voor welke stalling kiezen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

oelewapper

voor welke stalling kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 08:29

hallo allemaal

ik ben nieuw hier!ik heb sinds kort een paardje,de stalling waar hij nu staat bevalt me niet helemaal en ik heb een aantal stallen waar ik nu uit kan kiezen,kunnen jullie me helpen om een keuze te maken?
ik rijd nog niet op mijn paard (nog te jong) maar in de toekomst is een rijbak wel fijn natuurlijk)

1.blijven op de huidige stal. (totale kosten ongeveer 160,- pm)
-heeft 1 hectare weiland,veel onkruid,nauwelijks gras,hele slechte rijbak.
-zomers dag en nacht buiten op de wei.
-in de winter snachts op stal,overdag met zn 2en in een paddock van 200m2.
-er staan maar 2 paarden.er is wel toezicht bij.
-zelf voeren en mesten,zelf hooi,stro en biks kopen,prijs voor de kale stal is 90,-,geen uitrij mogelijkheden.
-ongeveer 10 minuten op de brommer van huis. (25,- reiskosten pm)

2. totale kosten ongeveer 170,-
-je hebt een eigen stukje land van 600m2 en een box,paard staat dus alleen.
-moet zelf hooi,stro en biks kopen,zelf alles doen.
-er is toezicht
-heeft grote binnenbak,is er altijd erg druk,worden ook wedstrijden georganiseerd (wat ik zelf dus niks vind)
-kale stalling kost 110,-
-wel leuke uitrijmogelijkheden.
-5 minuutjes brommeren vanaf huis. (15,- reiskosten pm)

3. totale kosten (bij zelf hooi kopen) 80,-pm
-er is toezicht.
-paard zal daar in een kudde lopen van 15 paarden en pony's.
-dag en nacht buiten,ook in de winter
-erg grote weide.
-er zijn wel boxen maar alleen voor nood.
-hoe het met het hooi gedaan wordt weet ik nog niet,maar ik ga er even van uit dat ik dat zelf moet kopen.
-er wordt wel gemest en gevoerd (alleen ruwvoer)
-er is een buitenbak in aanbouw.
-stalling kost me niks omdat het bij goede kenissen is,in ruil daar voor wel af en toe is meehelpen daar.
-wel wat uitrijmogelijkheden.
- is ongeveer 20 minuten brommeren vanaf huis (50,- reiskosten per maand)

reiskosten zijn wel zo berekend dat ik er van uit ga dat ik iedere dag naar mn paard ga.

totale kosten heb ik berekend over 6x zomer en 6x winter (ivm hooi voeren en stro ed) en dat opgeteld en gedeeld door 12 + de maandelijkse reiskosten,dingen als da ed heb ik niet meegerekend omdat het puur om de stalling gaat.

het liefst zou ik voor mijn paard voor stal 3 gaan,daar kan hij lekker in de kudde op een grote wei en lekker dag en nacht buiten lopen,nadeel voor mij is dat het verder weg is,maar de reiskosten heb ik er natuurlijk wel uit omdat ie daar gratis kan staan.
en qua tijd maakt het ook niet veel uit,bij stal 1 en 2 moet ik zelf mesten,voeren en binnen/buiten zetten iedere dag en dat kost ook tijd,dat hoef ik bij stal 3 niet.

Marcella

Re: voor welke stalling kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:42

Voor het vele buiten zou ik kiezen voor optie 3 en ander gewoon optie 1.

Optie 2 vind ik niet echt geweldig, want een paard hoor niet alleen te staan.

