paard uit een drukke wei halen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

paard uit een drukke wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 14:59

ik heb een vraagje:
hoe halen jullie je paard uit de wei met heel veel andere nieuwsgierige paarden,,
want voor die van mij neem ik dan een snoepje mee maar dan ben ik binnen no time onsingeld door allemaal nieuwsgierigepaard,, en tot nu toe alles altijd goed gegaan maar ben bang dat er een keer eentje trapt ( gebeurt trouwens ok zonder snoepje ( zijn gewoon allemaal heel nieuwsgierig ))
dus,, ik ben benieuwd

allstar_1989

Re: paard uit een drukke wei halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:42

wonderworst_ schreef:
ik heb een vraagje:
hoe halen jullie je paard uit de wei met heel veel andere nieuwsgierige paarden,,
want voor die van mij neem ik dan een snoepje mee maar dan ben ik binnen no time onsingeld door allemaal nieuwsgierigepaard,, en tot nu toe alles altijd goed gegaan maar ben bang dat er een keer eentje trapt ( gebeurt trouwens ok zonder snoepje ( zijn gewoon allemaal heel nieuwsgierig ))
dus,, ik ben benieuwd

ik zorg altijd dat ik een touw bij me heb en ik jaag alles waar ik langs moet weg, dan loopt de hele kudde na verloop van tijd achter me.
mocht er een bij zijn die gek gaat doen (trappen bijv) krijt ie een zoefer met dat touw.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:00

allstar: helemaal met je eens , ik loop naar mijn eigen paardje, neem geen lekkers mee pluk hem achter uit de wei en als ik de wei verlaat en het is echt nodig jaag ik zowaar echt wel een ouwehoeren de jonge koppel weg. je hebt geen keus.
en ja ook ik heb een touw bij me.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:48

Zo doe ik het ook, mijn paard staat met 4 andere paarden, ze komen allemaal als ik de mijne roep. Soms handig meestal niet Knipoog Wij hebben ook de afspraak ze niets te geven in de wei daar krijg je alleen maar een hoop geklier van mij. Buiten de wei de eventuele beloning. Ik heb dus ook altijd een extra halstertouw en na wat geslinger gaat de rest wel aan de kant.
Had eerst een zweepje bij me maar daar werd mijn eigen paardje nerveus van das natuurlijk niet de bedoeling Knipoog

mistyikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:27

ik heb een poosje een verzorg paardje gehad en die stond ook in een wij met ongeveer 10 anderen paarden.
waar van 1tje altijd aan viel als je niet goed ui haar buurt bleef.en er was er 1 die altijd jarloers van opo jou pony en naar jou pony trapte. ik heb altijd gewoon een zweepje mee genomen of gewoon nog een 2e halster touw.dat heeft bij mij altijd gewoon geholpen. of als er nog iemand op stal was met ze 2e lopen is ook gewoon veilig en dan altijd een 2e touw.maar ik weet niet al jij dan ook kan me ze 2e de wei in.

nou ja succes

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 22:33

Inderdaad niks meenemen en na het weiland je beloning geven Ja. Met mijn verzorgpony moest ik nog door een andere wei heen (de ruinenwei) met mijn kleine verzorgpony (B-pony). In het begin het goed, want dan was het gras nog interessant. Naar mate het seizoen eindigde kreeg je soms de hele kudde achter je aan (of stonden ze al bij het hek).. niet fijn met je B'tje tussen de joekels van een paarden. Wij gingen vaak met zijn tweeën of heel snel, heel vlug zijn Tong uitsteken.

Nu staat mijn pony tussen een paar shetjes en een drietal pony's die uit de buurt blijven Ja. Ze komen een aai halen en lopen dan weer weg (zelfs als ik iets lekkers bij heb).

Mijn tip: halstertouw mee, gewoon wegjagen, maar vooral ook geen aandacht geven Ja. En als het kan in het begin even met zijn tweeën, dan weten de paarden dat ze bij persoontjes in de wei niet moeten klieren!

luciferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:22

meestal doe ik het ook zo met het touw als ik hem ophaal en als ik hem er in zet dan dan duw ik ze weg met het draad dan gaan ze wel weg meestal dan

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:30

Yep zo doe ik dat ook Clown
wegjagen met touwtje haha...

Weet niet of je doorgang uit schrikdraad bestaat of een hek..
Schrikdraad vind ik zelf wel makkelijk.. laat de mijne vastgehouden aan het laatste stukje van het touw eruit lopen en blijf zelf bij de doorgang staan en sluit snel het draad.

