Koord of toch lint?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Koord of toch lint?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 19:11

Waar kiezen jullie voor koord of toch liever lint om het weiland goed en veilig te omheinen en waarom kies je voor koord of lint? Wat zijn voor jou de voor en nadelen?
Ik kan via de zoekfunctie weinig vinden dus ik hoop dat ik hier wat meer info kan vinden over het gebruiksgemak.

Roselie

Re: Koord of toch lint?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:13

Ik ga voor lint, van dat bredere lint.
Je kan ook koord nemen maar dan wel een goede dikte anders zie je het niet eens en gaan paarden er snel in staan.

Daarnaast vind ik lint veiliger aangezien ze zich hier minder snel aan snijden als ze toch per ongeluk tijdnes het spelen met hun been over het draad heengaan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:18

Ik ga ook voor lint.
Heb dat ook op de wei samen met zo'n band.
Vind het echt ideaal zo.
Heb weleens gelezen dat koord niet zo veilig is omdat het erg kan gaan snijden omdat het niet zo snel breekt.
Heb zelf geen ervaring met koord want ik ga altijd voor het lint Lachen

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:19

persoonlijk zal ik zelf denk ik sneller voor lint kiezen, omdat paarden dat imo sneller zien.
wij hebben om het land breed lint, maar hebben het land doormidden en de sloot afgezet met koort, ze hebben voor beide in principe evenveel respect Ja

Suraja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:22

ik zou voor lint kiezen want je ziet het sneller. en ik vind het persoonlijk ook mooier.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:26

Waarvoor ik zou kiezen, ligt voor een deel aan wat er zich aan de andere kant van het draad/lint bevindt. Nog meer weiland, of een drukke verkeersweg? Dat scheelt namelijk nogal wat. In het eerste geval kunnen ze namelijk hooguit wat teveel gras eten, in het tweede geval door een grote vrachtwagen worden platgereden.

Wij gebruiken in het weiland gewoon dun schrikdraad, met een breekkracht van 250 kg. Als ze daar doorheen gaan tijdens een relletje, kunnen ze weliswaar tegen mijn zin in hun buik meer dan rond eten, maar uiteindelijk staan ze dan ook nog gewoon achter een diepe sloot en een stalen hek, dus echt kwaad kan het niet.

Maar om de paddocks bij de stal, waaruit ze absoluut niet mogen uitbreken (omdat ze daarvandaan zo het bos in lopen), heb ik 40 mm Turbo-band; met een klap erop waar hun oren, manen en staart tegelijk steil van overeind gaan.

Dik koord van 6 of 8 mm. zou ik sowieso nooit willen gebruiken. Een kennisje van me heeft daar namelijk ooit een twenter aan verloren. Die was er feet-first in terecht gekomen, erin geslaagd het in een lus om haar been te krijgen, is gaan worstelen en heeft op die manier letterlijk haar eigen hoef er bij de koot afgezaagd. 't Is maar dat je het weet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:17

Wij hebben koord. Het stond er om bekend dat het heel sterk was en goed bleef geleiden en minder windgevoelig en het is prijsgunstiger dan lint..

Nadeel vind ik dat het niet knapt als er een paard achter blijft haken, maar dat het bij de aansluitpunten los moet schieten en je kans hebt dat ze er in verstrikt raken.
Mijn merrie heeft bij nieuwe paarden de neiging met haar voorbeen te slaan en toen ze hier net was heeft ze wel over de draad heen geslagen en de boel losgetrokken (gelukkig) en daar een schaafwond/striem aan over gehouden. wel weer genezen gelukkig, maar dan weet je wel gelijk dat je daar heel erg mee uit moet kijken.

Er zijn koordonderbrekers, die het koord doorsnijden als er teveel kracht op komt, maar ik ben ze in de winkels en op internet nog niet tegen gekomen. alternatief is koordverbinders. Dan zorg je er zelf voor dat je koord uit kortere stukken bestaat, die je dan via zo'n verbinder aan elkaar maakt. Als ze er dan in terecht komen schiet het bij de verbinders los.

