hoe "vies" mag hooiwater worden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

hoe "vies" mag hooiwater worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 11:03

Sinds kort voeren wij 1 van onze paarden weer nat hooi i.v.m. een chronisch hoestje. Nu is het voor ons vele jaren geleden dat we dat eerder gedaan hebben en het valt ons op dat het water waar het hooi in ligt ( een aantal uren) zo ontzettend vies wordt. Na 1 x weken is het al lichtbruin van kleur en we kunnen ons niet herinneren ( jaartje ouder Knipoog ) of dat "vroeger" ook zo was. Zegt dit iets over de hooi kwaliteit of is het normaal?
Paard is overigens wel van zijn hoestje af nu.

Up_to_Date

Re: hoe "vies" mag hooiwater worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:12

Toen mijn paard laatst hoestte, werd het water ook bruin.
Geen idee waar het vandaan komt maar is volgens mij niet vreemd.
Ik deed 'm daarna nog eens in het water zetten en uit laten lekken.

B10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:19

Is heel normaal hoor,wij zetten ons hooi een hele nacht in een kuip en de volgende dag is het water ook donkerbruin en je ruikt het ook,toch is dit hele goede kwaliteit hooi dus ga ervan uit dat het oké is..

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:23

Wij hadden idd ook na een nacht weken echt donkerbruin water, wat bijna tegen zwart aanzat. Was wel oud hooi dus zal wel veel stof in zitten.
Bij jonger hooi is het water wel lichter van kleur.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:24

Voor zover ik weet is het beter om hooi zo kort mogelijk nat te maken. Dus alleen om het stoffige eraf te krijgen even onderdompelen en daarna zo snel mogelijk voeren. Als het heel lang in water ligt spoelen de voedingsstoffen uit het hooi, is mij altijd verteld. Waarschijnlijk zal het water ook minder verkleuren als het hooi er minder lang in ligt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 12:30

Karolien_ schreef:
Voor zover ik weet is het beter om hooi zo kort mogelijk nat te maken. Dus alleen om het stoffige eraf te krijgen even onderdompelen en daarna zo snel mogelijk voeren. Als het heel lang in water ligt spoelen de voedingsstoffen uit het hooi, is mij altijd verteld. Waarschijnlijk zal het water ook minder verkleuren als het hooi er minder lang in ligt.

Wat die voedingsstoffen betreft heb ik intussen al verschillende verhalen gehoord, volgens de 1 maakt het niets uit volgens de ander wel. Mij is weer ooit vertelt dat je het echt minstens een paar uur moet laten weken. Het gaat nl. niet alleen om stof maar ook evt. onzichtbare schimmelsporen die in het hooi kunnen zitten. Met alleen afspoelen redt je het dan niet.
Ons hooi weekt minstens een uur of 3 a 4, voor de ochtend de hele nacht. Maar ik vind het water wel heel erg vies worden. We gaan van de week eens ander hooi kopen, om te zien of dat scheelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:35

Te lang in het water geeft bacteriëgroei, en dat wil je ook weer niet.
UItschudden en dan onderdompelen zou genoeg moeten zijn.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:52

zolang het water niet stinkt en niet in de zon iod heeft gestaan, zal het wel meevallen denk ik...

verkleuren doet het meestal wel wat....

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 13:37

Wanneer mijn paard hoest en ik week het in een emmer, laat ik het ongeveer 10-15minuutjes staan.
Eerder deed ik het natspuiten in een winkelmandje maar volgens de DA hielp dat niet, ik moest het echt 'weken'.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:36

Ik geef nu kuil, week dus niet meer momenteel, maar toen ik weekte ik gooide het meestal in de bak met water als ik op stal kwam en haalde het eruit voordat ik weg ging (dan lag het er een paar uurtjes in).
Het water was dan inderdaad ook gelijk al flink bruin.
Bij niet te warm weer liet ik het er meestal een paar dagen in staan (moest wel elke dag bijvullen) en dan gooide ik de bak leeg, spoelde 'm om en vulde 'm opnieuw...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 20:05

Het moet zo'n twee uur weken voordat de stof eruit is. Langer werkt bacterieen en schimmels in de hand. Die juist hoesten kunnen veroorzaken en te kort weken/nat maken helpt helemaal niks.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:50

Mijn paard die dampig is krijgt in de winter als hij alleen hooi krijgt ook nat hooi.

