De ideale pensionklant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marquez1

De ideale pensionklant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 17:45

Door de jaren heen ben ik op heel wat pensionstallen geweest. Ik heb zelf op 2 stallen een stal gehuurd, en verder ben ik via vrienden en bekenden op heel wat pensionstallen geweest. Ik ben nogal wat mentaliteitsverschillen en cultuurverschillen tegengekomen.

Ik probeer zelf altijd rekening te houden met de staleigenaar (die meestal bij de stal woont) ik kom niet extreem vroeg op de ochtend en niet extreem laat in de avond. Ik voel me altijd opgelaten als ik op ongebruikelijke tijden kom, ik wil het prive van de staleigenaar niet verstoren. Bij ons op stal (kleinschalige pension) spreken we op feestdagen allemaal tegelijk af, zodat er maar op 1 moment van de dag "vreemden" over het erf komen. Ik neem ook bijna nooit mensen mee naar stal. Als ik al iemand mee neem is dat een vriendin of familie die even naar mijn paard komen kijken en na hoogstens 30 min weer weggaan. Ik kan de aantal keren dat ik iemand meenam het afgelopen jaar op 1 hand tellen. Ook vindt ik het niet meer als normaal dat we ook eens onze handen uit de mouwen steken. Op mijn vroegere stal hadden ze kleine baaltjes stro, die kwamen ze met 3 grote vrachtwagens in één keer brengen. Dan stond de hele stal klaar om te helpen. We waren de hele dag bezig stro op de zolder te pakken. Ook op mijn huidige stal vegen we met regelmaat de plas een keer aan (vaak de zaterdag zodat die voor de zondag schoon is), helpen we met het opnieuw uitzetten van de weides, scheppen we zelf zo nu en dan een gootje in de bak om het water af te laten voeren, wanneer 1 van ons rond voedertijd komt voeren we in overleg zelf. ook passen we wel eens op de huisdieren als hij met vakantie is, en overigens zo nu en dan ook op de kleinkinderen als dat zo eens uikomt Tong uitsteken . Maargoed dat is natuurlijk gewoon een vriendendienst. Andersom doet onze stalbaas ook genoeg voor ons. Zo zitten we met regelmaat gezellig met zijn allen rond de keukentafel iets te drinken, heeft hij mij elke week naar de verenigingsles gebracht een jaar lang, toen ik nog geen trailer had, strooit hij de stal voor ons op als we eens een dag echt heel krap zitten, hebben we elk jaar een staluitje en met sinterklaas een chocoladeletter Haha! .

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het ontzettend naar mijn zin op mijn huidige stal. Maar ik ken het ook anders. Ik ken mensen die tot 's avonds laat nog bij hun paard rondhangen en luidruchtig aanwezig zijn op stal (met laat bedoel ik na 21.00 uur). Ze steken geen vinger uit, met als argument; ik betaal er toch voor? Dat vindt ik zo jammer, schijnbaar is de tijd dat mensen nog iets voor elkaar over hebben verdwenen. Ik ben wel eens benieuwd wat voor cultuur er bij jullie op stal heerst. Wat is voor jullie normaal in jullie doen en laten op stal? Wat is in jullie ogen de ideale pensionklant?

p.s voor degene die nog op zoek is naar zo'n leuke klein schalige pensionstal als de onze, er heerst een deurbeleid, nieuwe klanten gaan eerst door de balitage commisie (of hoe je het dan ook schrijft) een maand op proef en als dit niet bevalt, worden ze vriendelijk doch dringent de deur weer gewezen Tong uitsteken

Roxx

Re: De ideale pensionklant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:10

Super leuk om te lezen! Ik lees hier toch vaak stukjes over moeilijkheden op pensionstallen, dus dan is dit wel lekker verfrissend!

