Holistisch weidebeheer

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jcristina

Holistisch weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:24

Holistisch weidebeheer: wie weet er meer van? Ik las al in een eerder topic over het bedrijf 'animal health care', dat adviezen geeft over het beheren van je paardenweide en over het eventueel ontbreken van belangrijke voedingsstoffen in het gras/voer, alleen werd er helaas niet veel geschreven over ervaringen met dit bedrijf. Wie heeft er nog meer ervaringen mee en/of kent er goede boeken over of een ander goed adviesbureau?

Ik heb zelf twee ponies, 1 grote en een shetlander. Allebei worden ze snel te dik dus geef ik ze gras met een rantsoendraadje, 3x per dag en 's nachts krijgen ze hooi en stro met mineralen. De shetlander sluit ik dan op in zijn stal omdat hij anders echt te dik wordt.
Nadeel is dat het stuk wei waar ze op lopen heel erg kaal wordt waardoor er steeds meer onkruiden zoals boterbloemen in de wei komen, plus het feit dat ze ook wel wat zand binnenkrijgen want ze blijven natuurlijk de hele dag een beetje doorpluizen. Ze zijn op dit moment niet te dik (ook niet te mager) en ze glanzen mooi, zien er niet uit of ze iets tekort komen maar ze waren allebei erg laat met verharen dit jaar, misschien dat dat ook iets met voedingsstoffen (of het ontbreken daarvan) te maken heeft; wormen hebben ze in ieder geval niet.
De weide wordt 1 keer per jaar gemaaid en gehooid (het stuk dan wat lang blijft want ze hebben niet het hele stuk nodig voor grazen) en daarna komt er een minimale hoeveelheid kunstmest over. Iedere dag haal ik de mest van de wei. Hoe doen jullie dit? Heeft iemand goede tips over wat ik eventueel nog anders/beter zou kunnen doen of weten jullie een goede adviseur hierin?

shifratje

Re: Holistisch weidebeheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:27

Ik zou als ik jou was eens contact opnemen met de Silverlinde in Breda. Zij hebben hier volgens mij verstand van.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:44

Je zou een loonwerker kunnen vragen, die hebben daar vaak verstand van. Mijn vraag blijft echter: waarom kunstmest? En niet paardenmest. Kunstmest vind ik voor paardenweides niet fijn. Ik merk aan mijn eigen merrie dat ze er niet tegen kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 11:47

echt he......... ik doe strategisch iets verkeerd in mijn leven......

Ik moet gewoon voor al mijn kennis een hoolikibooo woordje plakken en dan verdien ik eindelijk eens goud geld Haha! Haha! Haha!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:17

Paardenmest zou ik niet aanraden als bemesting. Het moment van bemesting en de soort mest die je gebruikt zijn echter wel belangrijk.

Om het gras niet te kort te laten worden, zou je kunnen overwegen om je land in stukken te delen zodat het gras weer rust krijgt om te groeien.

Ik zou ook gewoon naar een loonwerker gaan of een boer in de buurt. Zij weten vaak heel goed hoe je land moet bewerken (en denk dat je dat heel veel geld scheelt....)

Want met boerenverstand krijg je ook een goede wei hoor! Daar is weinig holistisch aan!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:25

KiWiKo schreef:

Ik moet gewoon voor al mijn kennis een hoolikibooo woordje plakken en dan verdien ik eindelijk eens goud geld Haha! Haha! Haha!

oke, dan kan t aan mij liggen he, maar waarom doe je dat dan niet? Knipoog en voor dit zetje in je rug vraag ik wel de helft van de winst Knipoog

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 18:32

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:21

Waarom ik dan reageer? Omdat de TS op zoek is naar advies, dus vandaar. En i.m.o. is mijn advies ook zeer nuttig. Zonder holistische grondslag kun je namelijk ook een goede weidegang op natuurlijke basis voor je paard creeeren hoor. Dus jammer dat je mijn niet holistische zienswijze meteen negatief ziet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:25

ikenindi schreef:
KiWiKo schreef:

oke, dan kan t aan mij liggen he, maar waarom doe je dat dan niet? Knipoog en voor dit zetje in je rug vraag ik wel de helft van de winst Knipoog

zullen we het doen.............. zoek jij een leuke naam Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:38

jcristina schreef:
Nadeel is dat het stuk wei waar ze op lopen heel erg kaal wordt waardoor er steeds meer onkruiden zoals boterbloemen in de wei komen, plus het feit dat ze ook wel wat zand binnenkrijgen want ze blijven natuurlijk de hele dag een beetje doorpluizen.

