Je paard vakantie/vrij geven?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekvM

Je paard vakantie/vrij geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 16:13

Ik vroeg mij af hoe jullie daar tegenover staan.
Want overal zitten voor en nadelen aan. Tommie kan de hele dag op het land. 's avonds gaat hij op stal. Is het juist lekker om hem even vakantie te geven of gewoon lekker doortrainen?
Binnenkort ben ik een week weg. Zal ik aan mijn vader vragen of hij hem af en toe longeerd of lekker even een weekje niets..
Ik ben benieuwd wie zijn paard vakantie geeft en wie niet. En wat de redenen zijn.

Tommie heeft wel af en toe een dagje vrij, maar met dit topic heb ik het echt over een week of misschien wat langer.

Groetjes Annemiek

Sodeletuut

Re: Je paard vakantie/vrij geven?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:15

Ik ga vrijdag ook een weekje (minimaal) weg,
en dan heeft mijn paard lekker vakantie,
ze heeft deze 2 weken hard moeten werken
(ponykamp en weekje vakantie met dr) dus ze heeft wel vakantie verdiend.
Ik denk niet dat ze dan meteen helemaal uit conditie zijn ofzo..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:16

ik ben van plan om mijn paard binnenkort een week of 2 vrij te geven
wat wil zeggen ; wel elke dag op de wei maar niet rijden/longeren
ik vind dat een paard ook wel recht heeft op vakantie en het kan verzet e.d. voorkomen

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:18

Ja hoor, de mijne krijgt dat ook zo af en toe vind ze heeeerlijk. Kan ze weer even lekker paard zijn en haar eigen ding doen. En daarna kunnen we gewoon weer verder waar we gebleven waren.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:19

Silence krijgt ook vakantie.
Afgelopen week is hij mee geweest naar de Veluwe.
Daar zijn we wel gewoon op pad geweest.
Morgen vertrekken wij nog voor 5 dagen naar Duitsland en dan blijft hij wel thuis.
En hij heeft dan lekker vakantie.
Vrienden van ons komen hem wel een keer verzorgen, maar voor de rest mag hij lekker niks doen.
Lekker op de wei met zijn vriendje overdag.
En dan pakken we het na de vakantie allemaal weer rustig op.
Ik heb niet het gevoel dat ik hiermee iets verkeerd doe. Kan een paardje zeker goed doen, om ook vakantie te krijgen en even lekker echt paard te zijn.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:20

Bijna alle paarden die ik ken hebben wel eens een weekje of meer vrij. Mijn eigen is nog niet ingereden, maar die krijgt ook vrij van longeren e.d. als ik weg ben.
Als je een week of langer niet rijd, zou ik er daarna wel rekening mee houden dat er toch weer conditie moet worden opgebouwd. Gelijk weer volop rijden zou ik zelf nooit doen.

AEP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:22

Volgens mij is dit heel persoonlijk Annemiek. Lachen Sommige paarden vinden het zalig om even rust te hebben en pakken na een rustperiode het werk weer super op, maar andere verslechteren juist en worden knorrig en stijf... En met vakantie bedoel ik: helemaal niets doen aan longeren of rijden --> alleen maar los of stapmolen o.i.d.
Zelf geef ik mijn merrie geen vakantie. Ik houd een 'trainingschema' aan en ze heeft 1 dag in de week een 'speeldag' (= zonder bijzet lekker longeren) en voor de rest wordt ze gereden en gelongeerd met bijzet. Mijn merrie heeft dit absoluut nodig anders wordt ze knorrig en verliest ze haar lichamelijke gymnastisiteit.
Maar een weekje in de wei met af en toe longeren klinkt prima, wat mij betreft! Ik zou dat voor mijn paardje ook wel goed keuren hoor! Ja

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:46

Ik geef Ebo rustig een weekje vakantie. Ik probeer hem in die week wel wat beweging te geven. Maar dat is dan meer opjagen en hem de kans geven eens geod zijn benen te strekken dan echt longeren met/zonder bijzet. Of we nemen hem aan de hand mee het bos in.

