Pony scheren ivm luis, veetondeuse handig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Pony scheren ivm luis, veetondeuse handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 00:12

Bij ons op stal staat een hoogbejaarde shetlander. Omdat ze zo oud is komt ze steeds moeilijk door haar verharing heen. Haar vacht ziet er op dit moment niet uit. Vanmiddag trok ik een paar plukken uit en toen moest ik helaas constateren dat ze nu ook luis heeft.

Ik ben dus van plan om de pony binnenkort even flink onder handen te nemen. Door ouderdom ziet ze erg slecht en daardoor is ze wat schrikkerig. Ik vind het dus geen fijn idee om een electrisch scheerapparaat te gebruiken (bovendien heb ik er zelf geen één, en wie wil zijn apparaat uitlenen voor een pony met luis?)

Nu vond ik op internet deze handmatige tondeuse. Ik vraag me alleen af hoe zo'n ding werkt. Ik snap dat het een stuk langzamer gaat dan een electrische, maar daar gaat het niet om.
Afbeelding

Ik wil gewoon graag weten hoe zo'n ding werkt en of iemand er ervaring mee heeft.
Als andere oplossing heb ik eventueel een effileermes (scheermes met kammetje) heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Andere tips wat betreft bestrijden van luis zijn ook welkom.

Alvast bedankt!

aslo

Re: Pony scheren ivm luis, veetondeuse handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 07:26

Wij hebben er 1. Had 'm destijds aangeschaft om tussentijds ff e.e.a. gauw bij te werken. Mn lastige plekjes. Nou, het werkt voor geen meter. Dan wertkt een kam met goede schaar nog beter. Kam tegen de haren inzetten en dan met de schaar het uitstekende haar wegknippen. Maar als je het kunt redden, zou ik toch zeggen, gewoon met een scheerapparaat. Kan maar zo zijn dat je shet het fijn vindt, omdat ze merkt dat ze dan van die kriebels verlost is.

marrie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 08:26

Volgens mij werkt het absoluut niet ook vanwege de dikke vacht die ze heeft en daar kom je niet gauw doorheen.
Zou toch proberen een scheerapparaat en die zijn best wel ergens te huren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 11:19

Werkt niet hoor, een hand tondeuse op een dichte vacht.
Ga je zeker niet doorheen komen.
Ga idd even langs een ruitersportzaak want je kunt ze bijna overal wel huren.
Deze tijd van het jaar zal dat geen probleem zijn Knipoog

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 15:27

Bedankt voor jullie reacties...

Ik was er al bang voor dat zo'n ding niet door een dikke (hier en daar kroezige) vacht heen komt. Vandaar dat ik even ervaringen wilde weten.

Ik ga nu denk ik toch gewoon proberen met de schaar zo kort mogelijk weg te knippen. Dan is in ieder geval het ergste weg.