Shet en paard samen, shet wordt te dik. Wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseygirl

Shet en paard samen, shet wordt te dik. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 21:53

Hai! Doei!

We hebben hier een shetlander (Bengeltje) en een klein paard. Ze staan samen in de wei, en ook samen op stal. Maar Bengeltje wordt te dik. Paard doet overdag een aantal keer een tukje in de wei (even lekker liggen Slapen ) of doet een dutje (even lekker ontspannen staan Dromen ). Bengeltje, daarentegen, eet de hele dag door. Als ze 's ochtends de wei in gaan doet ze haar hoofd naar beneden en dat komt pas weer omhoog als ze 's avonds weer naar stal gaan.

Paard krijgt 's avonds ook brokken (een schep), en Bengeltje een handje voor de smaak. Ook krijgen ze wat hooi voor de nacht (in de wei staat niet genoeg gras meer om 'van te leven'). We hebben het hooi al in een hooizak gedaan (veiliger dan een hooinet?) en hoog opgehangen zodat Paard er wel bij kan maar Bengeltje niet. Dat heeft echter niet mogen baten: ze heeft de zak stukgetrokken en eet dus gewoon weer hooi nu... ROFL

Bengeltje is nog niet beleerd, dus uit rijden gaan is geen optie. Ook longeren niet, aangezien ze een zwakke knie rechtsachter heeft. Die zou te zwaar belast worden bij het lang lopen van (kleine) rondjes.

Wat moeten we nu? Bengeltje moet echt niet zwaarder worden, dat zou ook niet goed zijn voor haar knietje. Maar hoe pakken we dit nu het beste aan? Uiteraard kunnen we het rigoreus aanpakken en haar een muilkorfje omdoen zodat ze niet de hele dag kan eten, of overdag in haar eentje op een kaler stukje land kunnen zetten, maar dat zijn van die brute oplossingen. Weet er iemand een manier die Bengeltje-vriendelijk is en ook Paard-vriendelijk?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Isabelle877

Re: Shet en paard samen, shet wordt te dik. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:09

Leuke naam, Bengeltje!

Ik zou haar overdag gewoon op de wei zetten en 's avonds op stal niets te eten geven, dus ook geen hooi en al helemaal geen brokken. Voor je het weet heb je een hoefbevangen pony en dan kom je er nooit meer vanaf.
Kan je Bengeltje 's nachts niet gescheiden van het paard zetten?

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:25

Ik zou een graaskorf kopen voor in de wei, kan ze lekker blijven eten maar krijgt zo wel minder gras binnen

talita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 23:54

Denk ook aan een graaskorf veel oplossingen zijn er niet voor, succes ermee.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 08:26

Bedankt voor jullie reacties. Een graaskorf is voor ons geen optie omdat er alleen kortgras in de wei staat en dan krijgt ze helemaal geen gras meer binnen. Dat llijkt me echt TE frustrerend voor haar (en dan lok je allerlei ongewenst gedrag uit). Maar op stal helemaal geen hooi meer en geen brokjes (ze kreeg maar 10 stuks van die kleine brokjes, echt puur voor de smaak, omdat Paard ook brokken krijgt), dat is inderdaad een heel goed idee.

Enig idee hoe we ervoor kunnen zorgen dat ze geen hooi krijgt? Bestaan daar handige ruifjes voor, of heeft iemand hier zelf een leuk design ontwikkeld?

By the way, eigenlijk heet ze Engeltje, maar ze is ZO ondeugend dat we haar nu maar Bengeltje noemen...

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:13

Ik heb een e-pony en een shet samen in de wei met genoeg gras.
Tegen het begin van de middag zet ik de shet in een afgezet deel van de wei. Daar is minder te eten. Ze staan dan gewoon samen in de wei en de shet wordt niet dikker en heeft dan minder kans op bevangenheid. Het lint gaat net langs de drinkbak, dus kunnen ze er samen nog gebruik van maken.
s'Avonds gaan ze ieder in een eigen stal, daar krijgt ie wat hooi en een handje muesli. De andere gewoon hooi en mix.

