Paard wassen met dit weer??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Paard wassen met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 15:17

Hallo bokkers,

Morgen wil ik mijn paard wassen. Ik moet dit doen met koud water, kan dat? en als ik hem dan weer op stal wil zetten, moet ik hem dan een fleecedeken opdoen?

Ohjaa ik moet hem buiten wassen, is dit erg?

Ik hoor het graag, groetjess Haha!

Oakland1990

Re: Paard wassen met dit weer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:20

Ik was hem nu met dit weer niet, maar als het echt moet neem ik warm water, of op zijn minste lauw. Daarna zet ik hem onder het solarium of op stal met een fleece/wollen deken.

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:26

Ik weet niet wat het weer morgen doet. Het volgende kan ik je wel zeggen. Ik moet onder dezelfde omstandigheden mijn paard wassen en ik heb ervoor gekozen om mijn paard te wassen als het 25 graden of warmer is (je had het beter afgelopen week kunnen doen). Ik kijk ook altijd of het waait aangezien ik een open stal heb en absoluut niet wil dat mijn paard op de tocht staat als ze nat is. Vaak wandel ik een beetje met ze, ongeveer een kwartiertje, meestal zijn ze dan wel droog. Ga niet met ze stilstaan als het flink waait. Blijf lopen.
Indien je haar toch op stal wil zetten, en het waait een beetje kan ik inderdaad een deken aanraden. Persoonlijk heb ik niet veel met fleece, ik heb een dunne wollen deken, maar beide zullen hun doel wel treffen.
Succes ermee.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:35

@laureentje: Je hebt gelijk, ik had mijn paard beter afgelopen week kunnen wassen. Alleen was ik mijn paard niet graag als hij niet heeft gezweten. Aangezien ik morgen wilde rijden (heb een tijdje niet gereden door een klein ongelukje) leek mij dit wel een goede dag.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 17:42

Nog even ter herinnering:
de comforttemperatuur van een paard is van -5 tot +15 graden. (comforttemperatuur= het kost geen extra inspanning om op temperatuur te blijven. Ter vergelijking: voor een mens is dat 15-30 graden)
Dat betekent dat ook vandaag voor een paard nog behoorlijk warm is.

Daarbij komt, dat een beetje paard bijna 10 x zo zwaar is als wij. Ze koelen dus helemaal niet zo snel af als wij.

Zet je paardje dus rustig onder de koude douche en vergeet alsjeblieft die deken. daar doe je hem echt geen plezier mee. het is immers nog steeds veel warmer dan dat hij prettig vindt!

ik heb mijn paard ook 's winters weleens met koud water gewassen. Als ik maar snel genoeg ben, gaat hij niet eens rillen. (maar dan krijgt hij wel een dekentje op natuurlijk)

Momenteel spoel ik na het rijden vaak af met koud water. Er is wel warm beschikbaar maar dat gebruik ik niet.

o ja; mijn paarden zijn nog nooit verkouden geweest.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 17:54

Daar ben ik het wel mee eens. Ik wil niet dat mijn paard een jurk wordt. Daar heb ik geen zin in. Ohjaa hij is trouwens ook gewend om in de koude regen te staan (zonder deken). Denk dat ik hem morgen gewoon ga wassen hoor Tong uitsteken

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:07