nieuw stro slecht voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superbig

nieuw stro slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 18:54

Hallo allemaal.
Ik heb wel eens gehoord dat hooi en stro dat net van het land is gehaald een poosje
moet liggen voordat je het aan je paard geeft. Nou weet ik van hooi dat dat inderdaat zo is omdat het eerst nog te gelp is om
te voeren maar van stro....
Mijn (nieuwe!!!) paardje eet namelijk heel veel stro op.
Ik heb net stro gehaald dat net van het land af komt en zit te twijfelen...
Wie weet of ik het nu meteen als bodembedekking kan gebruiken?
Groetjes!

Cristina

Re: nieuw stro slecht voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 23:00

Stro is al afgestorven en behoeft geen 6 weken (net als bij hooi) te "ontgassen" inprincipe kun je dit gelijk in de stal gooien, mits het niet is gaan broeien. Ik gebruik het altijd direct en ik heb er nooit problemen mee gehad.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 09:59

ok dankje!

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:03

Normaal moet het geen verschil maken of er 'oud' of 'nieuw' stro op de bodem wordt gelegd.

Toch is het niet goed voor je paard om veel stro te eten. Een paar halmpjes kan geen kwaad ,maar als het echt veel is zou ik toch maar gaan nadenken om het paard op Zaagsel of Vlas neer te zetten. Stro kan namelijk koliek vormen, is niet goed voor de spijvertering en een paard wat aan het eind van de dag een lege stal heeft krijgt open wondjes op zijn benen door het liggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 19:00

Echt niet alle paarden krijgen koliek van stro hoor. Die van mij eet ook graag stro, soms laat hij z'n hooi er voor liggen. Er zijn hier op stal wel meer paarden die heel graag stro eten en nooit problemen hebben (gehad) Bij een paard dat echt zoveel stro eet dat hij 's ochtends op het beton staat ligt een laagje zaagsel onder het stro.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:18

Lenneke_ schreef:
Echt niet alle paarden krijgen koliek van stro hoor. Die van mij eet ook graag stro, soms laat hij z'n hooi er voor liggen. Er zijn hier op stal wel meer paarden die heel graag stro eten en nooit problemen hebben (gehad) Bij een paard dat echt zoveel stro eet dat hij 's ochtends op het beton staat ligt een laagje zaagsel onder het stro.

Je hebt mij niet horen zeggen dat alle paarden er koliek van krijgen, er zou koliekvorming op kunnen komen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 19:49

Stro kun je direct gebruiken, echter het is natuurlijk wel lekker. Ik mest dan de stal alleen de natte plekken en mest eruit en dan hetgeen wat overblijft door het nieuwe stro. Om het eten toch wat te beperken.

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:35

Mijn paard eet ook meteen zijn stro op als hij in een schone stal komt. Niet alles hoor maar meestal de buitenste randen.
Ik heb niet de mogelijkheid om vlas of zaagsel te gebruiken.
Maar ik begrijp dat het niet echt kwaad kan.?

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 17:27

Die van mij stond bij de vorige eigenaar ook op stro vandaar dat ik hem hier ook gewoon op stro zet. ik neem aan dat hij altijd al stro heeft gegeten en als dat eerder problemen heeft opgeleverd neem ik aan dat ze dat er wel bij hadden gezegd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:03

Stro kun je inderdaad direct gebruiken.
Wij hebben de paarden op vlas staan, en voeren dagelijks zelfs stro bij als ruwvoer! Niets slecht hoor, als je maar goed stro hebt.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 08:18

Avalon_ schreef:
Normaal moet het geen verschil maken of er 'oud' of 'nieuw' stro op de bodem wordt gelegd.

Toch is het niet goed voor je paard om veel stro te eten. Een paar halmpjes kan geen kwaad ,maar als het echt veel is zou ik toch maar gaan nadenken om het paard op Zaagsel of Vlas neer te zetten. Stro kan namelijk koliek vormen, is niet goed voor de spijvertering en een paard wat aan het eind van de dag een lege stal heeft krijgt open wondjes op zijn benen door het liggen.

waarom denk je dat t paard stro eet?

ik denk te weinig ruwvoer anders...

wat denk je dat er gebeurd als je zorgt dat hij geen stro meer kan eten?

ik denk dat ie dan te weinig ruwvoer binnenkrijgt...

@ts: ik denk daarom dat je dit advies niet zomaar klakkeloos op moet volgen... zorg er dan wel voor dat je paard onbeperkt ruwvoer in de zin van hooi ofzo kan krijgen. daarbij is stro eten een mooie bezigheid... maar... mijn opinie...gras als bodembedekking is nog veel beter Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:39

Nee, dat heeft niets met te weinig ruwvoer te maken, dat heeft te maken met het gehalte ruwe vezel en droge stof. Het jonge spul wat bij ons in het malse gras staat (24/7) valt als een stel uitgehongerde wolven aan op hooi en stro wat we ze bijvoeren. Het lichaam heeft ook droge stoffen nodig.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 10:49

ikenindi schreef:
Avalon_ schreef:

waarom denk je dat t paard stro eet?

ik denk te weinig ruwvoer anders...

wat denk je dat er gebeurd als je zorgt dat hij geen stro meer kan eten?

ik denk dat ie dan te weinig ruwvoer binnenkrijgt...

@ts: ik denk daarom dat je dit advies niet zomaar klakkeloos op moet volgen... zorg er dan wel voor dat je paard onbeperkt ruwvoer in de zin van hooi ofzo kan krijgen. daarbij is stro eten een mooie bezigheid... maar... mijn opinie...gras als bodembedekking is nog veel beter Knipoog

Dat kan, maar hoeft niet. Mijn pony kreeg altijd een onbeperkte hoeveelheid vers hooi in haar stal. Maar het meeste hooi bleef liggen en al het stro was verdwenen. Dan lijkt het mij niet dat ze te weinig aan het hooi had.
Ik weet niet hoe dit in het geval van de TS is?