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:09

ik zou een klein kaal stukje wei afzetten naast je paard zodat ze toch samen staan maar de ene met veel eten en de ander schraal

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 05:51

Ik heb ook een shet en een paard die continu samen staan.
Graaskorf had ik vorig jaar, dit jaar niet meer en volgens mij is ze nu ook niet dikker. Het viel mij op dat ze met de graaskorf inderdaad de hele dag met haar hoofd bij de grond staat, zonder doet ze nu ook regelmatig een dutje. Voordeel is ook dat mijn paard vaak naar de paddock loopt om daar te gaan dutten en dan komt de shet mee.

Mijn shet krijgt veel beweging en het meeste krijgt ze die doordat ze als handpaard meeloopt met buitenritten met het paard. Is dat geen optie voor jouw shet? Is niet zo belastend want ze lopen zonder ruitergewicht, veel stukken rechtdoor. En mijn shet vindt het geweldig leuk om te doen.
Het vergt een klein beetje oefening om twee paarden tegelijk onder controle te houden. Maar mijn paarden luisteren beide erg goed naar stemcommando's dus als ik draf, ho of iets dergelijks zeg, reageren ze beiden.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:26

mijn paard staat samen met een haflinger merrie die echt vraatzucht heeft,ze staan al zeven jaar samen overdags op de wei en savonds staan ze naast elkaar in de stal.
mijn paard is een rustige eter,en rij haar 4 tot 5 keer in de week,de haflinger span ik 2 keer in de week voor de kar,als ik de haflinger de hele wei geef en die maai ik elke week,wij hebben echt een luxe probleem wat gras betreft,dan zal ze haar eigen letterlijk dood eten ze is al twee keer bevangen geweest dus moeten met haar echt heel erg opletten.
ik heb haar wel in de zelfde wei staan als mijn paard,maar heb een stukje afgezet,en krijgt iedere dag maar een heel klein beetje bij,en dat is voor haar echt genoeg,mocht ze dan toch weer aan de dikke kant worden het lijkt soms wel of ze van lucht alleen dik word haha dan geef ik haar geen gras meer bij maar dan alleen twee keer per dag een heel klein beetje hooi,het klinkt misschien zielig maar dit is echt het aller beste voor dit paardje,het is voor haar eigen best wil. in de winter als er niks meer in het gras zit dan krijgt ze de hele wei en krijgt dan als ze binnen op stal komt een klein handje brok en een halve plak hooi per dag. en ze doet het nu erg goed en gelukkig geen problemen meer gehad met haar hoeven. succes met bengeltje,o en met een graas korf heb ik personlijk geen goede ervaring mee,die haflinger had hem binnen een paar minuten al in honderdduizend stukjes liggen haha. Haha!

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:15

wat meer met bengeltje wandelen is dat geen optie? Gewoon rechtuit?

Hou er rekening mee dat shetten JUIST hoefbevangen worden als je ze op een schraal stuk gaat zetten (zie site van paard natuurlijk).

Moeilijke keus dit, ik denk zelf dat ik het rantsoen aan zou passen aan de shet en kijken hoe je paard het daarop doet. Misschien word je paard dan iets aan de dunne kant, dan zou ik je paard een paar uurtjes langer op de wei laten. Maar wie weet doet je paard het ook goed op het rantsoen van de shet?

Einar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 17:43

Ik zou de shet met een graaskorf naar buiten doen. En het paard eten geven zonder shet. Zodat de shet geen brokken krijgt. Wil je de shet wel brokken geven dan zou ik gaan voor pavo liga. Speciale brok voor sobere dieren.

