-verwijderde post-

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktoff

-verwijderde post-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 23:22

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mic

Re: Rubber als (stal) ondergrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:27

volg dit topic ook even

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:34

Ik heb er in 1stal liggen om eens uit te testen, tot nu toe bevallen ze super! Jammer genoeg wel erg kostelijk, bijna € 400 voor 8m²! Heel makkelijk om op te kuisen en weinig stro verbruik, mijn oudje vindt het alleszins super! Binnen een paar weekjes gaan we ze er eens uithalen en eens afspuiten, dat lijkt me een minder fijn karweitje Clown

stef_sweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:40

Wij hebben ze bijna in elke stal liggen 1x in de maand afspuiten, geen stro erop of wat dan ook, het gaat super
wat we wel hebben gedaan, is een gleuf gemaakt, met een ijzerengoot, en als ze dan heel erg hebben geplast dat plas in die gleuf doen, loopt het vanzelf in de grond

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:46

Mijn paard heeft ook wel eens in zo'n stal gestaan,op zich niet verkeerd maar ik miste het stro gewoon.Ik houd ervan als ze lekker kunnen scharrelen en hier en daar een strootje kunnen knabbelen.Als ze tukje gaan doen lekker hun bedje beetje opkrabben of lekker rollen.
Er moet dus zeker een strodekentje in...maar das mijn mening Knipoog

Kennis heeft het wel uitgeprobeerd maar het schoonmaken onder de tegels,vervelend klusje Clown Misschien is er ook de mogelijkheid om een mat erin te kitten,nadeel is wel dat als hij ergens stuk is,het volledig vervangen moet worden.
Bij tegels is dat simpeler,dan hoeft alleen de kapotte tegel vervangen te worden Knipoog

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 23:50

Ja hebben wij. Cement is beter, maar niet iedereen heeft die mogelijkheid en merk zelf dat bijv hout, glibberig word en rubber niet, ook gaat de ondergrond veel langer mee.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 00:00

wij hebben ze ook in de stal liggen,
het zijn dikke drainage matten met van die punten aan de onderkant voor het wegstromen van vocht.

ze zijn goed stroef en ongeveer 7 cm dik.
onder de matten zit een put voor de afvoer van de pies en op de matten ligt vlas.
de vlas is meer voor mijn eigen gevoel als dat het waarschijlijk nodig zou zijn, maar het lijkt me fijner liggen voor de paarden.
als ze plassen spettert het ook niet zo.

2 keer per jaar (minimaal) gaan de matten eruit, hoge drukspuit erover , vloer eronder goed schoonmaken en de matten kunnen er weer in.
de paarden liggen in ieder geval warmer als dat ze op de betonvloer zouden liggen.

ze kosten alleen wel een beetje boel.....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 11:50

Hier zijn alle stallen voorzien van matten; beter dan welk strooisel dan ook. De paarden kunnen dag en nacht, zomer en winter kiezen tussen buiten of binnen (meestal zijn ze buiten, de stal gebruiken ze als toilet). Ze hebben altijd iets te eten (onbeperkt gras/hooi)

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 13:19

ik heb de 4,5 cm drainage matten in de stallen liggen, heb ze een poosje op de kale matten gehad maar omdat de stallen niet 100% de goede helling hebben loopt niet al het vocht weg naar de put dus heb er stro opliggen voor het ergste vocht werkt super

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:53

Ik vraag me altijd af of die matten niet glad worden wanneer ze nat zijn en je paard op ijzers staat?
Stel me zo voor dat hij dan met opstaan makkelijker uitglijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 15:58

Ik heb het ook. Bevalt prima.
1 paard schoof het stro altijd naar buiten en lag dus steeds op het beton. Ook als ze veel stro eten, is het ideaal.
enige helling+putje is imo wel noodzakelijk. en een beetje stro geef ik, zodat ze wat te doen hebben.
Wel mest ik veel vaker uit, wat ik ook wel nodig vind.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:01

Wij hebben een roostervloer waarover we stukken rubberen mat heen gelegd hebben om het wat zachter te houden. We hebben er gewoon zaagsel laag overheen en houden het onder de matten goed schoon omdat er vaak toch wat blijft liggen.

wietske100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:08

ik heb hetzelfde als Hermesdeux en dan stro er over heen

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 19:19

Aukelizzy bij mij schuift het totaal niet, mijn oudje is vierkant beslagen en maakt het graag vuil en heeft er ook niet veel stro in liggen, nog nooit zien schuiven

Boktoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 21:16

-verwijderde post-
Laatst bijgewerkt door Boktoff op 07-01-24 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:38

Ik heb zowel ervaring met vochtdoorlatende rubbermatten als 'gewone' rubbermatten.

