mijn paard word/is bij het zadel en bij z'n tranen (vliegjes) ook bruin!

Boeiend? Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 22:13

Oakland1990 schreef:
Swiffer is enkel schadelijk als het inwendig wordt "gebruikt" dus als je paard het zou oplikken ofzo.

Dat is waar, maar vergeet niet dat paarden elkaar ook groomen enzo... Ik zou geen dingen gebruiken waarvan je weet dat t giftig is...

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 18:57

ik weet idd dat wassen helemaal niks helpt. En antiklit enz ook ni. Wel spoel ik als het lekker weer is mijn paard helemaal af zodat het dikste zweet eruit is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:05

Het hangt van vele dingen af. Het bruin worden van de haren komt door de zon erop (duh Tong uitsteken ) maar wat dat effect versterkt kan heel verschillend zijn, slechte conditie wat zich uit in de vacht, zweet wat de vacht bleekt, aanleg, hoeveelheid pigment in de haar enz.
Wij hebben drie zwarte paarden staan die ook elk anders bruin kleuren. Eentje is nog vrijwel zwart.

Zweet vverwijderen is wel het makkelijkste, en het fijnste voor je paard. Babydoekjes is leuk, maar de olie die het bevat wordt nogal warm als de zon erop staat. Ik heb geen ervaring met shampoos. Een UV deken of een gewone simpele witte deken wil wel helpen. Plus dat dat ook een stuk verkoelender is dan die zwarte vacht. Dus als je echt iets wil gebruiken zou ik dat aanraden. Maar goed, het is nu al te laat Knipoog

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:18

EquiShine helpt erg goed! Gebruiken wij ook bij onze zwarte shet.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-08 19:20

ja maar hou je hem daar echt zwart van??? qua kleur? meer gewoon schoon denk ik

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:12

Je paard word lichter door de zon, als wij vaak in de zon zitten word ons haar ook lichter.. Dat is heel normaal. Ik weet niet wat je eraan kan doen, denk vrij weinig.. enigste oplossing zou een deken zijn maar dat is zielig voor het paard in die hitte.
Waarom is het eig zo erg dat ze nu niet pikzwart is? Dat komt vanzelf wel terug zodra het herfst/winter is..
Denk niet dat wassen helpt, de vacht verbleekt gewoon door de zon, je kan je pony echt niet zwart wassen hoor.
Swifferdoekje is een afrader, zoals hier al meerdere keren word gezegt, paarden kroelen elkaar en dan krijgen ze het binnen. Of je paard heeft kriebel op een plek waar die bij kan met zijn mond; dan krijgt hij/zij het ook binnen. En wat wil je eig bereiken met een swifferdoekje?
Dus ik zou zeggen; gewoon even afwachten, je paard word vanzelf weer zwart.

Moelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:14

Ciaraaa schreef:
EquiShine helpt erg goed! Gebruiken wij ook bij onze zwarte shet.

Zoals ik weet (kan het ook mis hebben), is equishine alleen maar voor de glans. Je hebt er trouwens verschillende.. ik heb spray voor de glans en eventueel voor de klitten in de manen en staart. Zodra je het erop spuit word je paard even wat donkerder ja.. maar dat is omdat ze dan wat nattig zijn.

atlar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:19

in winter wortel zit een bepaalde stof waar je donkere paarden donker mee houdt of een paar tinten donkerder maakt. wij voerden vroeger onze paarden vier of vijf dikke winterwortels per dag om ze donkerder te maken. werkt trouwens ook bij mensen die moeilijk bruinen, als zij iedere dag wortelen eten worden ze t jaar daar op ook bruiner. veel succes (als t bij die van jou niet zou werken zal ie je toch dankbaar zijn voor t proberen) groetjes atlar

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:22

je paard binnen houden en alleen s avonds laat gaan rijden als de zon niet meer schijnt Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:23

Heb je wel eens de zoekfunctie gebruikt? Blijkbaar niet anders was dit topic er niet, want er zijn al 100000 topics over geweest

Suusiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:26

Ik denk dat de meeste tips hier wel zijn gegeven.
Dat van die wortelen vind ik erg leuk klinken! Ik ga ook aan de wortel! Haha!

MonsterInc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:27

merensje schreef:
Allereerst en heel belangrijk: goed afspuiten na het rijden. Zweet plekken worden veel sneller bruin namelijk.
Er bestaan ook wel voedings suplementen maar daar heb ik weinig ervaring mee. Wat ik wel ken, vrij nieuw maar ow, ik ben enthousiast, is shampoo voor zwarte paarden van Horsebiz. Hoop dat ik het goed schrijf. Fijn spul en t werkt!

hey dat spul heb ik ook van Horzebiz

werkt alleen niet bij die van mij , helaas , ik ben wel tevreden over hun antiklit !!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:28

Je hebt gewoon een fading black, dwz dat de zwarte kleur onder invloed van de zon, bruiniger wordt. Niets aan te doen, tenzij je hem binnen houdt of met deken op in de wei zet. Lijken me geen van beiden geschikte opties. Daarnaast heb je ook paarden die continu mooi zwart blijven.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:32

Volgens mij is dat Black as Knight gewoon in NL verkrijgbaar, google het eens zou ik zeggen. Maar vind je het voor het paard niet veel lekkerder als die in de zomer wat lichter is? Dan blijven ze wel wat koeler lijkt mij. Net als dat wij een witte of een zwarte broek aan hebben in de zon daar zit ook veel verschil in.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:32

hoe meer je paard buiten staat, hoe lichter die wordt Haha!. Sommige paarden hebben er aanleg voor anderen worden minder licht inderdaad! Er is wel schampoo die helpt: black as a knight en dure voeding. Maar of dat het waard is? Knipoog
Als je een keuring oid hebt gooien sommige mensen er ook wel eens zwarte henna in. Is hij eventjes mooi. En volgend seizoen wordt hij vanzelf zwart hoor!