Deken als paard gewassen wordt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L4A

Deken als paard gewassen wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:01

Goeie..morgen, bijna middag Haha!

Mijn Friese merrie heeft last van een soort blinde vlieg. Deze is er zomers (in winter minder) bij zonsopgang en -ondergang. Nu heb ik op internet gelezen dat je je paard 1x per week kan wassen met speciale zeep. Ik doe dit echter niet met die speciale zeep, maar met Ombra Waslotion (zonder parfum, dus dat ze geen irritaties krijgt) en het werkt als een tierelier! Haar manen groeien als kool, echt waar, de manen die een paar maanden terug gewoon huid waren, zijn nu al 2 tot sommige 3 cm!! Ja Dus, ik blijf haar in de week wassen, omdat dit helpt. Maar nu zegt mijn zus dat ze dan in de winter veel sneller kou vat en een winterdeken moet dragen omdat er een laagje afgewassen wordt, is dat echt zo of valt het mee? Ohja, ze loopt niet heel veel buiten in de winter. Het ligt ook een beetje aan het weer en hoe koud het is, maar ga er maar gewoon vanuit dat ze wel zo'n 4-5 uur per dag buiten loopt. Tegen die tijd is ze ook hoogdrachtig, ze is 14 maart uitgerekend, misschien dat dat er mee te maken heeft.

Dus, mijn vraag, is het hoognodig dat mijn merrie in de winter een winterdeken draagt? (normaal draagt ze het nooit, ze heeft een dikke wintervacht)

Yell

Re: Deken als paard gewassen wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:12

Ik denk dat ze in de winter geen last zou hebben van de vliegen.

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:27

Ik bedoel ook niet dat ze dan last krijgt van vliegen, maar mijn zus zegt dat er door het wassen je een laagje van haar vacht af wast waardoor ze geen goede weerstand (?) heeft. Dus dat ze het moeilijker warm krijgt..

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:28

na het wassen zelf, zou ik der wel onder een deken zetten ja, anders koelt ze te snel af. Als ze goed(!) is opgedroogt lijkt mij dat ze weer zonder kan Knipoog

[editje] weet niet of je ook warm water hebt in de winter?
maar ik zou der niet gaan wassen met ijskoud water in de winter. Knipoog
Laatst bijgewerkt door just_kiki op 22-07-08 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:29

ze zeggen dat je de vet laag er mee weg haalt waardoor ze zich moeilijker warm kunnen houden

maar als je stopt met wassen voor de winter begint zal ze dat laagje vast wel weer hebben opgebouwd, ik zou die vraag eens voorleggen aan de d.a .

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:29

Maar als je haar in de winter niet wast (= geen vliegen) dan hoef je ook geen deken op te doen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:30

Wat je zus bedoelt is dat je de vetlaag wegwast. Deze vetlaag zorgt er onderadere voor dat water niet tot de huid doordringt en dat het paard zichzelf warm kan houden. Als je paard normaal zonder deken staat, zou ik je paard gewoon niet wassen. Die vliegen zijn er niet in de winter, dus zal je paard ook een stuk minder schuren dan.

Edit, Bedoeld je dat je van de winter niet wil wassen, maar dat je zus zegt dat je nu voortaan in de winter een deken op moet doen? Dat is namelijk niet waar. Als je vlak voor de winter gewoon niet meer wast, krijgen ze vanzelf de vetlaag weer terug.
Laatst bijgewerkt door Utixo op 22-07-08 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

L4A

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 11:31

Oke, bedankt allemaal Clown In de winter was ik haar niet, maar ik wist niet of die vetlaag terug kon 'groeien' zegmaar..

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:32

Lees m'n edit Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:53

En je zus moet even haar biologieboekje nakijken dat ze kouvatten van een virus en niet van kou. Kou zorgt er ook niet voor dat de weerstand minder wordt.