_Amy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:45

Nee ik zou niet voor optie 2 gaan... maar 3 is in de winter ook niet alles.
1??? Vork

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:46

ik zou ook voor optie 3 gaan omdat daar je paard lekker naar buiten kan. optie 2 is absoluut niks als je naar de behoefte van je paard kijkt. het zijn kudde dieren dus die ga je niet alleen zetten op een stukje, vind ik dan.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:46

Ik zou ook gaan voor 3 Ja Tenminste als de wei in de winter ook te doen is. Als het 1 grote modderpoel is zou ik het dan wel weer minder vinden om ze dag en nacht in te zetten.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-08 09:53

Linda_love_U schreef:
Ik zou ook gaan voor 3 Ja Tenminste als de wei in de winter ook te doen is. Als het 1 grote modderpoel is zou ik het dan wel weer minder vinden om ze dag en nacht in te zetten.

nou ja blubber is het hier overal in de omgeving,(kleigrond) maar daar gaan ze niet dood aan natuurlijk,en er zijn ook wel drogere stukken,helemaal omdat de weide zo groot is is er altijd wel een droog plekje te vinden,misschien zou ik wel een stukje mogen verharden in de weide,dat kan ik altijd overleggen natuurlijk.

op die andere stallen zou hij anders in een kleine paddock staan (wat al snel blub wordt),en anders in een klein weitje in zn eentje en ook al snel blub!

santotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 09:56

ik zal voor 3 gaan.
gewoon lekker dag en nacht op de wei Haha!

calippolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 10:05

Geen van deze vind ik niet egt Wauw!
Maar als je geen andere keuze hebt zou ik voor optie 3 kiezen.

Groetjes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:44

Ik zou kiezen voor optie 3, lekker in de kudde naar buiten dag en nacht! Haha!

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:14

ik zou zelf kiezen voor optie 3,

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 12:20

3, klinkt me het paardvriendelijkst anders 1. In de winter is het best te doen, Balou staat ook in de winter buiten en doet het prima, alleen als het echt erg is in de stal, misschien is inloopstal of schuilhok bespreekbaar bij 3 ?

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 08:27

Dapy schreef:
3, klinkt me het paardvriendelijkst anders 1. In de winter is het best te doen, Balou staat ook in de winter buiten en doet het prima, alleen als het echt erg is in de stal, misschien is inloopstal of schuilhok bespreekbaar bij 3 ?

ik ga dit weekend even kijken op stal 3 en overleggen daar,wat ik begrepen heb is dat ze voor de stallen een verharding hebben en dat bij erg slecht weer het hek van de wei open gezet wordt zodat ze daar op kunnen lopen en onder de overkapping van de stal kunnen staan,maar dit heb ik weer van horen zeggen,dus of dit helemaal klopt weet ik ook niet,dan zou het natuurlijk wel super zijn!

het is natuurlijk mooi dat de stalling niks kost,maar ik vind het wel heel erg belangrijk dat mijn paard erop vooruit gaat,als dat niet zo is blijf ik op stal 1 staan.

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:35

het is helemaal jou keuze

waar voel jij je het prettigste bij?
of neem je paard eens mee door de stallen kan hij kijken of het hem bevalt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 08:57

Ik heb niet gekeken naar de kosten en reisafstand, omdat die voor mij persoonlijk niet belangrijk zijn geweest toen mijn paarden nog in pension liepen.
Ik heb alleen gekeken naar de leefomstandigheden die je paardje dan krijgt. En dan vind ik stalling 3 het beste. Daar loopt je paard lekker in de kudde, in een erg grote weide en het hele jaar door buiten. Ik zou dan wel even informeren hoeveel en wat voor ruwvoer ze voeren en of dat wel onbeperkt is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:35

Ik vind de stal waar je nu staat eigenlijk helemaal niet zo slecht, vergeet niet dat alles zijn voor en tegens heeft.
Stal 2 vind ik helemaal niks en stal 3 vind ik alleen een optie als ze in de winter schuilmogelijkheid hebben.
Ik zou mijn pony's nooit zonder schuil mogelijkheid in de winter dag en nacht buiten laten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 12:43

Stal 3 vindt ik het vriendelijkst lijken. 24/7 is geen probleem zolang er maar een droog stukje is. Dat hoeft niet per se een (schuil)stal te zijn, hoger gelegen grond en wat bomen is ook voldoende.

Je zegt ook dat het een jong paard is waar nog niet op gereden wordt, dat zou voor mij helemaal de doorslag geven om hem in de groep te zetten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:14

Optie 3 Ja .