Mijn ouders hebben een pensionstalling/ponyverhuur en ik moet zeggen dat wij het ook altijd erg getroffen hebben met onze klanten hoor! Natuurlijk klikt het met de één beter dan met de ander, natuurlijk zijn bij ons ook wel eens woorden, natuurlijk is er bij ons ook wel eens iemand boos (klant of m'n vader). Als je zo veel contact hebt als bij ons (sommigen zijn echt zo'n beetje hele dagen bij ons) ben je het niet altijd ben elkaar eens. Maar over het algemeen is het een gezellige boel en vaak dolle pret. Ook over het meehelpen hebben wij niets te klagen. Als mijn vader eens een mindere dag heeft met zijn gezondheid is iedereen altijd bereid om te helpen. In de winter helpen ze vaak met de pony's op stal zetten en met stallen uitmesten. En 9 van de 10 keer ongevraagd! Zo af en toe ruimen ze de schuur/zadelkamer helemaal op met elkaar. Op onmogelijke tijden komt vrijwel niemand, als iemand al eens heel vroeg of heel laat naar een concours moet melden ze dat altijd netjes. Men helpt elkaar met van alles, thuis met het rijden of als groom op concours. Echt super! Als er een keer woorden zijn onderling (en natuurlijk komt ook dat voor) wordt het vrijwel altijd weer netjes met elkaar opgelost.

De meesten bij ons zijn kinderen. Misschien maakt dat het iets makkelijker (hoewel je natuurlijk ook altijd met de ouders te maken hebt). Bij ons zijn, zoals bij alle stallen, ook wel eens mensen boos weggegaan of met de noorderzon vertrokken met achterlating van een aardige schuld. Dat gebeurt overal denk ik. Maar over het algemeen hebben we met al onze pensionklanten/huurders en hun ouders een goede band. Heel veel kinderen die vroeger bij ons gereden hebben komen nog zeer regelmatig even langs. Over een paar weken hebben we zelfs nog een bbq met een groep die een jaar of 17/18 geleden bij ons zijn begonnen met ponyrijden. Echt superleuk!!!

Vanaf dit najaar gaan mijn ouders het iets rustiger aan doen en de boel wat afbouwen omdat ze inmiddels 72 zijn. En ooit komt er een moment dat ze er helemaal mee moeten stoppen. Maar dat zal met heel veel pijn in hun hart zijn. Want de pony's en de kinderen zijn hun leven! Ze zullen het vreselijk missen: al die drukte, al die gezelligheid, het pleistertjes plakken, het mee-eten als ze geholpen hebben, de kopjes koffie met de ouders, de lol met elkaar. En ik zal het ook missen denk ik. Soms kan ik ze wel achter het behang plakken (met name als ik met mijn trailer het erf op wil en weer overal fietsen op de oprit staan, hihi), maar meestal vind ik het ook super gezellig!

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 19:16

Inderdaad heerlijk om te lezen dat het elders ook nog bestaat. Wij omschrijven het als; de ene hand wast de ander. De staleigenaar verhuurt nog niet zo lang zijn stallen, nu ongeveer een dikke 3 jaar. Maar sinds die tijd staan de pensiongasten die er vanaf het begin waren nog steeds. Er is 1 meisje weggegaan die haar paard bij haar bijrijdpaard kon zetten, dat was voor haar makkelijker, maar anders dan dat zijn er nog geen mensen weggegaan. Er is overigens ook nog nooit ruzie geweest. Natuurlijk heeft ieder zijn mening en daar kan ook gewoon over gepraat worden. In overleg is heel veel mogelijk, en zo houden we het al een dikke 3 jaar heel leuk met zijn allen.
Het bleek overigens wel weer dat deze mentaliteit niet als vanzelfsprekend wordt gezien. het meisje dat nieuw kwam had haar paard eerst elders staan waar iedereen zijn eigen paard afzonderlijk naar buiten moest zetten. Wij doen dat voor elkaar. Degene die het eerst komt (pensiongasten die de hele middag aanwezig zijn) zet ze naar buiten, wanneer er niemand is (geen toezicht) haalt diegene ze ook weer allemaal op, ook de paarden van de staleigenaar. Zo komen alle paarden minimaal 2 uur buiten, onder het motto van; liever alle paarden 2 uur buiten dan 1 de hele dag en de anderen niet. Dat vondt het nieuwe meisje (klinkt een beetje raar, maar zo is het makkelijk te begrijpen) bijzonder en kwam na een paar maand met een dikke doos mercie voor iedereen aanzetten. We hebben de chocoalde heerlijk opgesmikkeld, maar natuurlijk is dat niet nodig Haha!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:33

Als ik het zo lees zou ik jou wel als pensionklant willen!