De week dat wij in Italie zijn doet hij niks. Maar voorafgaand heb ik dan de training wel afgebouwd. Na de vakantie pakken we hem weer op. Binnen een week is hij weer in conditie.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:01

Dancer, mijn fjord van 22, krijgt geen vakantie. Niet omdat ik hem geen vakantie gun ofzo, maar hij is nu soms al zo stijf etc dat hij gewoon echt beweging nodig heeft.
Overdag staat hij in de wei en daarnaast krijgt hij nog per dag zo'n 45 min beweging(wandelen, rijden of longeren)

Kyra_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:46

Volgens mij verschilt het van paard tot paard. Ons paard heeft een aantal weken door ziekte stil gestaan en hij is nu weer dol blij als we hem rijden.

debje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:53

Ik ga deze week 2 weken op vakantie, die van mij staat 2 weken stil dan(daarmee bedoel ik rijden enz). Hij komt wel gewoon buiten. Ik heb er zelfs aan zitten denken om mn paard ong een maand vrij te geven! Mij lijkt het gewoon een keer goed als je paard even lekker niks hoeft te doen. Mijn paard is vrij jong dus dat kan geen kwaad denk ik zo, maar als je een ouder paard hebt wat stijver is dan is het idd wat moeilijker ivm met de stijfheid.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:12

Ik geef mijn paard ook vrij als ik op vakantie ga, maar dat is ook maar 1x per jaar een week Knipoog Ik wil gewoon niet dat andere op haar rijden als ik er niet ben. Een week vrij zie ik echt geen kwaad in (tenzij het om medische redenen niet goed zo zijn of het beestje dan een week in stal opgesloten staat). Ik vertrouw haar eigelijk alleen aan mijn moeder toe, die tut een beetje met haar en overdag staat ze dan op het land en snachts op stal.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:13

In de zomervakantie staan mijn ponies in een weilandje bij mijn huis, zodat ik vaker kan hobbelen (niet weggebracht moeten worden naar stal, 20 km verderop) en als wij dat weggaan op vakantie hoeven ze niet eens meer te hobbelen, maar alleen maar te eten in het weiland! Win-Win situatie dus voor ons beiden!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:30

AEP schreef:
Volgens mij is dit heel persoonlijk Annemiek. Lachen Sommige paarden vinden het zalig om even rust te hebben en pakken na een rustperiode het werk weer super op, maar andere verslechteren juist en worden knorrig en stijf... En met vakantie bedoel ik: helemaal niets doen aan longeren of rijden --> alleen maar los of stapmolen o.i.d.
Zelf geef ik mijn merrie geen vakantie. Ik houd een 'trainingschema' aan en ze heeft 1 dag in de week een 'speeldag' (= zonder bijzet lekker longeren) en voor de rest wordt ze gereden en gelongeerd met bijzet. Mijn merrie heeft dit absoluut nodig anders wordt ze knorrig en verliest ze haar lichamelijke gymnastisiteit.
Maar een weekje in de wei met af en toe longeren klinkt prima, wat mij betreft! Ik zou dat voor mijn paardje ook wel goed keuren hoor! Ja

Als een paard alleen los gegooid wordt en/of in de stapmolen komt tijdens een vakantie, is het natuurlijk logisch dat hij/zij stijf wordt en knorrig. Een paard dat vakantie heeft, staat hele dagen in het weiland zodat er lichamelijke en geestelijke ontspanning is, zodat er continu bewegingsmogelijkheid is. Een gezond paard zal dan echt niet stijf worden.

