paarden 's nachts buiten en overdag binnen. wie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

paarden 's nachts buiten en overdag binnen. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 17:03

De dazen en vliegen maken mijn paarden helemaal gestoord. Ze slaan zo om zich heen dat de vliegendekens er ook aangaan. Zonder dek is voor mij geen optie. Nu overweeg ik ze 'snachts buiten te zetten.
Ik vraag me af of er meer mensen zijn die dit doen en hoe het bevalt.

Dit zijn de voor/na delen die ik kan bedenken:

Voordelen:
- lekker koel (zowel 'snachts in de wei als overdag op stal)
- geen last van dazensteken
- paarden staan rustiger in het land

Nadelen:
- 'snachts geen toezicht
- heb gehoord dat paarden in het donker slecht zien (geen idee of dat waar is) tbt schikkerigheid en draden
- kou op de spieren? Ik heb sportpaarden waarvan er 1 nogal gevoelig is hiervoor

Zijn hier ervaringen mee? Ik hoor het graag, want ik ben er nog niet uit.

Alvast bedankt Lachen

8nnemiek

Re: paarden 's nachts buiten en overdag binnen. wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:10

Nou, een ding hoef je je al niet druk over te maken, namelijk het slecht zien Lachen Paarden zien juist heel goed 's nachts. Wij hebben vroeger wel eens nachtritten gemaakt, en de paarden zien dan veel beter, we moesten echt op hun vertrouwen want zelf zagen we geen hand voor ogen Nagelbijten / Gniffelen
Zeker in een open weiland is er altijd nog wat licht van de maan en misschien van verlichting verderop.
Als de paarden overdag ook wel eens op diezelfde wei hebben gestaan dan weten ze sowieso waar de grenzen ongeveer lopen Lachen

Te koud voor de spieren heb je volgens mij alleen last van als de spieren warm zijn (en dus te snel afkoelen), maar als je je paard niet direct na een zware training buiten zet dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken. Eventueel leg je een dunne deken op.

Het toezicht is inderdaad ook het punt waar ik zelf altijd mee zit. Ik weet niet waar het weiland ligt, in wat voor buurt, afgelegen of achter de huizen..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:12

Ik heb er geen ervaring mee, maar kan wel 1 nadeel onkrachten. Paarden kunnen wel goed zien in het donker (beter dan mensen), maar ook de andere zintuigen spelen een rol die voor paarden belangrijker zijn. Maar het draad ed kunnen ze nog prima zien.
Kou op de spieren zal ook wel meevallen met dit weer, voordeel is natuurlijk wel dat ze in beweging zijn en ze hun spieren zelf ook warm houden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:13

Het lijkt me een goede oplossing!
Paarden zien 's nachts prima.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 17:14

opzich is het geen weiland ver weg van ons huis of aan de weg Knipoog
We hebben een reed van 500 meter en ons weiland ligt direct achter ons huis. Knipoog
Het is hierdoor wel echt pikkedonker snachts, ze hebben alleen maanlicht Vork fijn om te weten dat ze wel goed in het donker kunnen zien! Ja
Ik kan inderdaad de gevoelige merrie een dun dek opleggen.

Dank je wel voor je reactie's!

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:24

Ik zet mijn paarden om 05.00 uur buiten. Als ik ze de hele nacht buiten laat dan worden ze veel te dik. Ik haal ze om ongeveer 09.30 uur binnen. Dan worden bij oms de dazen aktief. Ik zet ze wel buiten met een vliegendeken. Bij zonsopgang hebben ze veel last van de kleine vliegjes. Ik merk geen verandering aan het gedrag bij 's-nachts weiden.
Groetjes.

caro_vt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 17:27

Als je nu kan kiezen tussen overdag of 's nachts buiten, kies dan maar voor 's nachts.

Gegarandeerd daasvrij en je paard blijft dus ook lekker rustig op de weide zonder leeggestoken te worden.

Ondertussen kennen jouw paarden het weiland, dus schrik voor de nacht is overbodig volgens mij hoor.

Zorg er wel voor dat je vroeg genoeg de paarden weer binnenhaalt in de ochtend. (ivm de dazen die wakker schieten Haha! )

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 18:58

Wij hebben ze overdag binnen, ze worden gek van de dazen en Wan heeft een schuurplek op zijn neus die verbrand in de zon Snachts komen ze lekker naar buiten en dan in de loop van de ochtend weer naar binnen. Vinden ze zelf heerlijk volgens mij, lekker koel binnen en zonder dazen.

