Gras kapot door urine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Gras kapot door urine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:13

Onze wei is sowieso al niet zo groot, maar hij wordt steeds kleiner.. Overal gaat het gras namelijk dood op de plekken waar mijn paard plast Nagelbijten / Gniffelen
Het grasland zal ongeveer 1500 m2 zijn, dus ook heel kort afgegraasd. En elke maand, als het even goed groeiweer is, laten we de helft van het gras even bijgroeien. Maar nog blijven die plekken helemaal dood. Ook na opnieuw inzaaien groeit er niets meer.
Het begon met een paar kleine plekjes, maar inmiddels al minstens 10 plekken van zeker een halve meter tot een meter lang.
Afgelopen winter heeft mijn paard er niet op gelopen, toen heb ik het ook ingezaaid, maar daar is niets uitgekomen.
Wie weet of er iets aan te doen is?

Dennis

Re: Gras kapot door urine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:15

Weinig. Ik heb een stuk land waar ze vanaf vorige herfst niet opgelopen hebben tot afgelopen weekeind. Maar daar zitten ook nog steeds van die plekken in. Ze zijn iets kleiner geworden, maar lang niet weg.

Ik denk dat ze grond gewoon te zuur oid word voor het gras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 14:20

Als de grond echt gewoon te zuur is, zou het dan niet helpen om kalk te strooien en de grond wat los te maken?
Dan doen we in ieder geval wel altijd in de tuin als de ph-waarde niet goed is.

In ieder geval bedankt voor je reactie Haha!
Ik denk dat ik dat gewoon eens ga proberen, kan nooit kwaad neem ik aan Lachen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:54

Neem eens een grondmonster van die plekken en laat dat onderzoeken voordat je er vanalles op gaat strooien, waarvan nog maar moet blijken of dat dan wel helpt.
Je zou ook kunnen overwegen de hele (of halve) wei een keer om te ploegen en overnieuw in te zaaien. Door het omploegen worden deze plekken gemengd met grond van de rest van de wei. Ook hierbij kan een analyse van de grond erg nuttig zijn voor je bemesting en graszaadkeuze.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 15:00

Het probleem is dat het niet mijn wei is, anders had ik al lang eens een boer laten komen om alles om te ploegen en in te zaaien Ja
Ik weet ook niet hoe lang mijn paard er nog blijft staan, dat kan een jaar zijn, maar kan ook dat we volgende maand verhuizen..

Ik weet in ieder geval wel zeker dat het door de urine komt. Ik zie het namelijk best vaak: staat hij ergens te plassen, en de dag erna is het gras daar al helemaal donker. Na één plasje groeit dat dan wel weer terug, maar meestal plast hij steeds op dezelfde plekjes, en daardoor gaan dan uiteindelijk de wortels kapot.

Ik hoopte eigenlijk dat er iemand was met hetzelfde probleem, en er al een oplossing voor had gevonden Haha!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:02

Ja, hier iemand met hetzelfde probleem. Ook een Tink, ook 1500 meter grond Lachen
Wat helpt is 1 keer per dag deze urineplekken water geven. Zo wordt het verdund en is het minder giftig voor je gras.
Ook kalk strooien wilt wel eens helpen, maar ook niet altijd ...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:11

verdunnen met water is een goeie oplossing Ja

kalk strooien kán, maar dan gaat de pH wel erg schommelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 21:38

Bedankt allebei, ik ga het proberen Haha!
Valt me inderdaad op dat het bruine gras sneller wegtrekt als het regent.