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 07:54

ik zou verder zoeken. Optie 2 valt af dit red je niet in een keer per dag naar je paard moeten. Binnen en buiten zetten is een behoorlijke verplichting en minimaal 2x per dag gaan.
Zoek naar een stal met een goede bak, overdag naar buiten en voor 's nachts een mogelijkheid voor stal. En dat er in ieder geval gevoerd wordt.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:08

ik ben op stal nr 3 wezen kijken en ik ben er niet zo kapot van.

er is namelijk ook een zorgboerderij daar met wat shetten en geiten enzo,daar zo mijn paard dan ook bij komen te lopen,deze dieren worden dus verzorgd en gevoerd onder toezicht door geestelijk gehandicapten,en het was dan eigenlijk ook de bedoeling dat mijn paard daar ook in mee doet.lijkt mij niet zo'n goed plan met een 2jarig paard eigenlijk,ook al is er toezicht bij.
er wordt daar wel 2x per dag hooi gevoerd op de wei.

voor mijn paard is het verder wel ideaal omdat hij dag en nacht buiten kan in de kudde,ook in de winter,maar ik durf dit eigenlijk niet goed aan,vind het nogal een risico als die geestelijk gehandicapten met zo'n jong paard in de weer gaan. (ze halen er trouwens alleen een borsteltje overheen hoor,paard wordt niet vastgezet ofzo,maar toch)

ik ga dus toch maar even verder zoeken maar het is erg moeilijk om iets te vinden waar de paarden ook in de winter buiten komen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:11

heb je al besproken dat je eigenlijk niet wilt dat anderen aan je paard zitten? Een stabiele kudde shetjes klinkt wel goed voor een jong paard.
Ik zou voor de weide kiezen, echt goed voor de ontwikkeling van je paard, welk ras is het eigenlijk?
En er is veel toezicht, ook een pre...

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-08 10:27

rakni schreef:
heb je al besproken dat je eigenlijk niet wilt dat anderen aan je paard zitten? Een stabiele kudde shetjes klinkt wel goed voor een jong paard.
Ik zou voor de weide kiezen, echt goed voor de ontwikkeling van je paard, welk ras is het eigenlijk?
En er is veel toezicht, ook een pre...

dat heb ik wel besproken,en de eerste tijd zou dit ook niet gebeuren,maar het is uiteindelijk wel de bedoeling dat ze haar mogen bostelen af en toe,en op zich is dat natuurlijk ook niet zo'n ramp want er is wel toezicht bij en ze worden niet vastgezet ofzo,dus wat kan er eigenlijk fout gaan,als ie het zat is kan ie weg lopen.

het is een kwpner.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 10:41

Ik zou denk ik toch nog wel even verder kijken.
Zelf zou ik het persoonlijk niet zo prettig vinden als anderen aan me paard zitten.
Maar aangezien je paard nog jong is,is het misschien wel lekker dat ie veel buiten kan staan in een kudde.
Opzich vind ik de stal waar je nu sta ook niet echt slecht.
Maar als je bij stal 3 prettig voelt dan moet je het zeker doen natuurlijk Knipoog

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:19

Ik zou blijven waar je nu bent.
Je kunt dan altijd nog wat anders zoeken, jou paard is jong een goede bak heb je toch nog niet echt nodig.
En je kunt het paard in ieder geval in de winter op stal zetten.
Ik neem aan dat het een paard is waar je later mee gaat rijden.
Tegen de tijd dat hij zo ver is om mee te rijden, dan kun je misschien overleggen om de rijbak wat te verbeteren.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:23

Optie 2 valt af voor mij, paard hoort in een kudde.
Optie drie zou ik de beste vinden!
Lekker veel buiten

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-08 21:33

Een 2jarige paard zou ik voor geen van bovenstaande kiezen maar lekker in de opfok zetten.. Maar als je hieruit moet kiezen, mits hij bij de kudde kan optie 3

Persoonlijk zou ik verder kijken voor een stal waar jij een goed gevoel bij hebt en een goede omgeving voor je paard.