Ik heb dus eigenlijk twee vragen:
1 Hebben pony's een schuilstal nodig in deze tijd van het jaar?
2 Hoe klein kan/mag een weitje minimaal zijn per shetje?
Het probleem is namelijk dat onze 4 verzorgshetjes allemaal te dik zijn.
Het gaat om een superdikke merrie (1m), een dik ruintje (0.85 cm), een bijna te dikke merrie (1,15m) met veulentje.
Nu staan ze nog met z'n allen (met 3 normale C pony's) op 2 grote en een kleine wei (een middelgrote wei is al dicht). De voorgaande jaren zijn alle weides open gebleven, met 7 super vette pony's als resultaat. In de winter vallen ze dan weer af, en worden de shetjes weer 'normaal' (m.u.v. de allerdikste merrie). De grotere pony's vallen dan juist weer veel te veel af en worden mager.
Ik wil graag zorgen dat het dit jaar beter gaat (ben heel bang voor hoefbevangenheid bij de dikste shet). Wil de shetjes dus eigenlijk apart zetten, in een zo klein mogelijk weitje (wat ze dan maar kaal eten, dan kan ik als echt alles op is, de afzetting een klein stukje verplaatsen). Het enige probleem is de schuilstal, daar is er maar een van (en moeten de grote pony's in kunnen ivm eczeemdeken).
Kunnen shetjes zonder schuilstal, en hoe klein kan ik hun weitje maken? Ze moeten natuurlijk wel genoeg kunnen bewegen!
Alvast bedankt!