_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 10:08

ik zou ook een stukje wei afzetten en dan daar de shetlander inzetten. en als je ze even samen wilt hebben kan je hem/haar in een bak zetten dat is misschien ook wel handig

Sabrina_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:12

Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb een shet en een paard, maar de hele stal moet zomers naar het land. Ik doe die van mij dan een graaskorf om of zet haar op een afgezet stukje met minder gras.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 15:20

Ik heb zelf een mini en een groot paard samen. Het paard moet juist bij komen, terwijl de mini echt niet dikker hoeft. Heb ze beide op een normaal stuk gras staan wat niet bepaald 'vet' gras is.
Daarnaast voer ik de grote bij met veel hooi. Ik heb een inloop stal waarvan een zijde een meter hoog is. Hier kan de kleine niet bij. Daarachter staat een grote bak hooi die het paard leeg eet.

Ik zou hem verder niet gaan bijvoeren, en toch een manier vinden om het paard apart hooi te geven. Allebei apart in een stal? Of de shet s'nachts op een kaal stuk zetten en de andere hooi geven op stal?

is er geen manier om haar toch de nodige beweging te geven? Stukken wandelen en hardlopen bijvoorbeeld.

jodoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:03

Hoi,

Ik heb 2 paarden en een shet samen in de wei staan. En inderdaad, de 2 paarden staan regelmatig op rust maar de shet eet alleen maar.
Ze is nu eindelijk 3 geworden dus kan ze aan het werk (voor de kar) maar voorheen wandelde ik heel veel met haar (paar keer per week) Bovendien ook nog goed voor mijn eigen conditie)
Ik heb speciaal voor haar Pavo Liga aangeschaft (eerder kreeg ze ook een handje van de gewone brokken) en dat scheelt al veel in haar gewicht. Ze krijgt wel gewoon hooi en dergelijke een paard is nu eenmaal een dier dat het grootste gedeelte van de dag moet eten om zijn maag- en darmstelsel aan de gang te houden.

Wij hebben hier 2 weides, ze staan 2 dagen op de "goede" wei en dan 2 dagen op de "slechte" wei (was een tip van de DA) en ik moet zeggen dat mijn shettekind en nog heel redelijk uit ziet. Ze is wat aan de dikke kant maar niet nog lang niet tonnetje rond.

Succes ermee.....ohja, de graaskorf was hier ook in no-time verpletterd in 100 stukjes. Tja dat heb je als je 2 maatjes bij je in de wei hebt staan die je met alle plezier van dat gekke ding af helpen!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 22:18

Ik heb ook een shet en een e-pony, ik voer ze 's zomers dmv een rantsoendraadje een heel klein strookje gras bij, 3x per dag en 's nachts sluit ik de shetlander op in zijn stal en krijgen ze hooi. 's ochtends krijgt de shet ook hooi en de grote pony een strookje gras. 's winters voer ik ze apart in de (schuil)stal hooi en doe na de tijd het deurtje weer open zodat ze weer samen zijn maar de shet niet teveel krijgt. Ik vind het geen goede combi, een shet met een groter paardje maar goed. Op deze manier is het enigszins onder controle te krijgen. Nog langer -of de hele dag- apart zetten vind ik geen goede optie want de shet is er tenslotte voor gezelschap.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 08:06

Hier idem: paard en shet samen op de weide. Paard is qua gewicht goed, shet is te dik...
Ze staat al van in de lente overdag met een graaskorf op kort gras. 's Nachts komen ze binnen in aparte stallen. Paard krijgt nog wat krachtvoer en hooi bij; de shet moet het doen met stro en enkele sprietjes hooi.

De mijne is trouwens niet gefrustreerd door de graaskorf. Kwestie van gewoonte!

_doucy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:48

Ik heb ook een shetlander en een fjord.
Wij waren op vakantie en ik vind dit echt een goed idee.
Onze fjord en shetlander kregen elke dag een KLEIN stukje vers gras erbij.
Ze moeten dus de rest van de dag met het stuk land doen waar weinig opstaat.
Dus je zet je paardje en shet gewoon op een stukje voor met z'n tweetjes. Je wacht dat ze
dit helemaal kaal hebben gegeten, en pas als dat aan de orde is geef je ze een stukje erbij.

