fjord eet alles!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cindyhil

fjord eet alles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:01

Ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen, mijn verzorgfjord is veel te dik! Huilen
Ze staat heel vaak buiten, ik wil haar dus wat vaker binnen zetten.
Maar werkelijk alles wat ik als ondergrond van de stal doe eet ze op!
We hebben al verschillende soorten zaagsel geprobeert en het stro eet ze ook altijd op.
Het is niet uit verveling ofzo, want gelijk als ik haar in de stal zet begint ze te eten. Vork
Het is geen oplossing om niks in de stal te doen, dat lijkt me niet echt verstandig?!
Met rijden doen we wat rustig aan, omdat ze nogal voorwaarts is en niet zo goed wil reageren op ''de rem''. Tong uitsteken We doen vooral veel stapwerk met veel overgangen.
Het kan dus wel een poosje duren voordat ze weer wat intensiever gereden wordt.
Met longeren trekt ze nog al en dat houd ik niet zolang vol.
Dus ze krijgt ook niet veel beweging om dunner te worden.
Maar terug naar het stalprobleem, wie heeft er een oplossing?

MoonWencke

Re: fjord eet alles!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 22:10

Buiten laten staan is juist misschien wel beter dan vaker binnen zetten, maar dan moet ze wel op een niet al te vol begroeide wei staan Knipoog Is er misschien een stapmolen aanwezig of een longeerring? Want dan hoef je nog niet eens perse aan een longeerlijn te longeren, maar gewoon los.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 22:16

Nee helaas, ik mag al blij zijn met het mooie vlakke stukje weiland waar ik op kan rijden Knipoog
Stapmolen of longeerring is hier helaas niet in de buurt.
Tja, dan moet ik hem toch maar buiten laten staan, op een afgezet stukje weiland Knipoog Maar ik hoop nog altijd op een oplossing!

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:42

mijn haflinger ging bodembedekking eten uit gebrek aan hooi en uit verveling. Misschien kan je hem overdag buiten laten staan met bijvoorbeeld een graasmasker en 's nachts zonder graasmasker'?

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-08 09:20

Haha, een graasmasker, nog nooit van gehoort Haha! Zal eens kijken..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:23

Even een (stroom) lijntje kopen/laten kopen, bij de ruitersportzaak en dan een stukje weide afzetten om te kunnen longeren.

Binnen zetten zou ik niet doen, krijgt dat beestje nog minder beweging Knipoog

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:49

op een zo kaal mogelijk stuk land zetten

LoveFrisians

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:51

Hallo*D

Op dat stalprobleem; er zijn wel meerdere mensen die (iig in de zomer) geen bodembedekking hebben in de stal. In de winter word het ietwat koud, maar in de zomer kan een fjord het wel hebben. Vooral voor fjorden is vaak een schuilstalletje in de wei (er hoeft dus geen bodembedekking te zijn) genoeg.

Groetjes,,

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 15:20

wat ik me afvraag... paarden worden tog niet dik van stro? er zit praktisch geen voedingswaarde aan stro, als ze er veel van eten zijn ze wel voor een paar uurtjes dik maar dan zit er alleen maar vulling in, geen vet en na een paar uur poepen ze het er tog weer uit... mijn paard eet ook stro maar ze word alleen dik van teveel kuil en biks/muesli, niet van stro.

verder, als ze van het gras te dik word kan je tog een stukje afzetten of minder biks/muesli geven

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:51

ik zou haar toch buiten laten en indien mogelijk graasbeperking. Aantal uren per dag in de paddock of dmv lint het gras wat beperken. In de rijbak een longeergedeelte afzetten zodat je haar makkelijker kan longeren en zodat zij toch meer beweging krijgt.
succes.

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 11:23

Oke, bedankt allemaal Knipoog
Ik vind een stukje afzetten dan wel het handigst ja!
Ik vind het ook fijner als ze gewoon lekker naar buiten kan.
En met slecht weer dan maar in een stal zonder bodembedekking.
En we hebben nog wel wat extra ruimte, zal eens kijken of ik daar een stukje af kan zetten voor het longeren!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:32

Een kennisje van mij heeft een Fjord met dit zelfde probleem.
Ook deze Fjorden dame (vr)eet alles wat zij maar kan pakken.
Nu staat zij ook lekker buiten op een schrale wei,maar zodra de paarden weer naar binnen moeten heeft ze de oplossing gevonden voor deze eet Fjord. Vork
Ze krijgt onbeperkt hooi,en echt dit helpt zo goed dat ze juist in de winter het meeste gewicht verliest.
Ze krijgt zoveel hooi,dat ze haar stro niet meer bekijkt.
Heel veel succes met je Fjord. Doei!

Bandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 11:40

Nog even aan Sas_Mon. Ik weet ook niet precies hoe het komt,maar één van mijn Arabieren is dol op stro.
En idd hij krijgt er wel degelijk een fikse buik van,terwijl hij dat niet krijgt van biks of muesli.
Nu krijgt ook hij (als ze op stal staan) véél meer hooi,en hij laat ook zijn stro gelukkig met rust dan.
Tja hoe het nu komt (stro buik)?????

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:00

Ik heb ook zo'n veelvraat Clown

Ik heb van die dikke rubberen matten in stal, gaat een beetje stro op voor de verveling (maar hij krijgt swinters 4 keer per dag hooi + halve dag in paddock) dus hij krijgt voldoende te eten. Alleen als het hoi op was ging ie gewoon verder aan het stro Clown sinds de rubber matten gaat het een stuk beter Ja hij ligt nog lekker zacht zonder dat ie zich helemaal vol vreet Clown

cindyhil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 10:21

Ben echt zo blij, gister een stukje land afgezet dat nu dient voor longeerring. Gelijk uit proberen natuurlijk! En het werkte Haha!.
Dus ik lekker aan het longeren, de buurjongetjes zaten ook toe te kijken. Roept er een ''hee, waarom ga je er niet opzitten''?
Toen ze weggingen dacht ik er nog eens over na. Waarom zou ik hem niet gaan rijden, als hij daar zo goed luisterd. Dus heb heel veel rondjes gereden daar, en hij reageerde al veel beter dan eerst, we hebben voor het eerst weer is lekker gegaloppeerd en hij luisterde prima. (Ik had de laatste tijd nogal veel problemen met hem, en kon hem niet meer zo goed aan doordat hij veel energie had en niet meer zo goed terug wou nemen.) Maar in die ''longeerring'' wou hij prima luisteren!
Ben echt zo blij Haha! Ga nou heel veel oefenen zodat we over een poosje weer lekker in de bak kunnen rijden!

hahanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 12:10

bij mij in de buurt was er ook een paardje die haar stal leeg at, maar hun hebben er ligmatten in gelegd (die worden ook wel eens voor koeien gebruikt) en hun hebben verder geen bodem....

succes