Toen ik nog op pension stond waren wij inderdaad wel vaak na 21.00 nog aanwezig, niet luidruchtig, maar in de zomer gingen we wel voor 23.00 naar huis toe.

De eigenaar was een alleenstaande man dus dan doe je dat misschien ook wat sneller.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 20:47

Ik moet zeggen het begin was hartstikke gezellig, iedereen hielp elkaar, iedereen hielp de stalhouder maar..

De stalhouder maakte er een troep van, verbrandde hout op het weiland terwijl de paarden erop stonden en deed het hout daarna niet weg, glas en spijkers vond je overal en ook regelmatig zag je ze in een vuile stal staan en als je die dan had uitgemest dan vond je nog wel eens een MES, Jacobskruiskruid lijkt zijn lievelingsplant en drinken hebben de paarden vast niet nodig. Hooi beschimmeld, ach het kost geld hier paardjes.

Nee, 1 voor een gingen alle paarden weg terwijl wij hopeloos naar een andere stal zochten, uiteindelijk hebben wij die gevonden waar wij deze week heen gaan Haha! word waarschijnlijk woensdag, voor die tijd komt de hoefsmid nog en word hij uitbundig gepoets nieuw begin moet goed beginnen.

Maar het is echt slopend voor je als je aan het zoeken bent, en zoeken en je niks vind. Dan ben je net te laat, dan is het echt te ver weg of is het echt te duur : 350 euro voor stal met weidegang van 2 a 4 uur op een dag.

Ook voor mijn paard was het slopend, hij zag alle paarden vertrekken en werd met het paard dat wegging lastiger, verdrietiger, en leek echt depressief te worden.

Deze nieuwe stal lijkt mij heel gezellig ook omdat iemand hier heen is gegaan die zo'n maand geleden nog bij ons stond, o wat zal balou blij zijn als hij dat paard weer ziet, zijn vriendin, zijn troost Lachen

Deze stal is 100 euro per maand, ze worden binnen en buiten gezet, moet zelf eten kopen maar ze worden wel gevoerd (je krijg twee tonnen en daar zit het eten in en je mag zelf weten hoeveel ze krijgen) Moet 1 keer in de week de strond uit het weiland nemen, en je mag komen wanneer je komt.
Het weiland is geweldig groot en de stallen zijn ook niet verkeerd, er een één grote schuur met alle stallen, balou heeft de grootste stal dus dat zit wel goed.

Je mag wel iemand mee nemen maar het moet absoluut niet te druk worden, het mooiste is nog wel dat er niet gerookt mag worden, ik rook zelf wel, maar vind het absoluut not done bij de stal of weiland.

Dit was het wel zo'n beetje.

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 21:20

op de stal waar ik vandaag ben wezen kijken mocht je gewoon komen wanneer je wilt.
Tot 23:00 dan en zondags tot 19:00 geloof ik..
Ik vind het juist wel prettig dat ik 's avonds tot laat bij mijn paardje kan zijn.
Ik ben erg op mezelf dus ben verders niemand tot last...

Ben graag een beetje aan het rommelen in de stal.
Opruimen en aanvegen vind ik daar ook bijhoren.
Het enige wat ik wel belangrijk vind is dat ik de gehele dag daar terecht kan...

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:44

@ daphy dat is een vervelende ervaring. Helaas kan ik hem zo ongeveer met je delen, gelukkig niet zo ernstig als jij die hebt meegemaakt. Mijn eerste stal was dus een stal waar de pensiongasten allemaal al heeel lang stonden. Sommigen al 15 jaar. Binnen een jaar tijd zijn alle 10 pensiongasten verdwenen. Ik kan je vertellen dat er dan heel wat moet gebeuren als je ergens weggaat waar je 15 jaar hebt gestaan Nors opkijken .

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:30

Ik hoorde soms weleens over stallen waar je al heel vroeg niet meer mocht komen, dit vind ik zelf belachelijk. Ik sta bij een boer en voor zover ik weet mag je komen wanneer je wilt, ik ken iemand die was er een keer nog om 12 uur en dat is geen probleem.

