pony eet veel stro,zaagsel op de vloer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

pony eet veel stro,zaagsel op de vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:43

hoi allemaal,

in de tijd dat mijn pony op stal staat eet ze erg veel stro.
omdat ik me daar zorgen over maak,zit ik eraan te denken haar op zaagsel te zetten.

heeft iemand hier goede ervaringen mee?

*fout aangepast
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 25-07-08 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole85

Re: pony eet veel hooi,zaagsel op de vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:46

Hooi is goed voor een paard, vooral niet op bezuinigen.

Denk dat je stro bedoelt?

Veel stro eten kan ook duiden op een tekort aan iets.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 20:46

Waar staat ze nu op dan? stro,vlas??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 20:47

sorrysorry ik bedoelde ook stro! Bloos

Waratje

Re: pony eet veel stro,zaagsel op de vloer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:26

Waarom eet je pony veel (wat noem jij veel?) stro? Krijgt hij niet voldoende vezels binnen?
Als het gras zacht is willen paarden vaak daar drogere vezels bij eten, als er niets anders voorhanden is dan stro, dan eten ze dat. Binnen redelijke grenzen is het ook geen probleem als ze stro eten, maar als ze een halve baal of meer per dag naar binnenwerken speelt er waarschijnlijk toch iets anders.

Je kunt je pony wel op zaagsel gaan zetten, maar dat is alleen symptoombestrijding. Eerst nagaan wat de reden is en naar aanleiding daarvan je maatregelen nemen.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 12:29

Inderdaad, ik ga mee met Waratje,
misschien meer hooi bijvoeren?? Nouja misschien zeker doen Knipoog Snap nl percies wat je bedoelt, mijn fjord deed dat ook altijd..
Als je gewoon veel hooi in de stal legt dan laten ze vanzelf het stro liggen.

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:46

Een beetje stro is zelfs goed voor de maag, aangezien het
droge vezels zijn, maar teveel stro kan volgens mij leiden tot koliek (las ik ergens..)
Zaagsel is neit altijd de oplossing, ik ken zat paarden die daar
hele emmers van naar binnen werken Nagelbijten / Gniffelen
Bij mij heeft het geholpen, om steeds alleen het nodige stro op te strooien,
dus maar een klein laagje over het viezere stro heen.
Wel genoeg voor de nacht, maar niet zoveel dat ze zichzelf
tot een koliek aanval kon eten. Ik gaf haar dan
wel iets meer hooi erbij, als aanvulling Lachen

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:50

mijne kreeg voldoende hooi, maar at toch stro.en de fjord van mn dochter at ook zijn zaagsel en zijn vlas. schoon, of vuil. bespoten met spul of niet. hij at gewoon alles. sommige paarden zijn nu eenmaal zo!

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:52

Vlas of zaagsel vind ik zelf ideaal, mits je paard het niet opeet!
De stal blijft schoner (je paard ook Pling ) en je kan beter controleren hoeveel je paard eet. Uiteraard gaat mijn paard iedere dag het land in en zodra ze op stal komt krijgt ze meerdere keren voer, dus biks en regelmatig een pluk hooi (2 x per dag eten geven is echt uit den boze).

Fiett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 21:07

Ons paard eet al het stro op als je stro legt.
Zij staat nu op zaagsel & het bevalt haar wel ^^
Als buikvulling geven we haar iets of wat stro maar het gaat allemaal goed hoor Lachen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 21:10

ze krijgt voldoende hooi,maar als dat op is gaat ze gewoon verder met het stro. op de weide graast ze ook aan een stuk door,ik heb er weleens een hele tijd bijgezeten maar het gaat aan een stuk door.
ze krijgt ook gewoon biks.

ja misschien is het wel symptoombestrijding,maar ik wil ook niet dat ze er koliek van krijgt.
kan de dierenarts testen of ze een tekort aan iets heeft wat als symptoom het vele stro eten heeft?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:32

Als ze altijd en overal dooreet "tot het op is", dan heb je dus inderdaad een eetprobleem. Dan kan het zinvol zijn om haar op vlas ofzo te zetten en dan wel een goede plak stro erop voor het knabbelwerk. Takken kan ook helpen.
Dit probleem zie je vaak bij rassen die sober gehouden moeten worden, die staan vaak al als veulen en jong paard op (te) schrale weides en leren dan vooral in te slaan als er eten voorhanden is. Heb jij dus weinig aan om te weten, maar de kans is dus groot dat er geen tekort speelt en je dus gewoon maatregelen moet nemen om haar niet continu door te laten bunkeren. Geef haar zo arm mogelijk hooi en dan een royale portie daarvan, liever geen uren op de wei, maar beter een uurtje of twee erop en dan een paar uur eraf (afhankelijk van de hoeveelheid gras die er staat).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:38

