Voerautomaten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maximum prijs die ik overheb voor een voerautomaat;

ca. 200,-
12 (75%)
ca. 250,-
2 (12%)
ca. 300,-
2 (12%)
ca. 350,-
Geen stemmen
ca. 400,-
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 16

ElCid

Voerautomaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 13:13

Wij zijn bezig met de ontwikkeling van een betaalbare voerautomaat voor paarden, waarbij er meedere keren per dag, op een instelbaar tijdstip, een kleine hoeveelheid krachtvoer in de voerbak valt.
Omdat wij allebei werken is het net mogelijk om de paarden altijd op hetzelfde tijdstip hun voer te geven en als we eens een dag onderweg zijn, hebben we meteen een probleem. Het lijkt ons dus ideaal om bijv. 6 tot 10 x per dag een kleine hoeveelheid te voeren. Je zou de automaat ca. 1 per week moeten vullen en hij kan dan op krachtstroom of op een accu/ batterij werken.
Zeker voor paarden die veel krachtvoer krijgen ideaal, maar ook bij koliekgevoelige paarden, het schijnt ook preventief te werken tegen maagzweren, etc.
Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een hooi automaat!

Zijn er meer mensen die hier belangstelling voor hebben. Ik weet dat ze te koop zijn maar de aanschaf ligt dan gauw rond de 400,- euro per stuk. Bij 3 paarden gaat dat al aardig in de papieren lopen. Wij willen proberen om iets te maken wat hooguit 250,- gaat kosten.

Zijn er mensen die misschien belangstelling hebben voor iets dergelijke en zo ja, wat zou je er dan voor overhebben?

madamX

Re: Voerautomaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:03

Geen belangstelling: als je geen tijd hebt om je paarden te voeren dan geen paarden houden! Voeren = kijken, niet overlaten aan een automaat, waar ze de hele dag naar lopen staren in de hoop dat er iets uitkomt. Overigens hebben de meeste paarden geen brok nodig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 15:25

Dus jij bent altijd thuis, werkt blijkbaar niet of rijdt 6 x per dag naar huis om ze goed te voeren of je voert hem gewoon 1 of 2 x per dag de hele zwik ineens.
Als je niet begrijpt waar het hier overgaat is het misschien beter om gewoon niet te reageren!

Wat een uitermate dom en kortzichtig antwoord. Hiervoor stel ik geen Poll op, ik zoek reacties van mensen die niet in hun stal wonen of vaker dan 2 x per dag wilen voeren Boos!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 18:54

Ik heb ze al eerder zien staan; 4 voerautomaten met een timer erbij, voor 800 euro, dus 200 euro per stuk. Kon je maximaal 10 liter voer in doen per automaat, en maximaal 48 voerbeurten per 24 uur instellen, dus elk half uur een beetje voer.
Het lijkt me ideaal voor paarden die 23 uur per dag in de stal staan.
Maar mijn paard staat dag en nacht buiten, en krijgt maar een halve kilo voer per dag, dus ik zou het niet kopen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:00

Nee hoor bedankt, ook geen intresse. Ik wil zien dat mijn paard zijn voer opeet, en nee ook heus niet iedere hap. Maar dan kun je wel controleren of hij nog goed eet, geen proppen oid maakt.

Daarbij als ik er niet ben kan ik altijd aan iemand anders vragen om te voeren.

En wat komt er vervolgens? Een robot die uitmest? Je hoeft tegenwoordig alleen je paard nog in de stapmolen te zetten en alles wordt voor je gedaan. Waarom? Het mooiste van het hebben van een paard is toch het verzorgen ervan? Dat vind ik tenminste, dan moet men dat niet van me af namen door allemaal apparaten te verzinnen. Dus nee bedankt.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:00

Bij ons op stal heeft iemand het zelf gemaakt. Geen idee wat de kosten daarvan zijn geweest. Zelf vind ik 400 euro voor een voederautomaat wel erg veel.
Ik moet zeggen dat ik het ook wel een beetje met MadamX eens ben. Ik heb zelf een hekel aan automaten die het werk van de mens overnemen, maar ik denk dat een dergelijke automaat voor veel mensen een uitkomst kan bieden. Als je inderdaad geen tijd hebt om 4 keer per dag op stal te zijn om te voeren... Vaker kleine beetjes is altijd beter.

Zelf zou ik er dan nog geen 200 euro aan uit willen geven, dus ik heb ook niet gestemd in de poll. Ik denk alleen dat ik echt te weinig verstand hiervan heb, want ik kan me niet voorstellen dat het echt 400 euro kost om zo'n machine te maken. Als je het voer verdeeld in porties en dat er dan om de zoveel tijd een portie wordt losgelaten... Dat moet toch voor minder geld kunnen? Maar hieruit blijkt maar weer dat ik te weinig verstand van techniek heb ik erover te kunne oordelen. Maar ik vind 200 euro dus wel echt een max. Het blijft toch een luxe artikel.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:12

Theeglas schreef:
En wat komt er vervolgens? Een robot die uitmest?.