Dit kan je doen door het gewoon af te zetten met schrikdraad en elke dag bijv van de ene naar het andere kant van het land 1 meter gras erbij geeft.
Onze fjord was heeel erg dik, en dit heeft echt goede resultaten!
En ik had ook eerst zoiets van, ooogg wat zielig zo weinig gras, maar het is echt voldoende als ze op een stuk land staan met weinig gras en je elke dag weer iets vers erbij geeft.
Dan kan je natuurlijk als je ze snachts binnen zet wel lekker als beloning wat hooi geven Lachen

Het is altijd het proberen waard!
succes

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 09:50

ik heb hier prcies hetzelfde probleem. shetje is te dik en paard haast te dun. paard krijgt genoeg brokken en shet aleen voor de smaak. erg lastig hoor.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 14:06

Zelfs brokken voor de smaak zijn er teveel aan voor een shet met verhoogd risico op hoefbevangenheid!
Van je hart een steen maken en geef eerder een knuffel ipv brokjes!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 08:26

Ik zou idd een stukje zanderiger gras afzetten voor (B)engeltje.
En als het paard brokjes krijgt moet je bengeltje aandacht geven, beetje tegen praten..en aaien... Dan word ze niet jaloers. Ook kan je ze apart zetten (maar dan hebben ze ook zo weinig contact) of bengeltje een een evt. paddock plaatsen.
Wat ik iig aanraad is om te proberen iedere dag een kwartiertje een stukje met Bengeltje te gaan lopen, als haar knie het toelaat. En misschien vin ddie het nog leuker als het paard meegaat;)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 09:02

Zanderig gras zou ik helemaal niet geven, paarden krijgen dan ontzettend veel zand binnen wat weer behoorlijke gevolgen kan hebben.

Paard eerder binnen zetten om zijn brok te laten eten? Ik geef mijn paard altijd zijn emmer voer waar mijn mini bij staat, die komt dan zijn knuffels halen, eet een hapje hooi en vertrekt weer naar buiten.

horseygirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 17:33

Bedankt voor de tips iedereen! Omdat Bengeltje opeens (kan dat?) een stuk dikker werd hebben we stevig moeten ingrijpen. Ze krijgt een minimale hoeveelheid brokjes (10 stuks 's avonds, van die kleintjes). Ze mag altijd vooruit lopen naar de stal, terwijl paard aan het halster wordt meegenomen. Om te zorgen dat ze niet de stal al weer uit is voordat ik (of m'n moeder) ben gearriveerd met paard krijgt ze dus een paar brokjes.

Verder zijn we met haar aan het wandelen. Dat valt niet altijd mee omdat de bermen zo lekker grassig zijn. We moeten echt oppassen dat ze niet de hele tijd stiekum loopt te snoepen, haha! En ze vindt het ook hardstikke leuk om erop uit te gaan. Gelukkig hebben we niets gemerkt van pijn in haar knie, dat is wel een opluchting omdat we daar toch een beetje bang voor waren.

Op stal hebben we de hooiruif hoger gemaakt zodat ze er niet meer bij kan. Ze eet nu het hooi dat paard op de grond laat vallen (of eet het rechtstreeks uit zijn mond vandaan, hihi). En in de wei is het gras nu op, nog een beetje van die plukjes die ze liever niet eten, en wat er dagelijk aangroeit natuurlijk. Dus gras krijgt ze ook niet veel binnen. We hopen dat ze nu wat zal afvallen, of toch in ieder geval dat ze niet meer zal aankomen. We zullen zien.

Voor volgend jaar (om de voorjaars-gewichtstoename te voorkomen) zullen we zeker ook de graaskorf proberen. Beter dat dan dat ze wél hoefbevangen raakt.

Iedereen bedankt voor de tips!!!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:40

Misschien voor de kar beleren?

lumen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 20:46

hoi
er zijn speciale muilkorfjes in de handel om dit probleem op te lossen
groetjes