Dat week ik ong 3/4 uur in een grote bak met water zodat al het hooi ondergedompeld is.
Na iedere voerbeurt gooi ik het water weg en begint het hele gebeuren opnieuw.
Eerder liet ik het hooi meestal de hele dag staan en pakte er iedere keer wat uit tijdens de voerbeurten, maar savonds vond ik de bak alweer erg stinken (wat zuurig) en mn paard at dit ook minder graag dan bijvoorbeeld sochtends.
Na wat reseach op i-net een paardenboek wat over hoestende paarden ging bleek dat het beter wat om het hooi ong 3 a 4 uur te weken en niet meer, dat doe ik dus nu ook braaf en mn paard haald zn neus er niet meer voor op.

Soms zie/hoor ik wel eens dat mensen het hooi wat natsproeien voordat ze dit geven, dat heeft geen enkel nut en kun je net zo goed droog hooi voeren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:23

cissie schreef:
Soms zie/hoor ik wel eens dat mensen het hooi wat natsproeien voordat ze dit geven, dat heeft geen enkel nut en kun je net zo goed droog hooi voeren.
Ik voer mijn 22-jarige COPD-merrie al dik 10 jaar op deze manier hooi en ze doet het nog steeds Haha!

Het is een misgedachte dat je met hooi dompelen stof/schimmels eruit spoelt, dit gaat nl kleven aan het hooi en als je het er echt uit wilt hebben dan zul je alle sprietjes in stromend water moeten spoelen.

De bedoeling van natmaken is dat je het stof/schimmel vastplakt aan het natte hooi. Hierdoor kan het niet gaan stuiven en is de longen terechtkomen waar het funest voor is. In de maag kan het geen enkel kwaad.

Ik heb dus een kruiwagen speciaal voor het hooi nat maken; 2 plakken hooi fijn/los maken en wat opschudden in de krui, met een planetnbroes op de 'harde' stand het hooi goed nat te maken, evt de boel nog een keer keren. En dan meteen voeren.
Zo blijven de voedingsstoffen het beste bewaard en je gebruikt minder water.
Voor mijn paard werkt het iig afdoende voor haar stoflongen.

Of en op de vraag van de TS; afhankelijk van de kleur van het hooi (groen-bruin-geel) zal het water eerder kleuren. Ook kan er veel zand/aarde inzitten waardoor het donkerder wordt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:17

Ik heb met de methode van alleen natspuiten geen goede ervaringen en volgens verschillende dierenartsen zou het ook het minste nut hebben, zelf ben ik daarvan overtuig omdat mijn paard wel hoest als ik alleen besproei en niet hoest als ik een paar uurtjes laat weken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:36

Als het voor jou zo wel werkt moet je het zo doen. Hou alleen wel in de gaten dat met lang weken je paard dus minder voedingswaarde binnenkrijgt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 18:40

Dat had ik inderdaad al vaker gehoord en gelezen in een boek, je zou het ong max 3 uurtjes mogen weken zodat de voedingwaardes het meest behouden blijven, in hoeverre dit precies klopt weet ik niet.
Het zal wbt de waardes vd voeding beter zijn om het te besproeien zo heb je denk ik de minste kans dat deze verloren gaan, maar dat werkt bij mijn paard helaas niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:26

cissie schreef:
Ik heb met de methode van alleen natspuiten geen goede ervaringen en volgens verschillende dierenartsen zou het ook het minste nut hebben, zelf ben ik daarvan overtuig omdat mijn paard wel hoest als ik alleen besproei en niet hoest als ik een paar uurtjes laat weken.

Ik heb anders dezelfde ervaring als Dubbeldun Knipoog .

Geef mijn paard 2 dagen droog hooi en ze hoest zich voor kapot, gewoon even natsproeien en in al die jaren is het hoogstuitzondelijk dat ze eens wat hoest (meestal in een periode met weinig regen waardoor alles wel wat stoffiger is). Zal dus wel gewoon van het paard afhangen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 10:30

Natuurlijk is het afhankelijk van de graad waarin het paard stofgevoelig is, maar ook sterk van de kwaliteit van het hooi. Waarbij het ook belangrijk is hoe men het hooi los maakt voor het nat te spuiten.