Wie wast zijn veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

Wie wast zijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 12:02

hoi

mijn vraag is. Wassen jullie je veulen wel eens.
mijn verzorg veulen. is een bonte kwpn merrie van 1.5 jaar. ze is echt heel smerig altijd. lekker rollen in de stront en modder.
Met poetsen krijg je niet alles weg. ik heb haar nu 2x helemaal gewassen. ze laat dit allemaal toe.

wie wast nog meer zijn of haar veulen?

friesiszwart

Re: Wie wast zijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:10

nee nog nooit gedaan!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:13

Op die leeftijd stond mijn paard lekker ingeschaard en had nog geen kennis gemaakt met de waterslang. Ze hebben de natuurlijke bescherming van een vette vacht echt nodig, dus ook borstelen werd maar beperkt gedaan. Ook al zijn ze vies en rollen ze in de prut, het valt er vanzelf af hoor!

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:17

Ja, ik.....mijn palominoveulens zijn ook weleens lekker vuil. En zeker met het warme weer is het heerlijk eens een verfrissende lauwe waterstraal over hun lijfje. Ik zet ze naast hun moeder in de spuitplaats en die vind het met dit weer ook heerlijk. Zo leren de veulens dat het lekker is om gewassen te worden. Ook als ze naar de keuring gaan worden ze gewassen. Net als bij mensen is het met dit weer heerlijk om lekker eens onder de slang te gaan Hyper!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:27

Met wassen verstoor je de natuurlijke vetlaag en zuurtegraad van de paardenhuid. Die vacht zit er echt niet voor niets.

Waarom mag een veulen zich niet lekker vies maken Verward ?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:32

Dani62 schreef:
Met wassen verstoor je de natuurlijke vetlaag en zuurtegraad van de paardenhuid. Die vacht zit er echt niet voor niets.

Waarom mag een veulen zich niet lekker vies maken Verward ?

En wat denk je dat de vacht bij een gewoon paard doet? Was jij je paard nooit?

Hier gebeurt het ook hoor, krijgen ze niks van! Lekker mak maken! Hier wordt moeder en dochter ook op de spuitplaats gezet Ja en ook gerust gepoetst hoor!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:34

zap schreef:
En wat denk je dat de vacht bij een gewoon paard doet? Was jij je paard nooit?

Hetzelfde natuurlijk Knipoog . Ik was mijn paard daarom inderdaad nooit.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:35

Met het weer krijgt mijn jaarling (ook toen ze veulen was) wel eens een wasbeurt, niet met shampoo en de hele reut maar gewoon even de slang erop. Went ze er meteen aan en ze vind het ook erg lekker als het flink heet is. Maar wassen vind ik niet nodig, dit gaan we wel doen voor de keuring maar verder mag ze zich zo vies maken als ze maar wil.

Demone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:37

Alleen voor de keuring (net als de andere paarden) verder niet, beetje onnodig..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:55

Op het moment dat de paarden in training staan, worden ze na het rijden gewoon met water afgespoeld om zoutresten van de transpiratie weg te spoelen. De zuurgraad van de huid wordt daardoor niet verstoord, en je krijgt en houdt een mooi glimmende vacht.

Het wennen aan de waterstraal en de spuitplaats komt vanzelf als ze eenmaal onder het zadel zijn. Daar hoef je ze op jonge leeftijd nog niet mee lastig te vallen (of ze moeten een blessure hebben die regelmatige spoelen verlangt, maar ook dat hebben ze zo onder de knie.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 13:57

wel de staart als die onder poep zit Clown

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:00

Cassidy schreef:
Het wennen aan de waterstraal en de spuitplaats komt vanzelf als ze eenmaal onder het zadel zijn. Daar hoef je ze op jonge leeftijd nog niet mee lastig te vallen (of ze moeten een blessure hebben die regelmatige spoelen verlangt, maar ook dat hebben ze zo onder de knie.

Waarom niet? Jong geleerd is oud gedaan toch?