Ze zijn bij ons nog nooit door de draden heen gegaan. Over de temperatuur: die is snachts niet zo laag dus kan prima nu Ja Als de temperatuur echt lager wordt eventueel een deken maar in de zomerperiode hebbben wij dat nog nooit om gehad.

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 19:06

nikkessen schreef:
Ik zet mijn paarden om 05.00 uur buiten. Als ik ze de hele nacht buiten laat dan worden ze veel te dik. Ik haal ze om ongeveer 09.30 uur binnen.
Groetjes.

huh?! dus je staat elke ochtend om 5 uur op om je paarden buiten te zetten?
Dat vind ik bewonderenswaardig ... Knipoog
Op zich wel een goeie oplossing 's nachts buiten, overdag binnen.
Helaas lukt mij dat niet, paard staat op een pensionstal en alle paarden rondom hem gaan 's nachts naar binnen dus zou hij wel heel erg alleen staan 's nachts.
Anders zou ik het zeker doen op dagen als deze, waarop de dazen erg hardnekkig en vreselijk irritant zijn.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 11:53

Bij ons staan de paarden nu ook 's nachts buiten Ja
Veel beter vind ik.

Ik zou het doen als het kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:05

Mijn paarden zijn dag en nacht buiten. Ze hebben een loopstal tot hun beschikking waar ze zelf in en uit kunnen lopen wanneer ze dat maar willen.
Met dit weer (hitte en veel actieve dazen) zie ik ze veel binnen staan. Dus ik weet bijna wel zeker dat je je paard een plezier doet om hem overdag binnen te hebben (en 's nachts buiten).
Wel jammer dat hij 'verplicht' binnen moet staan en er niet uit kan. Want dat zie ik mijn paarden toch wel doen; telkens even naar buiten om de beentjes te strekken, te gaan grazen en water te drinken. Wanneer ze dan weer zat zijn van het geprik van de dazen, rennen ze weer naar binnen. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:09

Ik doe het al jaren en op stallen waar ik eerst stond gebeurde dat ook.

Ik heb ook een schuilstal, met die broeierige weer staan ze er al om 6 uur smorgens in.... en helaas mag Zanda er van Narcos niet altijd in staan...dus heeft hij nog last van de dazen.
En pas tegen het donker gaan ze uit de schuilstal.
Ze hebben er geen hooi en geen water en het word er heet.

Voor mij dus een heel simpele keuze, lekker naar binnen. (ze vliegen ook naar de poort als ze mij zien)
Dan hebben ze hooi en drinken.
Snachts gaan ze nu niet slapen, dan moeten ze spelen en eten en overdag gaan ze nu liggen slapen op stal Lachen

Ik heb ze ook gewoon zonder deken, want zo koud is het niet
En de draden hebben ze tot nu toe ook nog altijd gezien Lachen

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 12:15

Ja hoor hier ook.
Ik vind het onverantwoord en aan dierenmishandeling grenzen, met dit weer en de hoeveelheid dazen, de paarden overdag buiten te houden.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 13:05

manie schreef:
Ja hoor hier ook.
Ik vind het onverantwoord en aan dierenmishandeling grenzen, met dit weer en de hoeveelheid dazen, de paarden overdag buiten te houden.

Dat was inderdaad ook mijn beweegreden. Ik spray ze in en heb ze compleet bewapend in het land staan, maar nog vind ik het echt zielig Ach gut

Vanacht gaat ze voor het eerst naar buiten. (moet het wel beter weer zijn dan afgelopen nacht Nagelbijten / Gniffelen )

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:10

Ik heb inloopstallen en ze staan hier uit zichzelf altijd binnen overdag met dit weer. Snachts grazen ze met zijn allen op het land. Het enige wat ik doe is hooi binnen geven zodat ze overdag ook wat te doen hebben. Ik ben dus verwend met inloopstallen, maar de paardje sgeven zo dus wel zef aan wat ze willen!

Ik heb er 1 die-hard tussen die weer of geen weer buiten blijft staan, en die zet ik dus echt op stal (deurtje dicht) omdat zij een veulen aan de voet heeft die anders de hele dag in de stikhitte naast mams blijft staan..savonds laat ik haar weer los..

