Hoe krijg ik mijn pony slanker?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Junip

Hoe krijg ik mijn pony slanker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 10:52

Sinds mijn pony op een nieuwe stal staat heeft hij een nog 3 keer zo groot land, wat je meteen merkt aan zijn 3 keer zo grote buik.

Hoe krijg ik deze (enorme) buik eraf?
Hij staat 24/7 op het land in een vaste ruinengroep en hier wil ik hem ook in laten staan.

Ik rij hem 6 dagen per week, maar ik wil niet elke dag in de bak dressuren omdat wij dit beide niet leuk vinden.

Dus wie o wie heeft de ideale oplossing?

Mirte_

Re: Hoe krijg ik mijn pony slanker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 12:03

Er is niet echt een ideale oplossing denk ik.

Maar ik heb het afgelopen jaar, mijn te dikke) haflinger gewoon veel buitengereden, en lange stukken gedraaft. en steeds langer, zodat hij steeds meer conditie krijgt.
Ook niet teveel bijvoeren.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 20:49

Als je je paard echt 24/7 op het land wil houden is meer beweging toch echt de enige oplossing. Lange afstanden rijden, lange stukken in draf...

Ik neem aan dat zoiets als strookbegrazing geen optie is aangezien hij in een groep staat? Misschien kun je hem een aantal uur per dag een graaskorf om doen, maar als ik eerlijk ben lijkt me dat als paard zijnde bloedirritant Clown .

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 21:53

Graaskorf begin ik niet aan, dan maar een beetje dik =)

Ik ben vandaag begonnen met lange afstanden draven! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:53

Als je paard een grasbuikje heeft dan krijg je dat met veel beweging ook niet eraf, grasbuikje is namelijk niets anders dan de darmen vol gras. Als een paard een hele baal hooi per dag naar binnen duwt dan moet dat toch ergens blijven, juist, in de buik Lachen Zet je zo'n paard 2 dagen apart zonder gras of hooi dan is die buik meteen weg Ja

Maar als het géén grasbuik is, maar een te dik paard (dan is ook de kont, borst en hals te dik) dan kun je er wel iets aan doen dmv veel beweging Lachen

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 14:59

springen is mss ook een oplossing? of rijden op niet vlak terrein. het meest ideale is een wei op een helling. maar ik weet niet of je dat in de buurt gaat vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 15:04

Ik ben ook even nieuwsgierig.

Mijn paardje komt aan van lucht. Hij krijgt 2x daags niet bijzonder veel brok, 3x daags hooi, 1x daags (oud) brood en staat dagelijks een uur of 2 op de wei. Hij is in twee jaar tijd al een kilo teruggeschroefd in brok (halve kilo 's ochtends er af en halve kilo 's middags), energie is eigenlijk precies goed zo, maar hij heeft een behoorlijk buikje...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 16:54

Interval training, bij voorkeur met hartslag meter, dan kun je kijken of je het goed doet. Zonder kan ook. Als je heuvels hebt in de buurt kun je daar ook gebruik van maken. Wel goed warmstappen en uitstappen (minstens 15 minuten). Doe maar eens anderhalf uur 5 minuten draf, 2 minuten stap, 5 minuten draf enz. Let er wel goed op wat je pony aankan en overvraag hem niet, maar hij mag best een beetje zweten Knipoog Later kun je dit uitbouwen naar langere periodes draf en ook kleine stukjes galop, maar neem hier de tijd voor.

Rhinoooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 18:43

De pony die ik nu verzorg staat op de wei en is toch 8kg afgevallen (weegschaal in de stal, maar ook te zien aan het buikje) van enkel gras. maar hij staat daar met 5 paarden en die houden hem in beweging. De ene helft, daar staat hij onder, de andere helft, daar staat hij hoger, dus hij rent weg en jaagt weg. mss is die ruinengroep wat tam Haha! !?
maar wat krijgt hij van eten buiten gras? en voederen ze bij met hooi?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 22:04

BEH --> VSW.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:47

Er wordt niet bijgevoerd Lachen
Alleen gras.
Onze ruinengroep vliegt regelmatig heen en weer en onze wei is toch wel 800 meter lang Huilen van het lachen

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-08 22:48

Alicia2u; ik ga het eens proberen Lachen
Dankjewel!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:16

Ik denk dat je er weinig aan kunt doen, maar ik zou het niet zo'n ramp vinden zolang die maar niet baggervet is met zo'n speknek en perzikkont van het vet.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 07:43