Voordeel is wel dat als je bij een boer staat, dat hij zelf ook vroeg opstaat dus als jij dan een keer vroeg bent dan je hem niet wakker maakt ofzo.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 10:38

Ik heb jaren op een manege gestaan en sta sinds een jaar op een pensionstal / veulenopfok. Elke dag is de stal geopend van 07.00 tot 22.00 uur. Ook tijdens feestdagen (wat ik niet had verwacht Bloos )

Bij ons op stal veegt iedereen zijn 'eigen' straatje, wat ik een goede zaak vind. In overleg kan er veel bij ons op stal. Soms, als ik op wedstrijd moet, loop ik al rond half zes 's ochtends rond op stal. Als ik dit aankondig, krijg ik de sleutel van de poort mee zodat ik mijn gang kan gaan.

Ik heb het erg naar mijn zin (zeker als je bedenkt dat ik van een manege afkom). Het enige wat ik af en toe mis is een gezellige grote kantine en de bar Haha! .

Op elke stal zijn er pensionklanten die er de hele dag rondhangen of geen poot uitsteken, maar over het algemeen draagt bij ons iedereen een steentje bij.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:23

Wat fijn om te horen.
Ik ben ook de beroerdste niet om de handen uit de mouwen te steken en als ik ergens kan helpen zou ik dat doen. Tsja en als ik dan nergens van op de hoogte gebracht word.. jammer dan, dan niet Lachen
Ik heb niet het idee dat ik lastig ben, neem vrijwel nooit iemand mee eigenlijk, de staleigenaar heeft geen last van me vertelde hij. Het enige wat ik wel heb is 2 wensen, niet dat heen en weer gewissel van weiland en dat de paarden elke keer weer bij elkaar weg moeten en weer bij andere paarden komen, dit is echt mijn grootste ergernis. En mijn trailer die ik graag schuin heb willen staan i.v.m. lichamelijke beperkingen. Anders krijg ik de trailer niet weg. Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 11:28

Zoals jij klinkt ideaal Lachen. Denkt aan de mensen, helpt een handje als het nodig is Lachen.

Ik heb m'n pony's thuis staan en heb een pensionklant gehad (eerder ook 2). Maar dat niet meer. Ik heb het even leuk gevonden, en iedere cent die ik terug kon verdienen was er 1. Maar laat mij nu maar lekker in m'n eentje rond klooien.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 17:50

Claudia__ schreef:
Voordeel is wel dat als je bij een boer staat, dat hij zelf ook vroeg opstaat dus als jij dan een keer vroeg bent dan je hem niet wakker maakt ofzo.

ROFL o sorry moest even heeel hard lachen Haha! de (ex) boer in mijn geval is niet zo vroeg, op de zondagochtend was ik hem al meerdere keren voor, dan was hij nog niet uit bed, als ik om 10 uur op de stoep stond. Geen probleem hoor, dan voer ik toch even Vork . Maak je overigens geen zorgen, onse paarden krijgen altijd nog een pluk hooi voordat de boer naar bed gaat, en dat is in deze gevallen ook vrij laat Tong uitsteken

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 17:57

wij hebben ook een stal waar door een clubje veel geholpen wordt. laatst al het hooi van het land gehaald, springbalken geverfd etc etc.

op het moment hebben we eigenlijk alleen maar gezellige mensen op stal of mensen waar je geen last van hebt (als pensionklant, als staleigenaar ligt het net weer wat anders)

maar we hebben ook tijden gehad dat er mensen op stal waren die iedereen tegen elkaar op steekt, en daar is niks aan. dan gaat het geroddel heen en weer en dat is niks.

edit: zolang ik er sta is het ook erg gegroeied, van 5 pensionpaarden naar een stuk of 25. begin nu te merken dat het toch wel lekker is als er meer mensen zijn. heb me er ook een hele tijd aan geergerd.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:43

Dapy schreef:
Ik moet zeggen het begin was hartstikke gezellig, iedereen hielp elkaar, iedereen hielp de stalhouder maar..

De stalhouder maakte er een troep van, verbrandde hout op het weiland terwijl de paarden erop stonden en deed het hout daarna niet weg, glas en spijkers vond je overal en ook regelmatig zag je ze in een vuile stal staan en als je die dan had uitgemest dan vond je nog wel eens een MES, Jacobskruiskruid lijkt zijn lievelingsplant en drinken hebben de paarden vast niet nodig. Hooi beschimmeld, ach het kost geld hier paardjes.