Mijn paard geniet momenteel van 3 maanden vakantie, lekker in de wei met een vriendje.
Volgens Eric van Breda heeft een vakantie langer dan 3 weken geen nut voor de spieren, maar een jong paard zoals die van mij kan met een langere vakantie wel mentaal helemaal bijkomen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 20:33

bij mijn verzorgpony op stal staat een paard dat op M niveau dressuur rijd, maar die krijgt deze vakantie ook gewoon 2 weekjes vakantie (dan wel omdat de eigenaar en mijn tante, die hem ook rijd, op vakantie zijn, maar toch) die weken staat hij op het land, en pluk ik hem gewoon elke dag de wei uit om hem uitgebreid te poetsen:)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:49

Mijn paard krijgt straks ook een week of twee vakantie. Niets mis mee, paard wordt goed bekeken door een vriendin dus ik kan veilig op vakantie gaan. Wanneer ik weer terug kom zal ik wel een drukker paard treffen. Maar dat is alles, de spieren gaan echt niet spontaan weg.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:52

Die van mij krijgt elk jaar zo'n 6 weken vrij (staat dan 24/7 op het land)... zowel voor mezelf als voor haar een heerlijke tijd Tong uitsteken
Wel eerst even conditie afbouwen en erna weer opbouwen, dan is er niks aan de hand en pak je ze zo weer op Lachen

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:57

Anneloes krijgt geen vakantie, arm paard!
Ze vindt het juist leuk om te werken en als ze stil staat gaat ze zich vervelen..
Ze knapte dan ook helemaal op toen we na een half jaar op rust weer gingen opbouwen!
Natuurlijk krijgt ze af en toe ook wel dagje rust en volgende week gaan we 4 daagjes weg, dan heeft ze ook even vakantie Tong uitsteken Lachen

sneeuwvlok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:10

die van mij krijgt wel vakantie volgende week ga ik 3 weken weg en heeft ze lekker vrij ze zal wel wat gelongeerd worden maar verder lekker het land in ( ook snachts als het mooi weer is..!*D ) anders gaat ze tegen de avond op stal.. daarna een beetje opbouwen en dan kan ik zo weer verder rijden waar ik gebleven was Knipoog

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:08

Voor mijn pony geen vakantie... Ze heeft echt haar beweging nodig om soepel te blijven. En ze vindt het ook gewoon leuk. Als ze langer dan 2 dagen stilstaat (uiteraard wel de hele dag in de wei) wordt ze sjaggie...
Maar in de vakantietijd rijd ik wel eens een weekje niet en dan wandel ik of gooi ik ze los in de bak. Zo krijgt ze toch beweging, maar op een andere manier dan normaal.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:09

Mijn paard heeft afgelopen weekend 3 daagjes vrij gehad. Ze heeft lekker op de wei gestaan en een beetje kunnen luieren. Ik weet dat ik het vandaag wel extra zwaar ga hebben om haar weer fatsoenlijk aan het werk te zetten, maar ach...af en toe een paar daagjes vrij is voor ons allebei wel lekker.

AniekHelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:18

ja, als ik weg ga heeft ie een week vakantie.
kom ik terug is ie lekkker dik

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:20

Mijn paard gaat nu dr tweede week van niets doen in :p, hoefijzers lagen er af en het was toch pokkeweer en de hoefsmid was op vakantie dus dacht weet je wat, je hebt vakantie :p
Zaterdag word ze weer op ijzers gezet en dan gaan we weer buitenritjes maken.
Ik ga wel elke dag even langs mn paard om te kijken of ze nog overeind staat :p maar ze geniet van het niets doen, ze wil alleen dr knuffel en verder vind ze het heerlijk samen met 6 andere paarden vriendjes niets doen.
Beetje gras eten hele dag af en toe met de hele groep een sprintje trekken over het land :p

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:37

Mijn paard krijgt elk jaar een maand vakantie in augustus. Ja Ben ik vaak een aantal weken op vakantie en kan zij lekker de wei in.

Ze komt dan weer helemaal fris terug.

Lisaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 09:39

die van mij gaat 2 weken in de wei ! Clown
Laatst bijgewerkt door Tanja op 21-07-08 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: [b][/b] code verwijderd, graag berichten in gewoon lettertype schrijven.