Paard kan geen voetje geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tess51

Paard kan geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 22:03

Mijn nieuwe pony van 3jaar kan nog geen voetjes geven.
Hoe kan ik haar dit aanleren?
Ik kan haar benen poetsen maar ze laat hem niet oppakken. trekt haar been weg
Met haar rechterbeen gaat ze dan schrapen/stampen.
De andere benen tilt ze ook niet graag op.
Wie kan mij helpen?

Cristina

Re: Paard kan geen voetje geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:03

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Uiteindelijk geeft ze haar voetjes wel, maar altijd rustig blijven en een beloning bij de hand houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 07:59

Blijven oefenen en heel veel geduld hebben.
Voetje vragen door je hand om de voet te leggen en "voetje" zeggen. Zodra ze die voet maar éventjes optilt, loslaten en belonen. En zo opbouwen.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 08:00

Dat probeer ik ook maar dan begint ze te schrapen met haar been. heel hard....
ik ga elke dag even oefenen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:14

Kijk even of je haar ergens tegenaan kunt zetten zodat ze kan leunen als je een van haar benen optilt.Sommige paarden vinden het nemelijk heel eng om op 3 benen te staan omdat ze denken om te vallen.
Vraag haar voet en til de benen niet te hoog op in het begin en zeker niet te lang.Op het moment dat ze haar voet los heeft van de vloer...belonen en klaar.
Dit opbouwen en vaak herhalen...iedere keer als je haar in handen neemt en zorg dat ze trots is op haarzelf als ze die voet omhoog houdt Knipoog

Dat schrapen moet je trouwens negeren,kan beetje opbouw van spanning zijn of ze is aan het klieren,maar ze is al een groot paard dus omhoog met die beentjes Haha!

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 10:30

probeer het met een ervaren iemand erbij,weet niet hoe oud je bent,en zoals Tinky12 het omschrijft is de beste manier.
is die pony in die 3 jaar nog nooit bij een smid geweest?
veel succes.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 14:33

nee heeft zijn hele leven op het land gestaan.
Hij is echt super braaf. Alleen dat voetje geven is een probleem en aangezien hij nodig naar de smid moet wil ik dat hij dit onder de knie krijgt.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:38

Gewoon heel klein uitbouwen. eerst heel even optillen en gelijk weer loslaten en belonen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:46

Ik geef mijn pony's altijd een zachte "stomp" voordat ik de voeten optil, bij de voorbenen op de plek waar je ook drijft en bij de achterbenen tegen hun bil. Rolinda wilde eerst ook haar voeten niet geven toen ik haar net had, en de staleigenaar leerde heeft het haar zo aangeleerd, het was in één keer klaar.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 22:07

hoi, hopelijk doet ze het nu al, maar wat bij mij heeft geholpen is dus voor haar gaan staan en met je knie tegen het been "aanknikken" zodat ze min of meer op het andere been moet gaan leunen en zo is het mij toen gelukt, uiteraard met het commando voetje, eerst gaat het nog wat wankel, ze moeten het evenwicht proberen te vinden, maar inmiddels tilt ze hem al braaf op als ik al in de buurt van haar voetjes kom Knipoog.
Een vriendin heeft het nu ook, alleen haar paardje stapt dus opzij/weg, of geeft zelfs trappen, toen heeft zij het advies gekregen het paard tegen een muur aan te zetten met 1 kant, dan kan het niet meer wegstappen, inmiddels gaat de voorkant na wat oefenen al goed!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 12:49

Een keertje zachtjes knijpen in de zwiltwrat op het been wil ook wel helpen terwijl je voet zegt. In een reflex geven ze dan been. Uiteraard moet je dit niet elke keer doen, maar om uberhaubt been te krijgen kan dit handig zijn. Uiteraard uitbundig belonen.

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:37

Met beiden handen been vast houden, voet zeggen en zachtjes met je lichaam tegen die van je pony duwen, maar je hebt dan wel kans dat ze terug gaan duwen. Even vasthouden met beiden handen - zo ben je sterker en kan je schrapen voorkomen - loslaten en een beloning. Tussendoor ook 'Goedzo' en 'braaf' zeggen. Daarna nog 1x en dan is het voldoende. Knipoog Werkt bij mij meestal wel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 17:16

Of je laat de hoefsmit komen , die heeft wel ervaring met jonge paarden , is ie er zo door heen denk ik.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 19:43

Probeer er gewoon eens rustig voor te gaan zitten. Als je paardje dit nog niet kent, dan moet je gewoon elke keer een stapje verder proberen te gaan. Je probeert het gewoon eerst een met zijn rechter voorbeen en die til je op en als ie probeert tegen te stribbelen hou je hem gewoon stevig vast. Hij mag het gewoon niet van je winnen. En als hij dan rustiger wordt zet je zijn been voorzichtig neer en beloon je hem door op zijn manenkam te krabbelen of door een stukje appel of peen te geven. En zo ga je door bij elk been tot hij alles kan. Ajb probeer het niet te overhaasten en neem er gewoon de tijd voor.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:25

Ik zou ook gewoon de hoefsmid laten komen, die heeft daar waarschijnlijk zoveel ervaring mee dat hij al een goed begin kan maken en je een heleboel tips kan geven.
Sommige zeggen misschien dat de meeste hoefsmeden te ongeduldig en te hard zijn maar imo kan het veel meer kwaad aanrichten als je een jong beest te lief behandeld met dit soort dingen. Ze zijn heus slimmer dan je denkt hoor. Knipoog

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:14

ik heb dit probleem ook gehad de hoefsmid heeft mij geholpen.
hij heeft een halsertouw om de voet geslagen en hiermee de voet opgetilt. wanneer het paard tegestribbelde hield hij vast. en als het braaf was liet hij de hoef weer netjes zakken. een halstertouw oefent net de druk uit die je nodig hebtl;)

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 13:40

fuego3 schreef:
Of je laat de hoefsmit komen , die heeft wel ervaring met jonge paarden , is ie er zo door heen denk ik.

Ik vraag het ook altijd even aan de hoefsmid, die is daar zo handig in:D en hierna gaat het oefenen ook een stuk makkelijker:D succes

Kashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:09

Klinkt misschien raar maar je moet de voet echt van de grond aftrekken en daarbij het commando geven "Voet".
Heb je hem vast gelijk uitbundig belonen met klopje in zijn hals of met woorden. Daarna pak je hem weer op, als het lukt hou je hem 5 seconde vast.. verstandig is met 2 handen. Hij kan gaan klauwen dus pas op!

Uitbundig belonen en herhalen, herhalen, herhalen en Engelen Geduld is de sleutel naar het "Voetje Geven". Als hij vervelend doet goed je stem verheffen met HEEJ! of DENK EROM! PAS EROP! Daarna weer van voor af aan beginnen en als hij rustig blijft uitbundig belonen.

Daarna kun je voorzichtig de hoefjes proberen uit te krabben.

Kashje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 22:11

Kan misschien een paar dagen duren.
Als hij het een paar keer goed heeft gedaan is het goed voor die dag en ga je de volgende dag weer verder met "Voetjes Geven".

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 18:27

Voor geeft hij nu super zijn voetje!! Hoef alleen maar te zeggen VOET en hij geeft hem al...
Nu het vlgd probleempje, achter lukt het echt niet. Hij trekt hem helemaal omhoog en probeert te 'schoppen'.
Hoe nu verder?