Nee, 1 voor een gingen alle paarden weg terwijl wij hopeloos naar een andere stal zochten, uiteindelijk hebben wij die gevonden waar wij deze week heen gaan Haha! word waarschijnlijk woensdag, voor die tijd komt de hoefsmid nog en word hij uitbundig gepoets nieuw begin moet goed beginnen.

Maar het is echt slopend voor je als je aan het zoeken bent, en zoeken en je niks vind. Dan ben je net te laat, dan is het echt te ver weg of is het echt te duur : 350 euro voor stal met weidegang van 2 a 4 uur op een dag.

Ook voor mijn paard was het slopend, hij zag alle paarden vertrekken en werd met het paard dat wegging lastiger, verdrietiger, en leek echt depressief te worden.

Deze nieuwe stal lijkt mij heel gezellig ook omdat iemand hier heen is gegaan die zo'n maand geleden nog bij ons stond, o wat zal balou blij zijn als hij dat paard weer ziet, zijn vriendin, zijn troost Lachen

Deze stal is 100 euro per maand, ze worden binnen en buiten gezet, moet zelf eten kopen maar ze worden wel gevoerd (je krijg twee tonnen en daar zit het eten in en je mag zelf weten hoeveel ze krijgen) Moet 1 keer in de week de strond uit het weiland nemen, en je mag komen wanneer je komt.
Het weiland is geweldig groot en de stallen zijn ook niet verkeerd, er een één grote schuur met alle stallen, balou heeft de grootste stal dus dat zit wel goed.

Je mag wel iemand mee nemen maar het moet absoluut niet te druk worden, het mooiste is nog wel dat er niet gerookt mag worden, ik rook zelf wel, maar vind het absoluut not done bij de stal of weiland.

Omdat er geen edit meer mogelijk is dan maar zo :

Bij de nieuwe stal is ook een kantine waar je gezellig kan kletsen over wat je hebt gedaan, je mag vroeg komen maar moet niet belachelijk laat zijn, maar rond 22:00 is geen probleem, lekker vind ik dat, gewoon bij je knol zitten en luisteren naar het knabbelen van het hooi. Dromen

O en die stal van 350 moest 250 zijn maar dat vind ik nog duur en al was het 50 euro, 2 á 4 uur weidegang is not done voor mij.

Dit was het wel zo'n beetje.

Omdat de edit knop weg is dan maar zo..

Er is nu ook een hok waar je gezellig kan praten en je mag best vroeg en laat komen, heerlijk dat geknabbel van paarden en het gefluit van vogels in het donker Dromen

En die stal van 350 euro moet 250 euro zijn, maar al was het 50 euro, 2 á 4 uur weidegan is gewoon not done.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 09:17

Bij ons op stal is het verschillend, de een steekt wel eens zijn handen uit de mouwen, anderen komen alleen voor hun eigen paard en doen verder niks.
De stalhouder accepteerd ook niet van iedereen hulp, de een vraagt hij wel eens wat en de ander niet.

Wij mogen op stal komen wanneer we willen, als je erg vroeg of erg laat komt dan moet je het wel even melden zodat ze weten wie er over het erf scharrelt.

's Avonds mag je dus ook zo lang blijven hangen als je wil, we hebben wel de mogelijkheid om op het terras nog even te zitten en wat te drinken. Heel soms loopt dat wat uit als het erg gezellig is, de stalhouders komen er ook wel bij zitten.

Verder laat iedereen elkaar in zijn/haar waarde en is het gezellig.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:11

ik heb mijn paard ook gestald op een pensionsstalling maar help verder echt niet mee met de klusjes
heb een drukke fulltime baan, doe ook nog een zelfstudie, heb meerdere dieren en woon samen dus daar moet ik ook wel tijd voor spenderen en moet elke dag naar mijn paard.
ik betaal 200 euro per maand voor alles wat gedaan moet worden; voere, op de wei, af de wei, uitmesten e.d. dus ik ga echt niet met klusjes meehelpen; heb het zo al druk genoeg en als ik wel de tijd zou hebben ga ik geen 200 euro betalen
en verder kom ik op tijden dat het mij uitkomt op stal en ik pas mij dus niet aan aan de pensioneigenaren; bij ons mag je tussen 9 uur sochtends en 22 uur savonds komen ongeachte welke dag(feestdag) en aan die tijd houd ik me natuurlijk wel

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:30

Wij hebben er eentje die komt alleen maar betalen en daarna niet meer. Soms zelfs voor 2 maanden tegelijk. Die zijn ideaal.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:41

flyfly schreef:
Wij hebben er eentje die komt alleen maar betalen en daarna niet meer. Soms zelfs voor 2 maanden tegelijk. Die zijn ideaal.

