Situatie; pony mag de wei weer in, maar...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Situatie; pony mag de wei weer in, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 10:50

Hai,

Ik ga het proberen heel kort te houden.

Mijn pony's staan in de zomermaanden dag en nacht buiten, zeg maar van april tot en met november.. maar ook ligt het aan de weersomstandigheden/ temperaturen.
Mijn kleine paard ging dan altijd in de grote wei met het vele gras en mijn andere 2 op het kleine stukje ernaast waar amper gras staat.
Een van de pony's heb ik onlangs verkocht, ik weet niet zo goed hoe ik dit nu goed op kan gaan lossen, vandaar dat ik jullie mening vraag.

Mijn paard komt erg moeilijk aan en is een moeilijke eter. De reden dat zij altijd in het 'hoge' gras staat is omdat zij hier lekker van aankomt.
Mijn pony daarintegen, mag absoluut niet in het hoge gras of in een stuk weide waar veel gras staat. Zij is gevoelig voor de eiwitten en wordt veel te snel veel te dik met een grote kans op hoefbevangenheid. Om een voorbeeld te noemen haald ik haar 2 jaar geleden uit de wei met rode ogen, een hangend hoofd, wat moeilijk lopen en bulten op het lichaam. Dit is zo snel gegaan en hieruit is gebleken dat zij overgevoelig is voor de eiwitten. (Natuurlijk wil ik dit zo niet meer meemaken).

Er zijn bij ons op stal 3 pony's die dag en nacht buiten blijven, dat zijn de twee van mij en het paard van mijn stalgenoot. Omdat mijn pony mok heeft staat ze op het moment op stal, ik besloot mijn kleine paard in het andere grasland te zetten zodat zij overdag niet alleen zou staan, snachts komt het paard van mijn stalgenoot hierbij. Zij is hier ook blij mee, want die van haar mag dat gras ook wel gebruiken.
Maar ik kijk ook alvast vooruit, want als mijn pony binnenkort weer naar de wei mag, mag zij dus absoluut niet in dat grasland staan en moet zij op het korte/schralige gedeelte staan.

Hoe kan ik dit nu gaan oplossen. Verward
-Zet ik die andere van mij toch maar in het schrale land (die het gras zo goed kan gebruiken?) Omdat het paard van mijn stalgenoot niet alleen kan zal dat paard mee verhuizen naar het schrale landje. Voor deze 2 paarden is het juist zo fijn dat ze in het grote grasland staan.
-Of laat ik ze daar staan en staat mijn pony alleen in het schrale landje? Tja, dan staat ze weer alleen de hele dag.
-Wisselen misschien een optie? Mijn pony zou overdag in een klein stukje kunnen komen bij het paard waar ze snachts zou komen te staan en bij het paard van een ander stalgenoot. Eigenlijk vind ik dit stukje te klein voor 1 pony en 2 paarden. De een gaat snachts op stal en de ander gaat weer naar het grote land, waar mijn pony niet op mag.
-En als laatste misschien.. ik zet ze snachts op stal. Hoewel ze het gewend zijn 24/7 buiten te staan en ik dit ook veel fijner voor ze vind. Daarnaast zit ik met mijn stalgenoot, want dan zou haar paard ook naar stal moeten.

Tja ik vind het lastig alles op een rijtje te zetten, wat is handig en wat is niet handig. Wat is goed voor de paarden en wat is niet goed voor de paarden.
Vandaar dat ik hier om jullie mening vraag, hoe zouden jullie dit oplossen? Misschien heb ik er wat aan!

monkie

Re: Situatie; pony mag de wei weer in, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 11:17

is er misschien iemand in je omgeving die een shetlander heeft? misschien dat je die als gezelschapsdier neer zou kunnen zetten, staat je paard toch niet alleen. Ik snap alleen wel dat dit niet de meest goedkope oplossing is en dat veel mensen die mogelijkheid niet hebben. Succes!

_Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:15

Grenzen de weides aan elkaar? Anders is er toch geen probleem (kunnen ze gewoon contact hebben).
Als je paard het echt nodig heeft zal ik hem zowieso niet full-time op het schrale landje zetten. Wisselen lijkt me dan het beste.

Is er niet iemand in de buurt die zijn pony\geit nog kwijt moet (al is het maar tijdelijk)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 19:17

Idd als de weides aan elkaar grenzen is het niet zo'n probleem.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-08 19:30

Als de weides aan elkaar grenzen is er inderdaad geen probleem, zo had ik het eerder ook gedaan. Maar ze grenzen niet aan elkaar.

Zover ik weet is er daar niemand in de buurt met een geit, shetlander of ander klein dier wat erbij in kan. Ik zou de staleigenaar eens kunnen vragen, maar volgens mij zouden het eerder schapen worden. (als hij al iets weet)

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 19:30

Er bestaat ook een graaskorf, zorgt ervoor dat ze niet teveel kunnen eten. Of anders lijntje spannen door de grote wei, zodat de pony een klein stukje heeft om kaal te ten en dat dan beetje bij beetje uitbreiden.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:11

De graaskorf heb ik voor mijn pony, hoe ze het doet weet ik niet.. maar hij ligt altijd ergens in het weiland Bloos
Een lijntje spannen door de grote wei is inderdaad een optie waar ik no gniet aan gedacht had, ik ga het eens overleggen!

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:17

Span anders een draad en zet daar mee eerst een klein deel af van de wei, laat die twee pony's die het wel kunnen hebben het eerst kaal eten, daarna kunnen de anderen weer in het grote deel en de pony die er niet tegen kan kan dan in het kale deel.
Lopen ze wel niet bij elkaar in maar wel naast elkaar.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:49

Helaas het afzetten gaat hem niet worden.
De staleigenaar heeft haar vanochtend wel buiten gezet 'in haar eigen landje' en tot nu toe ging dat prima zij hij en knabbelde ze lekker van het gras en stond ze zo nu en dan in de schaduw onder de bomen.
Ik heb wel met haar te doen, maar het gaat goed.