Paard van brokken afhalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XplumX

Paard van brokken afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:09

Heee!

Weet niet of het een lang verhaal wordt, maar kan best.

Dinsdag ging ik rijden, in het begin niets aan de hand maar na een tijdje ging ze kl*ten. In de vorm van: 'Ergens heenlopen, weer wegrennen en dat de hele tijd herhalen'.
Ik dr op dr nummer gezet, een klap met de zweep dus. Dat had ze neit verwacht, zet ze een galop in waar je U tegen zegt, bokken en ik lag dr af.
Vandaag is er een ander meisje gekomen om haar te rijden, zodat ze beweging kreeg omdat ze anders nog irritanter wordt.
In het begin deed ze het natuurlijk perfect. Sigaar Maar hoe langer ze reed, hoe meer ze ging klieren. Precies hetzelfde als bij mij.
Ze galopeert aan & daar begint het gezeik. Ze gaat heel hoog opgooien, been geven heeft geen zin. En even later lag ook zei eraf, door een gemene bok.

Nu zegt mijn instructeur dat ik haar helemaal van de brokken af moet halen dat ze daar dan rustiger van wordt. Dat ze nu gewoon teveel krijgt.
Het is een engelse volbloed à 550 kilo en ze krijgt 2 kilo baisbrok per dag.
Wat zouden jullie doen?
Dat ik haar beter moet leren rijden wéét ik, en wanneer ik weer kan rijden ga ik er ook meteen weer op. Komende tijd zal ik haar elke dag een uur longeren.
Maar het gaat me erom, of ik haar van dr brok af moet halen of niet..

Weet niet of het hier goed staat...

Irmy

Anoniem

Re: Paard van brokken afhalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:11

Hoe is de leefsituatie van je paard? Loopt ze wel alle dagen in de wei?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:12

van de brok afhalen werkt wel qua rust. Maar je paard wordt er natuurlijk ook niet dikker van dan.
Ik zou het niet doen. Persoonlijk denk ik dat je maar eens moet kijken wat de reden van het klieren is. Dan kan je het gaan oplossen.
Van de brok afhalen is net zo iets als het water afsluiten. Deden ze vroeger ook al om paarden rustig in te kunnen rijden!

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:15

JoviBan schreef:

Yup, elke dag mínstens van 7 's ochtends tot 7 uur 's avonds. Soms nog wel langer...

@ ponyparadijs: Ja, dat dacht ik dus ook. Denk dat ik daar niet veel mee opschiet? Mijn paard moet ook normaal kunnen doen met een normale hoeveelheid brok. Ze krijgt niets teveel namelijk..
Maar mijn instructeur zei dat...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:18

beetje vreemde instructeur!

Doet ze het altijd op dezelfde plek?
Tijdens dezelfde oefening?
Tijdens dezelfde beweging?

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:20

ponyparadijs schreef:
beetje vreemde instructeur!

Doet ze het altijd op dezelfde plek?
Tijdens dezelfde oefening?
Tijdens dezelfde beweging?

Nee, bij mij deed ze het achterin de bak, Danielle is er vandaag voor in de bak afgedonderd..
Nee, ik was bezig met warmstappen & haar aan de teugel vragen, danielle was bezig met aangaloperen.
Ook nee dus.

Hmm...

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:21

XplumX schreef:
JoviBan schreef:

Yup, elke dag mínstens van 7 's ochtends tot 7 uur 's avonds. Soms nog wel langer...

Dat staat ze dus 12 uur stil. Knipoog
Ik vind 2 kilo wel veel, maar dat gebok heeft vast een reden. Ze zou best wel eens pijn in haar rug kunnen hebben. Lijkt me belangrijker om de reden te achterhalen dan haar van die brok af te zetten (of gewoon een beetje verminderen).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:22

Ik denk niet dat je deze problemen oplost door het paard geen brokken meer te voeren. Lijkt me meer een rijtechnisch iets. Wellicht eens een andere instrukteur proberen of iemand er op laten rijden die hem wel goed aankan.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:24

aisie schreef:
Ik denk niet dat je deze problemen oplost door het paard geen brokken meer te voeren. Lijkt me meer een rijtechnisch iets. Wellicht eens een andere instrukteur proberen of iemand er op laten rijden die hem wel goed aankan.

Daarvoor kwam Danielle dus. Zei kan echt veel beter rijden dan ik kan, maar ook zei kon m niet aan..

Najah, misschien dat ik haar 1,5 kilo kan gaan voeren per dag? Kan dat kwaad?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:24

2 kilo brok veel?