ROFL

zo heb ik ze ook wel gekend. Ik vind het per stal wisselen wat ideaal is. Voor de TS werkt het fijn dat de pensionklanten mee helpen, maar van mij zou het niet hoeven. Als iedereen meehelpt, moet jij ook en zo wordt het toch een soort van verplichting. En ik zou er geen tijd en zin in hebben om de hele dag stro te verslepen, daar ben ik eerlijk in.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:59

Mijn paard staat weliswaar in pension en ik betaal er genoeg voor om me niet verplicht te voelen om klusjes uit te voeren.
Maarrrrr, ik vind paarden leuk, ook het werken met en verzorgen van paarden. Ik ben niet in de gelegenheid om mijn paard aan huis te hebben en zelf te verzorgen. Dat is een van de redenen dat ik wel eens wat dingen doe op stal, het lekker bij en met de paarden bezig zijn.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:09

Bij ons is het wisselend, er zijn mensen die veel meewerken en denken zoals ik en nog een groepje mensen.
Maar we hebben ook mensen die het allemaal maar normaal vinden.
De staleigenaresse heeft alle paarden 24/7 buiten staan en daar worden er verschillende oude of paarden die ziek zijn geweest twee keer dagelijks uit de wei gehaald en appart gevoerd.
Dit is een heel karwei, want de paarden staan in kuddes.
En nou komt er een eigenaar of het niet drie keer per dag kan, in plaats dat ze die derde keer dan zelf eens komen voor hun paard.
Ik heb een hekel aan mensen die een paard hebben en daar 1 keer in de maand naar toe komen met vreemden om te laten zien dat ze een paard hebben, maar verder geen poot uitsteken.
Laat op stal zijn hoeft niet altijd een probleem te zijn.
Zoals gisteren zitten we met zijn allen nog tot 22.30 te kletsen buiten bij de bak terwijl de paarden allang weer op de wei staan, maar dan is het gewoon gezellig en de staleigenaresse zit er ook altijd bij.
Zij wil alleen liever niet dat er heel laat nog een paard in of uit de wei moet, omdat ze er dan geen controle over heeft en haar laatste ronde een beetje lastig wordt in het pikke donker.
Ik sta ook op een super stal en na vele pensionstallen gehad te hebben, heb ik hier mijn plek gevonden.
www.dominicushoeve.com

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 09:40

Ik heb juist bewust voor een stal gekozen waarbij ik niet meer zo heel veel hoef te doen. Ik heb altijd mee geholpen en naast een fulltime baan, een huishouden en in totaal 4 paarden vonden wij het wel genoeg.
Uiteraard ruimen we onze troep op, zijn niet luidruchtig aanwezig en het is leven en laten leven. Tussen 20:00-21:00 krijgen wij er geen 4 gedaan en zijn vaak nog laat aanwezig. Gelukkig is onze pensionhouder een nachtbraker en ligt daar dus niet wakker van Tong uitsteken

_Nestor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:02

Op mijn vorige stal vond ik het fijn om alles netjes en schoon te houden.
Nu op de nieuwe stal waar we staan help ik in totaal 6 uren in de week mee. Ik doe dus eigenlijk hetzelfde als op mijn oude stal, maar ik krijg nu ook nog eens een dikke korting op mijn stallingsgeld.