Als het goed is wordt dat onze volgende uitvinding Haha! Knipoog Dus als het effe kan,; graag!
Dan heb ik nl. weer meer tijd over om aan mijn paard "quality time" te besteden, dus rijden, poetsen ,etc. Cool

Overigens levert een voerautomaat een voerbesparing op van tussen de 20 en 30 procent omdat het voer veel beter opgenomen wordt. Dit geldt dan natuurlijk voor grote hoeveelheden voer, waarbij ik denk aan 3 kg en meer. Dat betekent dat je met een jaar al aardig quite kan spelen, zeker met de voerprijzen van nu Bloos

Dat in combinatie met een hele hoop ( wetenschappelijk bewezen) andere voordelen, zoals een gezond paard en het feit dat je als paardeneigenaar een keer kan gaan winkelen, uit eten, werken en zelfs uitslapen zijn misschien toch wel prettig.
Voor mensen die altijd thuis zijn, wiens paard 24/7 buiten loopt, of maar 0,5 kg krachtvoer per dag krijgt is het niet interessant. Maar dat is onze doelgroep ook niet en dus zijn die menigen weinig interessant. Het gaat hier meer om de ( semi) professional.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:13

ElCid schreef:
Dus jij bent altijd thuis, werkt blijkbaar niet of rijdt 6 x per dag naar huis om ze goed te voeren of je voert hem gewoon 1 of 2 x per dag de hele zwik ineens.
Als je niet begrijpt waar het hier overgaat is het misschien beter om gewoon niet te reageren!

Wat een uitermate dom en kortzichtig antwoord. Hiervoor stel ik geen Poll op, ik zoek reacties van mensen die niet in hun stal wonen of vaker dan 2 x per dag wilen voeren Boos!

Ik begrijp juist heel erg goed waar het om gaat; Ik heb zelf een pensionstal en sta dus altijd open voor nuttige, slimme vindingen: we hebben hier al zelf veel uitvindingen staan maar een voederautomaat komt er niet in; we houden ons niet bezig met onzinnige dingen.
Overigens is 200 euro al teveel voor een dergelijke machine, de kosten om zoiets te maken waren 75 euro aan materialen (roestvaststaal); ook dit weet ik uit ervaring.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 13:26

Dan zou ik ze maar snel op de markt gaan brengen. Meid, dan loop je binnen met zulke prijzen en hoef je nooit meer een mestvork in je handen te pakken!
Je kan dan nl. concureren met alle fabrikanten over de hele wereld.

Geef je me intussen wel even door waar je voor die prijs roestvrijstaal kan kopen + de tijklok, het mechanisme en instelling voor de voerhoeveelheid en de gratis arbeiders om het ding in elkaar te zetten. Als jij die kans niet grijpt doe ik het, hoor!! Duivel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 13:45

In tegenstelling tot de anderen hier blijkbaar vind ik het wel degelijk interessant. Mijn stal zit drie kwartier met de auto over de snelweg verderop en ik ben erg pro meerdere keren op een dag voeren. Ik denk 200-250 Euro. Ja Mijn probleem is wel: ik voer geen brokken maar een slobberachtige vorm van voeren en ik denk niet dat dat ermee kan?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:00

Urielle schreef:
In tegenstelling tot de anderen hier blijkbaar vind ik het wel degelijk interessant. Mijn stal zit drie kwartier met de auto over de snelweg verderop en ik ben erg pro meerdere keren op een dag voeren. Ik denk 200-250 Euro. Ja Mijn probleem is wel: ik voer geen brokken maar een slobberachtige vorm van voeren en ik denk niet dat dat ermee kan?

Ik ben bang dat zo'n apparaat dan snel verstopt gaat zitten. Er zijn verschillende mogelijkheden; het ene apparaat werkt met een soort van sluisje waar het voer uitkomt, wij zijn zelf bezig met een dind met een schroef zodat je kleinere hoeveelheden kan voeren.
Maar ik ben bang dat bij beide de boel helemaal dicht gaat zitten. Maar wie weet komt mijn man met "het Idee" daarvoor.

Fijn dat er ook nog mensen zijn die wel de positieve kant hiervan inzien Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:05

ElCid schreef:
Dan zou ik ze maar snel op de markt gaan brengen. Meid, dan loop je binnen met zulke prijzen en hoef je nooit meer een mestvork in je handen te pakken!
Je kan dan nl. concureren met alle fabrikanten over de hele wereld.

Geef je me intussen wel even door waar je voor die prijs roestvrijstaal kan kopen + de tijklok, het mechanisme en instelling voor de voerhoeveelheid en de gratis arbeiders om het ding in elkaar te zetten. Als jij die kans niet grijpt doe ik het, hoor!! Duivel

Nee, dank je; ik ben niet zo'n geldwolf en een mestvork in m'n handen? nee, daar hebben wij al een oplossing voor.
Ik grijp die kans niet dus mag jij het doen; ik richt me op andere zaken.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:12

madamX schreef:
Ik grijp die kans niet dus mag jij het doen; ik richt me op andere zaken.

Ja, dat hadden we al gemerkt!

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:13

Voor een hooiautomaat zou ik wel interesse hebben. En dan eentje waar meerdere paarden tegelijkertijd uit kunnen eten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 14:28

Ik houdt het in gedachten.