[VMR] went een zware bak???
Nou ik stond daar zo'n 1,5 maand, had 3 B wedstrijdjes gereden en toen ging ze kreupelen. Nou om een lang verhaal kort te maken; ze heeft vanaf de geboorte al verbening van het hoefkraakbeen (en daar gaan ze "een" keer last van krijgen) en daarbij is er op de foto ook nog iets te zien aan d'r knie. Nu loop ik zo'n 3,5 maand er al naast en blijf ik in Bodegraven komen. Nu was ik er afgelopen donderdag weer en de VA zei tegen me "in een zware bak zal ze er eerder last van hebben dan in een 'goede' bak, omdat ze dan alleen al d'r knieen meer moet optillen. En momenteel is d'r knie het "ergste".
Nou okee. Ik huur al sinds een paar maanden een goede bak dichtbij m'n stalling, omdat ik en Mirage die zware bak bij stal maar helemaal niets vonden. En daarbij dacht ik ook niet dat het echt goed was uiteraard.
Nu ging ik 'ns terugdenken; ik mocht sinds 2 weken weer wat rijden en ik was 2 keer in de bak aan de overkant geweest en daar liep ze nog niet 100% maar ik was toch best tevreden. Daarna moest ik door omstandigheden (vorst, gladheid) in de bak bij stal en daar heb ik 2 keer gereden ook, en beide keren liep ze duidelijk niet goed, met als gevolg dat ik hele dagen zat te janken en me te bedenken dat ik d'r nu naar de slager kon brengen.
Maar okee, gisteren ging ik dus weer in de bak aan de overkant rijden en nee, nog niet 100% goed, maar jeetje, toch een stuk beter als dat ik d'r in de bak bij stal had gehad!!!
Pas toen (
) ging ik me bedenken; zou dit kunnen komen door de zware bak??? Ik vind het nu wel toevallig namelijk en als je je bedenkt dat een paard iets heeft wat niet goed is in de benen en ze er pas last van kreeg toen ik in een zwaardere bak ging rijden....................ze had er ook erg veel moeite mee merkte ik en vandaar dat ik een andere bak ging huren.Maar wat denken jullie, is dit mogelijk en is de oplossing dus eigenlijk:
Voortaan altijd in een super goede strakke dressuurbak rijden??
Wat overigens niet wil betekenen dat ze natuurlijk nooit meer last heeft van haar blessures, maar misschien helpt het wel.
Hebben jullie hier ervaring mee, paarden die verrot gingen echt bewezen door slechte bak, of juist paarden die slecht waren en beter gingen lopen door een goede bak?
Overigens waren de reacties over de zware bak dat slecht zou zijn voor pezen, maar dit van Mirage is dus geen peesprobleem, maar de kans lijkt mij eigenlijk best reeel dat ze last gaan krijgen van iets wat ze hebben door het lopen in een zware bak denk ik...........
Volgende week of over 2 weken moet ik weer terug naar bodegraven en daar ga ik dit uiteraard ook aan de VA voorleggen.
Ik voel me alsof ik het ei van columbus heb gevonden
maar weet niet of het te onderbouwen is.Groet, Ingrid