Voorpluk wassen... hoe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Voorpluk wassen... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 20:29

Mijn 3 jarige ruin heeft een tijdje geschuurd bij zijn voorpluk.
Dit heb ik behandeld met een Calendula creme, en dit heeft heel goed geholpen..
..hij schuurt al enige tijd niet meer.
Maar nu is zijn voorpluk best vettig en droog tegelijk..

Ik zou dat beetje voorpluk wat hij nog heeft, graag eens willen wassen, maar hoe doe ik dat zonder dat ik zelf natter ben dan mijn paard??
Wie heeft er tips??

Manen en staart doe je gewoon met de slang en shampoo, en kan je evt langdurig uitspoelen..
Maar boven op zijn hoofd lijkt me dat niet fijn, als het schuim langs zijn ogen loopt..

Judje

Re: Voorpluk wassen... hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 23:40

Zelf zorg ik eerst dat de manen kam een beetje ontklit is en dan stop ik deze onder het halster door naar achteren en was ik het in één keer mee met de manen. Het hele begin krijg je dan niet helemaal goed schoon, maar regelmatig anti-klit doet ook wonderen in het schoonhouden van je manen en voorpluk.
Als het paard spuiten eng vindt, spuit ik altijd op mijn hand en wrijf ik dat met mijn handen in de voorpluk.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 04:04

Ik klap het geval ook naar achteren, leuk vinden ze het vaak niet, maar wat moet dat moet..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 06:04

Dat naar achteren klappen is een goed idee als je paard een voorpluk heeft, maar dat heeft hij bijna niet meer door dat schuren. En wat hij nog heeft is niet meer naar achteren te klappen. Verder is het dus tot op de wortel vies..

Heb al zitten denken aan afscheren (zodat het mooi terug kan groeien), aangezien hij nu toch niet veel meer heeft, maar dat is zo'n kale konten gezicht.. aan de andere kant, áls ik dat doe, kan ik het beter nu doen, hij moet toch tot november rust hebben.. en heeft hij weer een voerpluk als we weer wat gaan doen.

Liever doe ik dat niet, vandaar mijn vraag voor tips... Bloos

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 07:59

Gewoon met een goed natte spons, wel even het oor afschermen. Water loopt over de ogen heen en komt er niet in. Ik was iedere week de hoofden van onze pony's met shampoo, en ze hebben nog nooit water in hun oog gekregen. Wel ooit in het oor, daarom het oor wel goed afschermen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:48

Ik heb zijn pluk vandaag behandeld met 'shampoo zonder water' van 'drechtsteden'.
Er staat op dat het reinigt, vochtregulerend is, en gelijk een anti-klit..
Moet zeggen dat het wel fijn werkt.. maar het resultaat weet ik morgen als het is opgedroogd Haha!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:23

Dat is idd een goed oplossing.

Scheren zou ik persoonlijk niet doen, mijn paard heeft ook een heel dun plukje, het groeit echt heel langzaam aan, dus ik ben bang dat je heel lang met een gekortwiekt koppie rond loopt...

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:34

met een spons is dan denk ik het makkelijkst.

jUst_eVa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:40

Hallo,
Ik heb ook een hele handige manier, als je je tuinslang dubbel doet, dan komt er nog een heel langzaam klein straaltje water uit. dat vinden ze vaak ook niet zo erg.
succes!

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 21:58

Ja lastig.
Ik zou er niet zo snel zeep indoen omdat wat je zegt het makkelijk in zijn ogen kan komen. Clown
Bij de mijne zet ik gewoon de slang er op leuk vind ie het niet maar ja vind het ook wel eens lekker als ze hooft word gedaan (zovaak doe ik het niet) maar laatst kwam er allemaal wit spul van af van allemaal zweet Clown
Nou niet bepaalt een fris idee. Huilen van het lachen

Maar anders op een krukje gaan staan zodat je er beter bij kan en een spons met water.
Omhandig maar ja net wat je zegt als je een mini plukkie heb is het gewoon lastig tewasse.

En zo ie zo omdat je de slang er niet makkelijk opkan zetten zou het ook lastig worden met de zeep er uit krijgen.
Dus zou het gewoon met een spns en water doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:37

Doe het gewoon met de waterslang en zwitsal babyshampoo.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:45

Die van mij doet meestal automatisch de neus in de lucht, en dan doe ik de pluk gewoon naar achteren en de waterstraal van voren/boven erop richten.
En als ik zijn hele hoofd was, dan doe ik dat met babyshampoo, en dan gewoon een zachte straal (met de sproeier) erop, het water loopt niet snel zijn ogen in, en loopt ook mooi langs de neus af. En zelfs áls het eens in de ogen zou komen dan maakt dat niks uit als je babyshampoo gebruikt, dat prikt niet Lachen

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:47

met shampoo, een emmer en een spons..
of zet gewoon de tuinslang erop.. let wel op dat er geen water in de oren komt..

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 14:49

jUst_eVa schreef:
Hallo,
Ik heb ook een hele handige manier, als je je tuinslang dubbel doet, dan komt er nog een heel langzaam klein straaltje water uit. dat vinden ze vaak ook niet zo erg.
succes!

Of helemaal dubbel houden dat er geen water uit komt. Boven je paard zijn hoofd houden, en dan los laten.. Clown

Met een spons werkt meestal heel goed, en als ze dan hun hoofd in de lucht houden, ga ik gewoon op een krukje staan. Krijg ik ook minder water dat naar mijn oksels drupt..

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 15:44

ik spuit eerst het hoofd nat en dan automatisch de voorpluk ook. Dan doe ik de voorpluk achter de oren en spuit ik vanaf de zijkant de voorpluk nog verder nat. (Let op het oor, houd die met je andere hand of met je arm naar voren zodat je niet in de oren spuit). Dan zeep ik hem in, vooral goed bij de haargroei zegmaar op het hoofd en houd de voorpluk nog steeds naar achteren. Dan spoel ik hem eerst van de voorkant uit, wrijf een beetje met m'n andere hand zodat het zeep er een beetje uit gaat en tenslotte weer aan de zijkant.

Kashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:20

Een druppeltje shampoo.. dan schuimt het niet te veel.

De slang heel zachtjes zetten. Even de natte voorpluk met shampoo inmasseren. En dan de slang zachtjes laten lopen en elke keer de pluk naar achter dus richting zijn manen uitspoelen.

En 1 ding.. je paard wassen zonder zelf onder het schuim en zeiknat te zijn lukt haast niet Tong uitsteken
Je zou bijna zeggen dat het erbij hoort.. maja heb je samen toch een leuke dag gehad Lachen