Ander nadeel is dat het niet altijd goed zichtbaar is.
bij mist, sneeuw of tegenlicht zie je het pas op het laatste moment. Zolang de paarden weten waar de draad zit gaat het goed, maar als we de draad hadden verzet vlak voor het donker werd en ze kregen het ineens op hun heupen, dan gebeurde het wel dat ze er dwars doorheen renden/sprongen. Ook wijzelf liepen er wel eens tegenaan omdat we het niet op tijd zagen.

Nu er rust in de groep is (niet elke keer nieuwe paarden), en we overdag de draden verzetten of ze een nieuw stuk geven gaat het prima.

Nadeel van lint is dat het meer wappert en ook meer gaat rekken en dan niet zo eenvoudig op te spannen is als met koord (je hebt daar eenvoudige spanners voor) Het gaat eerder stuk en is duurder. Je hebt er duurdere houders voor nodig om het lint netjes (heel en goed gespannen) te houden.
Voordeel is de zichtbaarheid. Het is een mooie visuele afscheiding.

Aan de kant van de weg willen we nu graag een extra visuele afscheiding in de vorm van bijvoorbeeld planken, beoband of horserail, met aan de binnenkant het koord of ander schrikdraad/lint

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:23

lint, ik vind het draad echt te gevaarlijk. ben er bijvoorbeeld een keer met de trekker doorheen gereden door een laagstaande zon en nog knapte het draad pas toen ik vol gas gaf. moet er niet aan denken dat 1 van de paarden er doorheen gaat of wil.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:27

Draad, maar dan wel de dikste! Ik heb trouwens beide, boven koort en onder lint. Koort geeft veel beter stroom door en breekt minder snel. Blijft strakker hangen en beweegt minder als het waait.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 21:47

Bedankt allemaal!

Ik ga niet voor het mooie maar voor het meest veilige!

Qua lint hebben ze tegenwoordig ook in het bruin en groen maar ik denk dat dit dan ook niet geschikt zal zijn voor paarden? Dit zien ze tenslotte ook niet goed denk ik?

benangelique schreef:
lint, ik vind het draad echt te gevaarlijk. ben er bijvoorbeeld een keer met de trekker doorheen gereden door een laagstaande zon en nog knapte het draad pas toen ik vol gas gaf. moet er niet aan denken dat 1 van de paarden er doorheen gaat of wil.

Bij ons op stal is dat dus een keer met een caravan gebeurd die achter de auto weg schoot zo de draden in. Draad hield de caravan tegen idd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:49

lint

het is beter zichtbaar en
vriendin van mij heeft koord bij haar verzorgpaarden op de wei 1 x is er 1 verstrikt geraakt in het koord beest had dus echt brandwonden enz zag er niet uit.
nu heeft ze der eigen pony bij mij op de wei staan in heb lint. pony heeft afgelopen dagen regelmatig met zn benen in het lint gehangen en ook om zn benen en ermee rondgerent en is gewoon helemaal geen schade aan zn benen nee geef mij maar lekker lint

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:38

Lint zuigt. Het wappert in de wind en klappert stuk.

Voor koord moet je wel het allerdikste nemen. Ja

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:51

Ik ben duidelijk voor lint. Mijn ondeugende jaarling snapte het principe van schrikdraad of zelfs een omheining nog niet helemaal toen ik haar net had en vergat af en toe om in een speelbui op tijd te remmen. Mevrouw is hierdoor een keer door de omheining heen gesprongen en is hier gelukkig alleen met de schrik vanaf gekomen doordat het lint meteen knapte. Nu weet ze ondertussen wel dat het aanraken van stroom niet echt leuk is. Wel heb ik op stukken dat mijn paardjes op een gevaarlijke plek de wei uit kunnen een dubbele omheining staan. Mocht er een het begeven heb ik altijd nog een buffer zodat ze er niet vrolijk tussenuit kunnen knijpen.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:53