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 13:22

Hier gaan ze ook 's nachts buiten. Overdag is het echt niet te doen. Ze gaan rond 19u terug naar buiten.
Er staat een slot op het hek en het erf is helemaal afgesloten, dus van de buitenkant kan je eigelijk helemaal niet zien dat er hier paarden staan. Want je hebt een lange haag, onderbroken door een poort waarmee je het erf opgaat en je ziet enkel het huis van de staleigenaar.
Het is veel beter snachts, overdag voor de paarden bij ons is echt geen pretje.

Angie_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:49

Mijn paarden gaan momenteel ook overdag naar binnen en 's nachts naar buiten...
Ze staan momenteel op pension en daar is geen cm² schaduw op de weides, dus dat doe ik m'n paarden echt niet aan.
Zo staan ze overdag lekker koel en hebben ze geen last van de vliegen en dazen.
Voor de "kou" 's nachts zou ik het zeker niet laten, het is nu 's nachts tussen de 13 en de 17 graden ongeveer, voor een paard dus allesbehalve koud.

PalmLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:55

wij doen altijd smorgens van 8 tot 2 en savonds rond 7 uur weer naar buiten en nog een keer hooi

hosies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:57

In de nacht zou ik wel uitkijken voor het ontuig wat tegenwoordig rondloopt in Nederland

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 16:59

mijn paard staat sinds enkel weken ook overdag binnen en savonds buiten ivm de dazen
enigste nadeel vind ik geen toezicht maar tot nu toe is er nog nooit iets ernstigs gebeurd en voor de paarden is savonds op de wei wel echt prettigger
ik heb trouwens ook een sporpaard wat heel gevoelig is maar hij krijgt echt geen kou op de spieren of iets dergelijks hoor
ik heb wel altijd een deken op

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:03

bij ons gaan ze ook snachts buiten gezet worden ipv overdag en dat allemaal omwille van de warmte en de insecten.
mijn paard is een schimmel en haar neus verbrand door de zon, snachts heeft ze dat probleem niet meer. haar maatje is gevoelig voor de insecten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 17:04

@tamaramt, wat bedoel je met 'sportpaard', welk niveau zit je op?

xxCyntxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 18:21

aai Een Meisje die ik ken die heeft 2 paarden en die laat ze altijd buiten staan en dat gaat erg goed nog nooit gestolen en ze worden er ook niet dikker van want ze hebben genoeg beweging in de wei, ik zou het gewoon doen!!

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 23:58

Bij ons zijn er gelukkig niet veel meer dazen dan gewoonlijk. Paarden (sober type) hebben allemaal schaduw van bomen & gebladerte en staan momenteel 24/7 buiten op voldoende schrale weide. Zo gaat het ook in onze opfok, even verderop. Ik kan me voorstellen dat je ze omwille van een dazenplaag binnenhaalt, het verschilt i.m.o. per situatie.
En in onze situatie grenst het beslist niet aan dierenmishandeling Knipoog
JoviBan schreef:
@tamaramt, wat bedoel je met 'sportpaard', welk niveau zit je op?

Ik zie werkelijk niet de relevantie van deze vraag. Een sober paard dat ZZ loopt kan toch meer last van de omstandigheden hebben dan een ongeklasseerd, maar sporttypisch gefokt sanguïnisch type? Verward

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 00:22

nikkessen schreef:
Ik zet mijn paarden om 05.00 uur buiten. Als ik ze de hele nacht buiten laat dan worden ze veel te dik. Ik haal ze om ongeveer 09.30 uur binnen. Dan worden bij oms de dazen aktief. Ik zet ze wel buiten met een vliegendeken. Bij zonsopgang hebben ze veel last van de kleine vliegjes. Ik merk geen verandering aan het gedrag bij 's-nachts weiden.
Groetjes.

Ik snap de combinatie van de tijdstippen en het te dik worden niet helemaal. Juist vanaf zonsopgang tot ongeveer het middaguur, is het fructaangehalte in het gras het hoogst en worden ze er dus het dikst van.

@TS: In jouw situatie lijkt het me een heel goed idee om de paarden overdag binnen en 's nachts buiten zetten. Die van mij lopen de hele zomer ook 's nachts buiten. Overdag lopen ze trouwens bij voorkeur in de volle zon, ook als ze in de schaduw kunnen staan. En het zijn nog wel IJSlanders.. Haha!