ze heeft bij haar achterbenen een roze plek,
De vorige verzorgster zei dat ze altijd last heeft van zomer mok.
wat te doen?en wat vooral niet te doen?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Pascalleee schreef:mok zijn meestal korstjes en goed schoonmaken en vooral het natte vermijden!! dus na het wassen met betadine schampoo goed droog maken met verschillende handoeken..
( of zo doen wij het tenminste!! )
kan ik het ook gewoon blijven wassen met gewone (baby shampoo
) , en dan gewoon goed droog maken.?
MysticTinker schreef:Mok komt bijna altijd van binnenuit: door teveel suikers/fructaan/eiwit.
Ik zou dus sowieso oppassen met de voeding; veel hooi, niet te veel gras, en niet te veel brok. Ook geen sportbrok, maar simpele basisbrok of iets als muesli zonder melasse (bv subli zonder)
En daarnaast kun je mokthee voeren. Daar zijn echt heel veel paarden mee geholpen. In het tinker-subforum staat een topic over mok, daar zijn ook veel paarden die jarenlang mok hebben gehad en na een paar kuurtjes mokthee weer veel beter zijn geworden, of zelfs van hun mok af zijn gekomen![]()
Verder ammoniak vermijden; dus zorg voor een droge stal, of nog beter, 24/7 weidegang.

Corellaa schreef:@ mystictinker:
Mijn paard heeft vaak last van mok..
staat 24/7 buiten, op gras dus..
krijgt sportbrok EN muesli!
ik onderhoud de mok van mijn paard simpel, met tandpasta.
dit is mij een keer aangeraden/gezegt.
en ik moet zeggen, het helpt wel
een enkele keer word de mok erger, dan was ik het met betadine en maak het daarna goed droog en weer tandpasta erop
verder geen problemen mee !
Voeding aanpassen zal hier héél veel schelen