Mijn pony (kleine D) staat op 2,5 kilo granen en 1,5 kilo muesli! En dan is 2 kilo voor een volbloed veel?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:24

gewoon naar een halve kilo per dag mijn paard doet het daar ook prima op (in mijn profiel die witte ) alleen als ik die dag heb gereden vaak iets minder dan één kilo.

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:26

Hmm, bij de vorige eigenaresse stond ze ook op 2 kilo.
Volgens mn instructeur kan ze makkelijk leven op alleen hooi, maar dat lijkt mij nu niet echt een goed plan aangezien ik al een tijd bezig ben haar op dit gewicht te krijgen, en ben bang dat anders meteen de kilo's eraf vliegen.. Huilen

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:27

ponyparadijs schreef:
2 kilo brok veel?

Mijn pony (kleine D) staat op 2,5 kilo granen en 1,5 kilo muesli! En dan is 2 kilo voor een volbloed veel?

Jup, dat vind ik veel.
Een paard hoort het met normale beweging (= 24 uur buiten zonder rijden) zonder brok te kunnen en enkel hooi/kuil en/of gras. Als een paard niks zou doen op een dag vind ik het zeker te veel; als er wordt gereden vind ik het dan weer een ander verhaal, dan is het wel handig om iets van sportbrok bij te voeren. Ja
Edit: een te dun paard is natuurlijk ook een ander verhaal die op gewicht moet blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:32

Oké, ze loopt dus in de wei, da's mooi. Knipoog

2 kilo brok per dag vind ik ook veel, dus dat kan wel minder.
Maar of dat de oorzaak is, betwijfel ik.
Oorzaken kunnen zijn: bit dat niet past, zadel dat niet past, gebit- of mondproblemen, rugproblemen, blokkade(s) in het lichaam, etc.
Je zou dit alles dus eens kunnen laten checken. Is sowieso goed om dat minstens jaarlijks te laten doen.
En wellicht een andere manier van rijden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:35

XplumX schreef:
Volgens mn instructeur kan ze makkelijk leven op alleen hooi, maar dat lijkt mij nu niet echt een goed plan aangezien ik al een tijd bezig ben haar op dit gewicht te krijgen, en ben bang dat anders meteen de kilo's eraf vliegen.. Huilen

Juist dan kan je haar dus niet van de brok halen. En zelfs niet minderen.
Je kan wel kijken of je op ander voer over kan gaan. Iets minder energierijk wat wel aanzet.

Verder moet je echt op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.
Een paard bedenkt niet dat hij het leuk vindt om jou te plagen. Die doet dat soort dingen met een reden!

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:36

JoviBan schreef:
Oké, ze loopt dus in de wei, da's mooi. Knipoog

2 kilo brok per dag vind ik ook veel, dus dat kan wel minder.
Maar of dat de oorzaak is, betwijfel ik.
Oorzaken kunnen zijn: bit dat niet past, zadel dat niet past, gebit- of mondproblemen, rugproblemen, blokkade(s) in het lichaam, etc.
Je zou dit alles dus eens kunnen laten checken. Is sowieso goed om dat minstens jaarlijks te laten doen.
En wellicht een andere manier van rijden.

Zadel past, laatst nog nagekeken. Tandarts is er laatst ook nog bij geweest. Bit past. IK heb net met mn vader overlegd, als ze volgende week nog dit gedrag vertoont gaan we dr rug na laten kijken, najah. Dr gewoon helemaal na laten kijken of er niet wat mis is..

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:37

ponyparadijs schreef:
XplumX schreef:

Juist dan kan je haar dus niet van de brok halen. En zelfs niet minderen.
Je kan wel kijken of je op ander voer over kan gaan. Iets minder energierijk wat wel aanzet.

Verder moet je echt op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.
Een paard bedenkt niet dat hij het leuk vindt om jou te plagen. Die doet dat soort dingen met een reden!

Ja, dat weet ik. Zie mijn vorige posts.
Ik vind t gewoon niet leuk.. ze heeft dit gedrag nog nooit eerder vertoond, mijn instructeur die zegt dat ik dr dan maar van de brokken af moet halen..
Ze hebben hard in dr mond zitten trekken enzo, kon het niet aanzien..
Nu kan ik amper bij dr komen.. Huilen
Pff.. en nu krijg ik hier ook vast commentaar op, dat ik dat maar niet had moeten laten gebeuren. Maargoed.. Sorry.