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:05

zap schreef:
Cassidy schreef:

Vind ik ook hoor Ja

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:06

De enige keer dat ik mn veulen (nu jaarling) gewassen heb, was toen ze diaree had (dagen aan een stuk). Op aanraden van de DA heb ik haar toen bijna naakte billetjes een lekker afgewassen (enkel water) dat ze toch een propere kont had Lachen

Momenteel staat ze 24/7 buiten, samen met mn veulen van 8 maand, en wordt nooit of te nimmer gewassen.
Begrijp het best als ze op keuring moeten ed, maar aangezien ik daar niet naartoe ga, laat ik ze gewoon lekker vies rondlopen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:07

wij spuiten onze paarden regelmatig af als het warm weer is. onze fjord vind het heerlijk en die kan je zelfs los laten staan en die draait zelfdoor de straaal heen om zijn hele lijf nat te krijgen.

Ook wassen we manen en staart. onze paarden vinden het stuk voor stuk heerlijk.

Ik zeg ook altijd maar wat is goed en wat is slecht. Knipoog wie bepaald dat?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 14:23

zap schreef:
Cassidy schreef:

Zo denk ik er ook over. Ja Het kan geen kwaad om het ze al vroeg te leren en met dat hete weer denk ik dat een plens water je wel in dank wordt afgenomen. Het is natuurlijk geen punt als je het ze later pas leert, maar als ze jong zijn gaat het ook prima. Persoonlijk leer ik zulke dingen liever vroeg aan, enge dingen die eigenlijk helemaal niet zo eng zijn kunnen ze beter leren kennen als ze klein en minder sterk zijn.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 19:43

ze laat het allemaal toe. jong geleerd is oud gedaan. tuurlijk mag ze vies worden, maar ik denk dat ik over 3 jaar die strontplekken nooit meer uit haar vacht krijgt. het kan toch geen kwaad om een keer een schoon paard op stal te hebben. vooral met dit warme weer vind ze het heerlijk. hoe eerder ze het kent hoe beter voor later.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:45

Een veulen van 1,5 jaar Tong uitsteken ?

Ons veulen is nu bijna 2 weken oud en is nog niet gewassen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 19:51

Redrumfox schreef:
Zo denk ik er ook over. Ja Het kan geen kwaad om het ze al vroeg te leren en met dat hete weer denk ik dat een plens water je wel in dank wordt afgenomen. Het is natuurlijk geen punt als je het ze later pas leert, maar als ze jong zijn gaat het ook prima. Persoonlijk leer ik zulke dingen liever vroeg aan, enge dingen die eigenlijk helemaal niet zo eng zijn kunnen ze beter leren kennen als ze klein en minder sterk zijn.

Ik persoonlijk kies er ook voor om jong te laten wennen aan waterstraal. Echt wassen doe ik alleen voor de keuring. Maar dat geldt voor alle paarden van mij!

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 20:08

Charaz schreef:
Een veulen van 1,5 jaar Tong uitsteken ?

Ons veulen is nu bijna 2 weken oud en is nog niet gewassen.

haha me titel moest zijn. wie wast zijn jaarling Haha!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:12

Als het nodig is worden ze voor de keuring 1 keer gewassen en daarna tot hun derde niet weer. Tot dan lopen ze in de wei en zit ik er niet aan te tutten.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:14

We hebben de mijne gister nog helemaal gewassen, omdat z'n manen helemaal dreadlocks waren geworden Tong uitsteken Ik zie het kwaad er niet van in hoor Lachen

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:08

ik spuit mijn veulen wel eens af en soms gebruik ik shampoo voor haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:10

ja ik was die leeftijd paarden dagelijks, doe daarna roze strikjes in en later smeer ik ook glitter op de hoefjes..

kom op zeg... laat een paard paard zijn...op die leeftijd laat dat getrut

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:13

runningkawa schreef:
ja ik was die leeftijd paarden dagelijks, doe daarna roze strikjes in en later smeer ik ook glitter op de hoefjes..

kom op zeg... laat een paard paard zijn...op die leeftijd laat dat getrut

een beetje water kan toch geen kwaad? Even afspoelen en dan de wei weer op kan echt geen kwaad hoor