Hoe zit dat nou? Opening loopstal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieke_M

Hoe zit dat nou? Opening loopstal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 09:49

Wij gaan dit verlof een stal plaatsen voor de pony's. Ik dacht altijd dat de opening NIET naar het noordoosten mocht zitten. Nu begin ik een beetje opzoeking te doen en lees ik op andere sites dat de opening niet naar het zuidwesten mag zitten.
Tjah, hoe zit dat nou echt??????

Want ik wil niet dat de pony's deze winter ACHTER de stal gaan staan omdat de wind er recht in waait...

ElCid

Re: Hoe zit dat nou? Opening loopstal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 10:53

Zuidwesten is de kant waar de meeste, harde, wind en regen vandaan komt. Dus aan die kant moet de opening zeker niet zitten. Wij zijn nu onze nieuwe stallen aan het bouwen, weliswaar geen echte loopstallen maar wel met halve deuren, die eigenlijk altijd openstaan ( paarden hebben hun paddock aan de stal). Wij bouwen de opening op het Oosten, daar komt minder vaak de wind vandaan, minder regen.
Noordoosten is ook geen goed idee, want uit die hoek wil ook wel eens een gemene koude wind waaien.
Het beste is als je zorgt dat naast de opening ook een dicht stuk is ( dus aan dezelfde kant), mocht het dan toch een keer uit die hoek waaien kan je paard/ pony als die dat wil daar uit wind gaan staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 11:13

Wij hebben de opening op het zuiden, en heel soms waait de regen er in. Zuidoosten zou een mooie kant kunnen zijn, maar als je op het zuiden de opening hebt kun je ook de helft afsluiten (aan de westkant) zodat het minder in kan regenen vanuit het zuidwesten.

Je kunt ook het dakoverstek een stuk langer maken, dan regent het ook minder naar binnen.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 12:26

Het zou bij ons ideaal zijn met de opening op het noordoosten - qua goed benutten van het beschikbare oppervlak.
Maar oosten zou ook nog wel kunnen.

Die dakoversteek komt er zeker, dus voor regen ben ik niet echt bang, maar ik maak me meer zorgen om die ijskoude wind 's winters.....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:01

oostenwind is de koude gure wind in de winter. Noordoosten wind is ook koud en guur.

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 15:17

O, niet goed dus.....
Maar ik was wel van plan er ook een gesloten deeltje aan te maken, waar ze achter kunnen kruipen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:54

De meeste stallen worden op het oosten/ zuidoosten gebouwd. De reden daarvoor is dat de kans op echte stormen met fiks regenbuien( dus windkracht 5 en meer Knipoog ) komen uit het Zuidwesten. Als je een open gebouw met de opening die kant op bouwt loop je de kans dat tijdens een fikse voor/ najaarsstorm je de stal of in ieder geval het dak door de lucht ziet vliegen en dat het dus flink kan inregenen, ondanks overstek. Dus is het Oosten/ Zuidoosten de beste kant, daar komt wel gure wind vandaan, maar zelden stormkracht. Als je een stuk afschermt waar de paarden uit wind kunnen staan is dat een prima oplossing. Noorden is de kant waar sneeuw, etc. en vrieswind vandaan komt, dus niet aan te raden om de opening die kant op te maken.