De vochtdoorlatende zijn imo niet geschikt als stalvloer.
Dat komt omdat de urine welliswaar door de matten loopt, maar ook in de matten blijft hangen. De vloer is zodoende altijd vochtig en er hangt altijd een flinke ammoniaklucht.
Zulke matten moet je echt met grote regelmaat uit de stal halen, doorspoelen, laten drogen en weer terugleggen. Dat is meer werk dan dagelijks even de box uitmesten Clown
Deze vochtdoorlatende matten zijn er ook in vaste vorm zeg maar, dus niet in tegelvorm. Die kun je niet uit de stal halen en dan wordt het pas echt smerig.

Gewone rubbermatten zijn imo wel heel fijn.
Daarmee liggen de paarden nooit op een harde betonnen vloer als ze het strooisel eens te veel aan de kant hebben geschoven, of je kunt ook wat minder strooisel gebruiken.

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:39

bij ons op stal hebben een aantal paarden ook rubberen matten Lachen schuift niet en ligt gewoon goed in de stal Lachen

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:51

Ik heb ook rubbere matten, vind ik wel fijn hoor! Ik heb er wel gewoon strooisel (vlas) overheen. Is trouwens ook makkelijk met uitmesten. Het is in de winter wat warmer en sowieso ligt het wel wat zachter.

ilovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:52

Wij hebben al zo'n 3 jaar rubberen matten bij mijn pony op de vloer.
Dit ivm met opeten van al het stro, wij leggen wel gewoon stro neer.

Het is iets meer werk met uitmesten want eens in de zoveel tijd moet je onder de matten vegen en schoonspuiten maarja het is super voor je paaard.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:56

Anoezzz schreef:
Leuk om al die positieve reacties te lezen. Heeft iemand misschien ook een goed adres waar je de tegels of matten zou kunnen kopen? En natuurlijk welk type mat of tegel je adviseert.

www.bosrubber.nl

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 08:47

Wij hebben ook rubberen matten (niet vochtdoorlatend) in de stallen liggen, ook met vlas als strooisel erop. Het vlas voorkomt het spetteren tijdens het plassen en absorbeert vocht en ammoniakreuk. 1x per jaar haal ik de stallen helemaal leeg en spuit ik ze schoon met de hogedrukspuit (toevallig eergisteren gedaan Knipoog). De matten zijn dan in een mum van tijd weer helemaal schoon. Ik heb ze ook bij http://www.bosrubber.nl vandaan. Glad worden ze overigens helemaal niet. Ik heb nl. ook twee matten voor de stallen liggen waar ik de paarden altijd op poets. Maakt niet uit wat voor weer het is, maar glad zijn ze nog niet geweest.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:30

Ik heb het meegemaakt in stallen (op stage). Maar daar lag wel stro overheen voor het scharrelen, maar niet zo dik pakket als je zonder de matten zou hebben.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:35

Wat gebeurt er als die tegels verzadigd zijn?
Gaan ze dan drijven of komt de urine er aan de bovenkant dan doorheen ?

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:35

Wij hebben rubberen matten in de schuilstal liggen bij ons thuis achter, waar onze paarden de hele winter staan. Het bevalt goed moet ik zeggen, er gaat geen strooisel over heen, alleen die rubbermatten, is goed schoon te houden, stro en vlas viel altijd vies tegen over die rubber matten heen, met 5 paarden die daar met minder weer met z'n 5-en gewoon de hele dag staan te bivakkeren en er niet uit te slaan zijn, kon je die stal praktisch iedere dag weer helemaal leegscheppen, zonde van het dure vlas/stro, heel tijdrovend.. Rubber matten blijven goed schoon, het is makkelijk met een bezem aan te vegen zodat je alle rotzooi eruit krijgt... Ik ben er zeer over te spreken.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 09:39

Wil graag meer info en leest dus lekker mee Koffie (of thee)!