Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Eleonoor schreef:Wegbrengen naar een prof op het gebied van zadelmak maken. Terug halen als er een redelijke stuur en versnellingen op zitten, niet eerder
Als je geen ervaringen hebt met zadelmak maken of geen deskundige hebt die je dagelijks helpt, dan NIET doen en wegbrengen!
voor Fayette voor over 4 maandjes: longeren met zadel en hoofdstel (principe van longeren kent ze al) om de frisheid eruit te krijgen, Sandra (mijn instructrice of Petra mijn andere instructrice is maar net wie er tijd heeft om mij te helpen) die Fayette vast houd en ik die een paar keer op Fayette ga hangen, paar pasjes lopen, en dan er weer van af en dit een keer of 2 herhalen. Zodra dit goed gaat been erover en rustig rechtop gaan zitten, weer aan de hand/longe stappen en eventueel een stukje draf, waarschijnlijk vlak daarna al los. En in het begin nooit veel langer dan een kwartier bezig zijn. Zodra Fayette een beetje het stap en draf doorheeft zonder al te gekke dingen doen ga ik met haar naar mijn oude manege om met haar een paar keer in een half-gevorderde lesje mee te rijden. Uit ervaring weet ik dat paarden dan heel snel het stuur doorhebben. Daarna gewoon weer in mijn eentje rustig verder rijden thuis.