Bij een hek vind ik het persoonlijk makkelijker als deze vanuit je land gezien naar buiten opengaat.. je laat je paard het hoekje om lopen ook weer vasthoudende aan uiteinde en blijft zelf bij de doorgang staan waarna je em snel kan sluiten.
Zo ontsnappen er geen weidegenootjes Clown
Hek naar binnen open vind ik persoonlijk erg onhandig.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 08:37

Ik jaag de anderen ook gewoon weg, of wapper een keer met het draad richting de andere paarden. Heel vaak staan ze dichtbij en komen ze dichterbij terwijl je het draad open doet maar als je zorgt dat je gewoon naar het draad kijkt en hem tijdens het draaien zo kort mogelijk open doet en zo snel mogelijk weer dicht doet gaat het prima!
Als het echt niet wil kun je voor het draad ook nog een stukje afzetten zodat je daar eerst je paard in doet en dan weet je zeker dat de rest er niet uit gaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:01

Ik neem soms een zweepje mee, heb het maar 1 keer hoeven gebruiken. De andere paarden volledig negeren helpt ook en rechtstreeks op je eigen paard aflopen (als die zich tenminste dan zo laat pakken).

Het is vooral lastig als er veel dazen zijn, dan willen de andere paarden ook wel mee de wei uit en staan ze elkaar te verdringen voor het hek! Dan moet je echt met zijn tweeen zijn ...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:03

Ik jaag ze weg met mijn touw, en als er eentje echt bijdehand gaat doen dan krijgt 'ie een knal, maar er doet er nooit eentje bijdehand. Op dit moment hebben we een fijne kudde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:06

Kun je geen sluisje afzetten bij het hek??
Dan kun je jouw paardje daar eerst in zetten en de rest (weer) in de wei zetten.

Dan kun je ook rustig het hek open maken zonder dat de rest mee kan lopen.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 10:29

mijn merrie staat in totaal met zeker 10 paarden en kan haar altijd zonder moeite pakken. jaag de rest als het moet eerst weg. maar is eigenlijk nooit nodig Haha!

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 20:24

bedankt hele goede tips (Y)

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 16:06

Als je zo'n opdringerige kudde hebt is een sluis inderdaad de ideale oplossing, denk ik.
Zelf heb ik nooit problemen. Mijn paard staat in een klein groepje (5 totaal) en ik kan mijn paard er zonder moeite uithalen. Ik heb hem geleerd om vlot door het hek te stapen zodra dit open gaat. De anderen houd ik indien nodig met mijn touw op afstand.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:42

Mijn paard staat in een grote groep (ik denk vijftien of meer?). Ik loop dan altijd het land in met mijn halstertouw, pak mijn paard aan het halster en houdt het halstertouw nog even bij me om vervelende paarden weg te jagen. Pas bij de ingang klik ik haar dan vast, en zorg dan dat alle paarden in ieder geval meer dan twee meter bij ons vandaan zijn. Dit omdat ik dan de draden los moet doen, paard eruit en draden dicht. Dit is altijd vlak voor de avond (wanneer ze naar binnen gaan) wel eens een probleem. Maar zolang je rustig en kordaat optreedt gaat het altijd wel goed. Niet twijfelen!
En goed kijken naar het gedrag van andere paarden. Wij hebben wel eens lastige paarden in de groep gehad, en daar hield ik dan wel continu rekening mee.

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 14:44

Met een touw zwaaien helpt goed, maar een sluisje is volgens mij de beste optie! Als er dan eentje doorglipt, kun je ze vrij gemakkelijk weer bij de kudde zetten.

xMariellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:23

Als ik rond voertijd richting de weides loop, staat meestal de hele kudde voor het hek te dringen en is het haast niet mogelijk alleen jóu paard eruit te krijgen, alhoewel die van mij wel altijd voorop staat Clown Ga ik eerder, lukt het wel gewoon. Meestal staan ze allemaal te grazen en laten ze mij met rust, met uitzondering van de jonge paarden.

De twee weilanden grenzen aan de 'buitenbak', dus meestal sluit ik de bak richting het erf, zodat, als er paarden zijn die eruit glippen, ik ze in no time weer terug hun weide in heb Ja

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 17:42

Met touw wegjagen ja. Haha!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-08 01:55

Ik heb de grootste lastpak (de leider) gewoon een keer de hele wei doorgejaagd met een halstertouw. Sindsdien blijven ze allemaal op gepaste afstand als ik mijn paardje kom halen.

Als ik de leider een keer op moet halen lukt dat trouwens wel gewoon, dus ik heb hem niet zo bang gemaakt dat ie niet meer in mijn buurt wil komen.

Bij het terugbrengen van mijn paardje komt ie ook altijd meteen naar de afrastering toegerend, maar zodra hij mij ziet gaat hij netjes aan de kant zodat ik miepie netjes terug kan zetten.

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-08 20:45

oke dankje wel allemaal Haha!