Voor eerste keer op de weide bij andere onbekende paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

November

Voor eerste keer op de weide bij andere onbekende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:21

Hallo!
Volgende maand kont mijn paard dichterbij huis te staan op een particuliere stalling,
waar hun eigen paarden momenteel 24/7 op de wei staan(bij slecht weer op stal)
Nu is het zo dat mijn paard nooit op de wei staat(nog hengst, merrie's staan momenteel op de wei)
als hin gecastreerd is gaat hij naar zijn neiuwe stal,
maar hoe pak ik dit aan?
hij kan daar op stal maar ik wil wel dat hij lekker de weide in kan.
Er staan 4 andere paarden daar, 2 grote ruinen, 1 shet ruin en 1 merrie

laliz

Re: Voor eerste keer op de weide bij andere onbekende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:04

Is het de bedoeling dat hij het hele jaar op de wei gaat, met deze groep, of alleen in het zomerseizoen?

Wat ik heb ervaren is het het handigst om een nieuw paard niet in een bestaande kudde te zetten als ze alleen in de zomer op de wei gaan. Dit omdat dan de groep al bepaald is en er elk jaar weer opnieuw gerangschikt wordt. Dan is het handig om hem meteen de eerste dag erbij te zetten en dit seizoen in een apart landje. Volgend jaar is ook zijn testosteronspiegel wat gedaald. Knipoog

Als hij er dit jaar lang op blijft staan zou je kunnen kijken welk paard het dominanste is en hem daar eerst mee apart te zetten. Je kan ook de poging wagen en hem erbij zetten en hopen dat hij over de juiste sociale vaardigheden beschikt. Clown

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:58

Het gaat meestal wat makkelijker als je een paard dat hoger in rang staat even apart zet met het nieuwe paard, zodat ze vriendjes worden, en daarna de twee weer in de kudde zet.
Zo hebben wij dat destijds ook gedaan, en dat is goed bevallen Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:51

Indien je paard geruind wordt op het moment van verplaatsing kan hij niet direct in een kudde waar ook merries lopen hij kan dan nog bevruchten. Ik meen dat er 6 weken tussen moet zitten.
Ik zou mijn paard niet direct in een andere kudde zetten die al gevormd is. Is het niet mogelijk hem in een perceel ernaast te zetten zodat zij al wel contact kunnen maken maar elkaar niet kunnen verwonden? En dan na een paar dagen afhankelijk van de reacties zou ik hem ertussen zetten. Vraag wel bij de castreur (DA) na wanneer hij niet meer kan bevruchten om problemen te voorkomen.

November

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 09:52

@lizzle ; Ze gaan in de zomer dag en nacht en in de winter alleen overdag op de wei