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:40

Ooit bitloos geprobeerd XplumX??
Goed van je dat je het binnenkort laat checken. Ja

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:40

Zoek een andere instructeur. Want je bent het duidelijk niet eens met zijn werkwijze!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:43

vanaf je pc kan je niet beoordelen of het door de brok komt, maar het is zeker een mogelijkheid...
mijn pony kan namelijk ook niet tegen brok... begint ook te klieren schrikt super snel en bokt als een idioot en heeft veel te veel energie. op muesli doet ze het veel beter en is ze gewoon een fijne pony om te rijden.

ik neem aan dat je instructeur ervaring genoeg heeft en je kunt proberen om em bijv de komende tijd op bijv een kilo per dag te zetten en dan te kijken of er verbetering is. of bijv tijdelijk naar ander voer gaan... ik ben persoonlijk helemaal niet van de brokken omdat ze daar echt veel zooi doorheen duwen Ach gut

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:44

Vervelende situatie.

Eigenlijk zou je eens fotos moeten plaatsen, van hoe je paard eruitziet, en liefst ook een filmpje dat opgenomen wordt tijdens het rijden: het gedrag van je paard kan vele oorzaken hebben, en zo vanaf bokt daar iets zinnigs over zeggen, of over hoeveel voer ze nodig heeft, is echt onmogelijk.

Vragen:

-doet ze dit al lang?
-Begint ze meteen met klieren, of pas na een tijdje rijden?
-weet je hoe ze met rijden was bij de vorige eigenaar?
-staat ze op een volle of schrale weide?
-Krijgt ze veel/weinig/onbeperkt hooi?
-brok met of zonder haver/gerst (zijn paarden die dan echt flippen)

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:46

@ Myra: nee, nooit geprobeerd maar daar dat stond wel op de planning. Maar denk niet dat mijn instructeur mij les wil geven als ik bitloos rijdt...

@ ponyparadijs: Dat ben ik opzich ook niet, hij is heel erg van het doorgaan.. terwijl ik zoveel zelfvertrouwen niet heb. Maar dat móet ik wel krijgen. Dus opzich is het ook wel weer goed dat hij mij verplicht dingen te doen, dan moet ik wel..

@ Rianneke: Maar als ik haar nu op 1 kilo zou zetten, en ze doet het niet meer.. dan weet ik toch nog steeds niet of het lichamelijk is of niet? Toch..? Ze krijgt dan gewoon minder brok --> minde energie om te uiten dat ze pijn heeft bijv..

Najah.. sorry voor mijn zeurberichten. Maar vind t gewoon erg..

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:47

randalinpony schreef:
Vervelende situatie.

Eigenlijk zou je eens fotos moeten plaatsen, van hoe je paard eruitziet, en liefst ook een filmpje dat opgenomen wordt tijdens het rijden: het gedrag van je paard kan vele oorzaken hebben, en zo vanaf bokt daar iets zinnigs over zeggen, of over hoeveel voer ze nodig heeft, is echt onmogelijk.

Vragen:

-doet ze dit al lang?
-Begint ze meteen met klieren, of pas na een tijdje rijden?
-weet je hoe ze met rijden was bij de vorige eigenaar?
-staat ze op een volle of schrale weide?
-Krijgt ze veel/weinig/onbeperkt hooi?
-brok met of zonder haver/gerst (zijn paarden die dan echt flippen)

- Vanaf dinsdag
- Pa na een tijdje
- Gewoon braaf, eigenaar had ook niet zoveel ervaring met rijden. Wel was ze toen ik haar daar reed wat loperig..
- schrale weide
- onbeperkt hooi
- Dat weet ik niet...? Ze staat op basisbrok van, euhm, ja t merkje weet ik ff niet.... Iig gewoon hetzelfde als waar ze bij de vorige eigenaar op stond geloof ik...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:51

Dus eigenlijk was ze altijd gewoon braaf op deze brok?
Dan lijkt het mij sterk dat het daaraan ligt, tenzij de brok ineens hevig vna samenstelling veranderd is.
EDIT: soms wordt de samenstelling idd ineens veranderd, heb ooit een paard gekend die daar echt ernstig op reageerde, psychisch en lichamelijk.

Dat ze pas na een tijdje gaat klieren, wijst sterker op een lichamelijk probleem of verveling tijdens het werk, dan op uitproberen.

Hoe oud is je paard?

XplumX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 19:53

randalinpony schreef:
Dus eigenlijk was ze altijd gewoon braaf op deze brok?
Dan lijkt het mij sterk dat het daaraan ligt, tenzij de brok ineens hevig vna samenstelling veranderd is.

Dat ze pas na een tijdje gaat klieren, wijst sterker op een lichamelijk probleem of verveling tijdens het werk, dan op uitproberen.

Hoe oud is je paard?

6
Heb haar nu sinds eind april, en heeft altijd op 2 kilo basisbrok gestaan.. maar dit nooit vertoond!