Mijn Friese merrie heeft last van een soort blinde vlieg. Deze is er zomers (in winter minder) bij zonsopgang en -ondergang. Nu heb ik op internet gelezen dat je je paard 1x per week kan wassen met speciale zeep. Ik doe dit echter niet met die speciale zeep, maar met Ombra Waslotion (zonder parfum, dus dat ze geen irritaties krijgt) en het werkt als een tierelier! Haar manen groeien als kool, echt waar, de manen die een paar maanden terug gewoon huid waren, zijn nu al 2 tot sommige 3 cm!!
Dus, ik blijf haar in de week wassen, omdat dit helpt. Maar nu zegt mijn zus dat ze dan in de winter veel sneller kou vat en een winterdeken moet dragen omdat er een laagje afgewassen wordt, is dat echt zo of valt het mee? Ohja, ze loopt niet heel veel buiten in de winter. Het ligt ook een beetje aan het weer en hoe koud het is, maar ga er maar gewoon vanuit dat ze wel zo'n 4-5 uur per dag buiten loopt. Tegen die tijd is ze ook hoogdrachtig, ze is 14 maart uitgerekend, misschien dat dat er mee te maken heeft. Dus, mijn vraag, is het hoognodig dat mijn merrie in de winter een winterdeken draagt? (normaal draagt ze het nooit, ze heeft een dikke wintervacht)

In de winter was ik haar niet, maar ik wist niet of die vetlaag terug kon 'groeien' zegmaar..