Hier hoef je niet holistisch voor te zijn hoor om een advies te geven. Net als een paar anderen in dit topic vind ik dat echt flauwekul.
Je kan eens een gewoon grondmonster laten doen, dan krijg je precies de bodemsoort en toestand op papier met een gericht bemestingsadvies om tekorten aan te vullen. Een heel erg kaal stuk weiland is niet goed voor pony's, ze krijgen te weinig ruwvoer binnen, te weinig voedingsstoffen en te veel zand. Je kan het beter iets langer laten worden en dan stripweiden, in lang stengelig gras zit weinig energie maar wel veel vezels om te verteren. Waardoor de vertering weer sneller gaat en ze minder snel dik worden, net als met bruin brood en groente bij mensen. Je zou je wei eens kunnen laten doorzaaien door de loonwerker, met een paardenmengsel, in koeienmengsel zitten grassoorten met weinig structuur en veel suikers. Als je gericht bemest en doorzaait dringt dat de onkruiden terug. Boterbloem is giftig, ze eten het niet dus dat wil je eigenlijk niet in de wei hebben, het is niet nuttig.
En ze horen niet het hele jaar op hetzelfde stuk te lopen, ruil eens met iemand die schapen of koeien heeft, zodat ze ook eens schone wei krijgen en je eigen zode rust krijgt. Na het inzaaien alleen maar maaien bijvoorbeeld en het jaar erop er pas weer in. Of doe het in 2 gedeelten.
En voor dikke pony's is er iets goeds uitgevonden: vitaminekorrels of koeken. Geen energie, wel alles wat ze nodig hebben.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 01:03

ik zie het holsitische ook ff niet, maar ik snap je vraag naar een natuurlijke en gezonde manier van weidebeheer, wat alleen maar valt te prijzen Ja

wellicht heb je iets aan je weidegrond onderhouden met zeeschelpenkalk en kleimineralen(goedkope variant te vinden in kattebakkorrels bij o.a. de Welkoop) en EM produkten? http://www.bio-ron.com/ kijk onder kopje, bodem en weidebeheer. of meer info op www.agriton.nl of www.emforlife.eu

kiwiko, holisme is geen toverwoord voor je hoop ik?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:18

holi wat????? Haha! Haha! Haha!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 07:36

Holy smoke? Haha! Haha!

Ik ga in deze volkomen mee met Janne 19: juist in heel kort gras zit weinig structuur en veel suikers, o.a. ook fructaan onder bepaalde omstandigheden.
Lang, uitgebloeid gras biedt veel knaagwerk en is eigenlijk wel beter voor ponys.

Kijk of je mogelijkheden hebt aan wat langer grasland te komen. (Natuurgebied is ideaal, helaas zijn die natuurbeschermers in onze regio dol op prikkeldraad en natuurlijk hun geliefde JKK, anders wisten wij het ook wel....)

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 12:09

joozz schreef:
Paardenmest zou ik niet aanraden als bemesting. Het moment van bemesting en de soort mest die je gebruikt zijn echter wel belangrijk.
....

Want met boerenverstand krijg je ook een goede wei hoor! Daar is weinig holistisch aan!

Huh ??? Paardenmest voldoet prima.

Ik gebruik het al jaren voor de weide.
Van Januari t/m Mei gooi ik alle mest incl. de stromest op een grote bult, zonder vloeistofdichte plaat eronder. Zodoende krijg je er voldoende wormen in voor de vertering.
Tevens gaat er tuinafval bij door.
Ik heb om de halve meter een regenpijp staan met allemaal gaatjes erin voor beluchting.
Eind mei gaat er een laagje zwarte grond overheen. Ik poot courgette en kalebas planten op de bult en heb rijkelijk courgette en kalebassen elk jaar.
In Januari van het nieuwe jaar gaat de mestbult de weide op. Het is compleet vercomposteerd en perfect voor de weide.
Verder gooi ik er elk jaar kleimineralen en zeeschelpenkalk op.

Volgens mij gewoon een natuurlijk alternatief voor de chemische kunstmest.
Wat daar nou holistisch aan moet zijn is me een compleet raadsel ???

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 13:04

ik heb mijn mestbult nu ook nog gewoon op de grond en zat me al te bedenken hoe het composteren straks gaat als ik het op de plaat doe, omdat je dan een deel mist idd... maar die kalebassen is wel een leuk idee Ja

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-08 14:03

O,o,o... het lijkt wel of ik hier over de islam ben begonnen, waarom maakt iedereen zich toch zo druk over het woordje 'holistisch'? Het betekent alleen maar; 'iets in zijn geheel bekeken'. Natuurlijk is de term hier en daar uit economisch belang 'misbruikt' maar van de commerciele producten en kennis wordt dat helemaal niet meer opgemerkt blijkbaar... jammer hoor.

Ik snap ook niet waarom sommige mensen telkens maar weer ongevraagd HUN ononderbouwde visie aan een ander op blijven dringen, leg eens uit, kekavo? Ik ga er maar voor het gemak van uit dat je het beste met me voor hebt en me voor iets heel gevaarlijks probeert te behoeden. Doei! maar let op; door die teksten kom je wel een beetje over als een domme geit....

Zaranka,Pellie bedankt voor de links! Pellie, op paardnatuurlijk staat ook een stuk over paardenmest composteren, en als je er een plaat onder hebt moet je wel wormen OP de mestbult brengen omdat ze er dus niet meer van onderaf in kunnen komen. Die wormen kun je er dan inkrijgen door een paar bulten paardenmest van de weide af te halen en erbij te gooien. (daar zitten die wormen in.)
HennieW: hoelang duurt het bij jou voordat alle mest verdwenen is? Blijven er helemaal geen stukken liggen? En de mineralen en kalk, strooi je dat gelijk met de compost?
Laatst bijgewerkt door jcristina op 27-07-08 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 14:04

VS -> VSW

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-08 15:03

Moderatoropmerking:
Willen de mensen hier svp ontopic blijven en daarnaast niet persoonlijk worden in hun commentaar op elkaar. Bvd