Mıjn haflınger eet ook veel stro maar krıjgt genoeg vezels bınnen. We hebben hem al bıjna 4 jaar en het heeft nooıt problemen opgeleverd. Zaagsel en vlas wordt snel vıes het kan een oplossıng zıjn maar handıg lıjkt het me nıet en al helemaal nıet met dıt weer. Ik zou je paardje dus gewoon lekker op stro laten staan.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 22:42

Teveel stro kan geen kwaad, je moet gewoon zien dat je opbouwt. Onze pony's stonden vroeger in de winter ook constant op stra, en geen hooi. Zodra je paard genoeg bacterien in zijn darmen heeft zitten kan hij dat stro goed verteren. Dan krijg je geen koliek.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 06:01

oke,daar hoop ik dan maar op,ze krijgt voldoende ruwvoer(hooi)en natuurlijk het gras op de weide.

hoe weet je of je pony genoeg vezels binnenkrijgt en daarmee het stro wat ze dooreet wel goed kan verteren?

en de stal is ook sneller vies omdat ze er zoveel van eet

tess51

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:46

Mijn pony eet ook stro, hij krijgt voldoende hooi maar elke ochten zijn de randen van zijn stal leeg gegeten.....
Vlas of zaagsel is geen mogelijkheid..

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 14:00

Dorienn schreef:
Teveel stro kan geen kwaad, je moet gewoon zien dat je opbouwt. Onze pony's stonden vroeger in de winter ook constant op stra, en geen hooi. Zodra je paard genoeg bacterien in zijn darmen heeft zitten kan hij dat stro goed verteren. Dan krijg je geen koliek.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Je paard kan wel degelijk koliek krijgen van teveel stro eten en ik spreek uit ervaring. Heeft naar mijn weten niks met bacterien te maken maar met het vullen van de buik/maag. Daar gaat het met teveel stro eten fout.

Mijn merrie at ook erg veel stro. Ze kreeg regelmatig koliek. Na alles geprobeerd te hebben heb ik besloten haar op zaagsel te zetten en dat is het beste wat ik heb kunnen doen. Ze staat nu sinds een jaar op vlas en dat ik eigenlijk nog fijner (vind ik persoonlijk). Ze krijgt wel iedere dag veel hooi en ook wat stro omdat het goed is voor de darmen die dan op gang blijven van het eten. Daarbij was ik wel bang dat ze, omdat ze al haar stro op at, ze ook haar zaagsel of vlas zou gaan eten maar dat deed ze dus niet. Ze at echt omdat ze continu wilde eten, ze stopte niet omdat er altijd nog wat lag om te eten en dat deed ze dan ook. Nu heeft ze duidelijk genoeg aan het hooi en het beetje stro dat ze krijgt want ze eet niks van haar vlas of zaagsel.

_Lovely_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 10:12

mijn paard eet ook stro^^ maar wij gaan nu overschakele naar krul Lachen maar ik heb ook es ergens gelzen dat paarden stro eten omda ze stress hebben

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 14:11

nou ze heeft geen stress,dat weet ik bijna zeker.
maar ik ga het bespreken met de manegehouder,wat hij ervan vind

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:12

Ik denk dat dit verhaal ook per paard verschilt. Mijn haflinger eet al heel zijn leven veel stro en heeft nog nooit koliek gehad (klopt meteen af) en zoals hier te lezen krijgt de ander al heel snel koliek. Het blijft denk ik een verhaal van ervaren en proberen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:23

Dorienn: Het is helemaal niet goed om je paard alleen stro te geven het vult misschien maar bevat helemaal niet de voedings stoffen die je paard nodig heeft.........dus daar ben je dan toch een beetje fout mee bezig want paarden kunnen wel degelijk verstoppingskoliek krijgen door het eten van stro dat heeft niets met de darm flora te maken gewoon hooi voeren dus!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:38

Mjay schreef:
Dorienn: Het is helemaal niet goed om je paard alleen stro te geven het vult misschien maar bevat helemaal niet de voedings stoffen die je paard nodig heeft.........dus daar ben je dan toch een beetje fout mee bezig want paarden kunnen wel degelijk verstoppingskoliek krijgen door het eten van stro dat heeft niets met de darm flora te maken gewoon hooi voeren dus!

Als je een paard stro laat eten dan gaat dat meestal niet om voedingsstoffen die je paard nodig heeft, maar puur om bezigheid en buikvulling zonder dat er teveel voedingsstoffen binnenkomen. Hooi bevat meestal minder vezel en meer voedingsstoffen dan stro. Wel is het heel belangrijk dat je zorgt voor een goede kwaliteit stro, koliek krijgen ze vooral van matige kwaliteit stro.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 05:57

ze staat ook gewoon op de weide,en eet daar ook echt de hele dag door.
ook krijgt ze goed hooi bijgevoerd.

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 13:50

mijn pony doet het ook..
Als ze er te veel van eten is niet goed, maar een beetje ofzo is niet erg, Ik laat hem ook de hele dag in de wei staan en haal ik hem laat naar binnen, dan eet hij niet zoveel.