mijn paard krijgt witte haar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TokioH

mijn paard krijgt witte haar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:50

hallo..

mijn pony begint witte haar te krijgen aan zen schoft en een heel klein stukje van zen manen.. ook heeft hij waar de zweetbladen van het zadel zouden moeten liggen ook een wit plekje ...

weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

ikenindi

Re: mijn paard krijgt witte haar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:54

schuurplek van het zadel? drukplekken? ik gok dat het zadel niet goed ligt?

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 20:55

maar hij heeft dit zadel al heel lang en er waren bij zen vorige eigenaars geen problemen met witte plekken.. bij mij dus wel..

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 20:58

drukplekken van het zadel
paarden en pony's veranderen constant van bespiering dus
dat wil ook niet zeggen dat een zadel jaren lang goed ligt en past dus even de zadelmaker bellen

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:00

als ik het zadel zou veranderd dan hebben, zouden de witte plekken dan terug weg gaan? of blijven deze?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:04

die blijven, maar zullen niet groter worden. vergeet niet dat die drukplekken een uiting zijn van verwondingen die pijn doen bij je paard. dus je moet niet het zadel alleen willen vervangen om die witte haren weg te krijgen, maar om je paard geen pijn te laten hebben. kans dat hij dan ook ineens veel soepeler beweegt onder het zadel Lachen

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 21:08

o oke.. in plaats van de zadelmaker te belle ga ik men ma eens aanspreken voor gelijk eindelijk eens een nieuwe zadel te kopen hihi

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:11

zadelmaker is wel handig om er bij te hebben als je een nieuw zadel gaat kopen... Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:11

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:13

Drukplekken zoals gezegd idd.
Mijn pony heeft dit ook, en dat blijft zitten, hij blijft witte haargroei hebben.
Mijn zadel is overigens wel nagekeken en alles. Lachen

Dunno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:27

kan idd zijn dat 't zadel niet goed ligt.. lijken idd drukplekjes te zijn.. idd zadel even laten na kijken door een zadelmaker Knipoog

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:44

ikenindi schreef:
zadelmaker is wel handig om er bij te hebben als je een nieuw zadel gaat kopen... Knipoog

Een moeder ook Haha!
maar hoeft niet per sé een nieuw zadel hoor...misschien moet het gewoon wat aangepast worden en kan je zadel daarna nog jaren mee Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:47

Inderdaad drukplekken Ja

Mijn pony heeft bij de vorige eigenaren de peesbeschermers/bandages véél te strak omgehad, ze heeft nu ook allemaal witte stippels op haar beentjes Nagelbijten / Gniffelen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:49

Nyckle schreef:
Inderdaad drukplekken Ja

Mijn pony heeft bij de vorige eigenaren de peesbeschermers/bandages véél te strak omgehad, ze heeft nu ook allemaal witte stippels op haar beentjes Nagelbijten / Gniffelen

witte haren komen normaal gesproken niet van 1 keer iets verkeerd opleggen of omdoen, hebben ze beschermers aangedaan en nooit meer af ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 22:51

Peesbeschermers kunnen ook dagelijks omgedaan worden met rijden. Knipoog Misschien hebben hun gedacht dat ze zo strak moesten!

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-08 12:37

aan zijn been heeft hij ook witte plekjes maar het lijken meer op cijferachtige ik denk dat het daar een soort taoeage is? of wat zou het kunnen zijn..

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 15:51

Mijn verszorgpony is wit kan je dat dan ook zien of hij drukplekken heeft of moet je dat dan echt op de tast doen?

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:30

Klinkt inderdaad als drukplekken.
Zadel goed laten controleren en desnoods ander zadel. Een schurende deken (die iets te groot is) kan ook zorgen voor zulke plekken.

Máár drukplekken kunnen wel wegtrekken (na een aantal jaar), maar het weefsel eronder zal wel gevoelig blijven. Laat je paard ook nakijken op rugproblemen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 11:10

xmaddyx schreef:
Mijn verszorgpony is wit kan je dat dan ook zien of hij drukplekken heeft of moet je dat dan echt op de tast doen?

die witte haren komen pas na een wondje volgens mij, dus je kan ook kijken of je wondjes ziet.

drukplekken van het zadel kun je ook bekijken door speciale dingen er onder te leggen. ook kun je kijken naar de bezweting volgens mij van je paard...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 13:21

Er hoeft geen wondje te zijn voordat er witte haren komen. Afhankelijk van de drukking kunnen de witte haren verdwijnen na de volgende verharing of niet. Als het een ernstige drukking is geweest, blijven de witte haren, want dan is de huid dieper beschadigd.
Zodra je witte haren ontdekt ga je controleren waar het van komt, zodat je erger kunt voorkomen. Met niets doen wordt het erger. Waarschijnlijk moet je zadelvulling wat aangepast worden, wanneer is de zadelmaker voor het laatst bij pony en zadel geweest?