Ben heel blij op mijn nieuwe stal, bij de vorige stal waren toch wel mensen waar ik gewoon niet naar kon kijken als ze met de paarden bezig waren en al helemaal niet als ze aan het rijden waren!
En weer anderen gingen op wedstrijd en waren dan zo gestressd dat dan niemand iets kon zeggen want dan flipten ze.
Ben erg blij dat ik er weg ben! Is toch wel heel veel waard een gezellige stal!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:52

Klinkt goed Marquez1!
Wij hebben paarden aan huis met ruimte voor meer paarden en ik wil ook dat mensen die hier staan met hun paard meehelpen. Het idee van dat je het samen met elkaar doet.
Als ik het allemaal zelf zou moeten doen zou ik het niet redden met andermans paarden erbij en wil ik denk ik alleen mijn eigen paarden hier nog hebben lopen.

Dus de ideale pensionklant:
Zorgt goed voor zijn eigen paard (liefst elke dag)
En helpt daarnaast mee (met hulp van rooster voor vaste dingen, en flexibel met andere werkzaamheden) met de dagelijkse verzorging van alle paarden en het netjes houden van het terrein en de overige werkzaamheden.

Verder is de ideale klant vriendelijk, open en eerlijk. Komt langs als hij of zij ergens mee zit, een probleem of een vraag heeft en moet passen bij de sfeer en filosofie/werkwijze van de stal. En vooral: verantwoordelijk en betrouwbaar als het gaat om afspraken qua verzorging en toezicht op de paarden!

De ideale klant respecteert de privacy van de staleigenaar, maar is niet bang om normaal contact te houden en gedag te zeggen of een kletspraatje te doen Knipoog
Ik heb er een hekel aan als ik "genegeerd" wordt en iemand straal langs het huis loopt zonder even te zwaaien als ze me zien zitten bijvoorbeeld Tong uitsteken

Men kan ten alle tijden bij zijn paard komen, maar we moeten er geen overlast van krijgen.

Maar goed, wij zijn ook geen echte pensionstalling.
Bij een professionele stal gaat het er vaak anders aan toe en is het verzorgen van de paarden ook het wer van diegene.
Dan zie je ook eerder dat sommige mensen uit zichzelf veel (willen) doen, en andere mensen alleen komen voor hun eigen paard en verder niets. En als je daarvoor betaalt is dat ook logisch.

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:57

Ik heb ook op een prima pensionstal gestaan.
De mensen waren erg leuk en iedereen hielp elkaar.
De staleigenaar lette goed op je paard.
Werd elke dag uitgemest en de paarden op de wei gezet en er
ook weer uitgehaald.
Was een hele fijne stal. De rede dat ik wegging was dat de paarden bij huis kwamen

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:10

ik sta op een supergezellige kleinschalige pensionstal. Er staan vooral recreatieruiters, en het is heel erg een sfeertje van ´extended family´, maw iedereen staat voor elkaar klaar en helpt elkaar waar nodig en mogelijk, niet alleen op stal, maar ook met andere dingen (zo stond ik laatst zonder benzine en niemand te bereiken, heb de stalhoudster gebeld en die heeft me gered Nagelbijten / Gniffelen ). We doen ook heel regelmatig dingen buiten stal samen (film kijken, bbqen, naar de ruitersportzaak) Ik sta in volpension, maar eigenlijk helpt iedereen gewoon mee, wanneer die tijd en zin heeft. Het is dus geen verplichting, maar het is zo gezellig om met zijn allen samen te mesten of dieren te verzorgen dat we dat eigenlijk altijd zo doen. Er loopt een leuke club pubers rond die helpen en in ruil daarvoor mogen rijden, maar niks geen irritante penny´s, gewoon leuke, hardwerkende kids die je gewoon kunt aanspreken als er iets is. Echt toppie. En tuurlijk is er wel eens wat, maar dat wordt dan weer uitgepraat en dan is het goed.

Nu moet ik zeggen, dat er bij ons ook enorm veel mogelijk is in overleg: wil je heel vroeg komen dan kan dat gewoon (iedere pensiongast heeft een sleutel van de stal) en de stalhoudster is zelf iedere avond tot laat (zeker half 12) op stal voor de laatste voerronde, dus dat is nooit een probleem. Het grootste probleem op stal dat ik ervaar, is dat het soms TE gezellig is en ik dan meer tijd doorbreng al kletsend en lachend in de keuken dan dat ik werkelijk wat nuttigs doe Nagelbijten / Gniffelen Nee ik ben echt superblij met mijn plekje Ja