Wat ik er wel bij wil zeggen is dat je altijd goed moet controleren of er wel overal goed stroom op staat. Het lijkt namelijk wel alsof ze het meteen doorhebben als de stroom ergens af is. Lekker rondjes lopen met een spanningszoeker dus..Knipoog

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 22:57

wij hebben lint, maar als het stroom eraf is weten ze het precies, bij ons waren alle linten verpest omdat er geen stroom op stond en zip perse het gras bij de sloot moest hebben, dus hele linten uitgerekt Clown nu staan ze op ander landje Schijnheilig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 06:25

boven breed lint en onder koord.
zo:
http://shutter03.pictures.aol.com/data/ ... 5L0300.jpg

bevalt prima Haha!

als je het goed veilig wilt doen dan kun je doorbraak beveiligingen maken dan zet je om de zoveel meter er een stukje tussen.
als er dan een paard door het draad heengaat dan knapt de draad automatisch los en trekken ze geen meters mee

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:20

Wij hebben draad & lint. draad-lint-draad. Het draad is het hele brede draad.
Bij mijn mini staat er nog van dat hele dunne draad, wat toen voor 'even' was. Tsja, dat even is dus al wel wat langer. Maar ze blijft er gelukkig mooi van af Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 08:23

lint...vind koord echt niks...
Te enge dingen van gezien omdat het niet knapte

Ik had eerst ook dat mijn lint kapot klapperde...nu met isolatoren met rubber heb ik dat niet meer.

Maar buitenom heb ik een gazen hekwerk met lintje stroom ervoor.
Ben daar wel heel blij mee Lachen

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 11:35

Kortom toch meer voorstanders van lint. Kawa heb jij een voorbeeld van die isolatoren met rubber? Zijn via oa agradi te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:55

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 12:25

Oke super dank je wel!

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:18

die hebben wij ook om het land en de bak, ideaal niks geen gewapper Haha!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:22

Ik zou niet voor lint gaan omdat dit veel wind vangt en dan na de eerste beste storm losser hangt. Of je moet het om de x meter palen.

Heb je wel eens gedacht aan een heg? Dat hebben ze hier in de buurt en is erg mooi. dun schrikdraadje ervoor en klaar. Wel om de x jaar snoeiwerk natuurlijk en duurt even voordat het juiste hoogte heeft

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:37

Wij hadden eerst lint (2 cm) om de wei heen, maar ik vind het een nadeel dat het zoveel wind vangt hierdoor gaat het snel in kwaliteit achteruit, daarnaast werd het na niet zo heel lange tijd groen (aanslag) en was het lang niet meer zo goed zichtbaar.
Ook vind ik de geleiding een stuk minder, vooral bij de goedkopere soorten, de ijzerdraadjes knappen snel.

De laatste jaren gebruiken wij wit koord van 1 cm dik, dit is erg goed zichtbaar, blijft mooi wit en vangt bijna geen wind.
Het geleid de stroom erg goed.
Ik denk niet dat het gaat knappen als je paard er doorheen wil, maar ik vraag me af of goed lint dit wel doet?
Daarnaast is deze dikke koord sneller uit de knoop te krijgen dan het lint wat ik heb gehad, als je een knoop in lint legt kun je dit strak aantrekken, maar bij dit koord lukt je dat niet, de knoop valt er zomaar weer uit.

Verder vind ik het nadeel van lint dat de metalen draadjes veel sneller breken dan bij koord en als je dan eens de boel moet verplaatsen of veranderen kunnen die draadjes je gemeen prikken.

Twee jaar terug heb ik een bak gekregen en daar omheen hebben we ook koord gespannen en dat bevalt heel erg goed.

P.S. ik denk dat een heleboel tegen koord zijn omdat die dan meer het dunne koord voor ogen hebben en ja dat is idd voor een paard veel minder goed zichtbaar en kan lelijke wonden veroorzaken als ze het om hun benen krijgen

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:34

Dik koord is ook niet ideaal.
Onze jaarling is er toen doorheen gegaan, en die lag compleet klem.
Koord knapte niet.