Ik krijg een wei en bak, Wat voor een onder houd allemaal???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieszoemies

Ik krijg een wei en bak, Wat voor een onder houd allemaal???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:30

hallo

ik heb sins kort een eigen stuk weiland, met een gedraineerde buiten bak erbij!
alleen is alles al heel lang niet meer gebruikt. En is dus echt aan het ( verouderen)

vandaag zijn we bezig geweest om al het onkruid om de wei, dat tegen het schrikdraad aan zat weg te halen.
wat een werk zeg....
tot op de helft van de wei stond schapen gaas, dat echt helemaal in de grond vast zat. Dit hebben we er helemaal uit geknipt omdat er braamstuiken stonden die er helemaal tussen waren gegroeit.

maar ik had een paar vragen!

ik heb dus een geraineerde bak, met van die snippers ( een soort hout snipper)
Iemand enige idee hoe ik zon bak onderhoud? en wat voor een gedraineerde bak het precies is??
(ik zou nog wel foto's maken)

Het weiland ligt er nu ook niet zo heel mooi bij, veel onkruid en hobbelig.
- Hoe kan ik er voor zorgen dat het onkruid weg gaat, en dat ik weer een volle weide krijg?

Ik wil zelf een schuilstal aan me bak vast maken, en een stuk van de bak afzetten ( als ik er niet in rijdt) en dan de bak open zodat ze dan zelf kunnen bepalen waar ze gaan lopen.

Als mensen tips hebben, dit is allemaal nieuw voor me. Dus allemaal hel spanned.
5 augustes komen me paardjes er op! dus ik heb nog een tijdje om allees goed op orde te maken!

Tips en ervaringen zijn dus van harte welkom! ( heel graag zelfs)

groetjes

HannahFrouk

Re: Ik krijg een wei en bak, Wat voor een onder houd allemaal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:40

Staat er veel Jacobskruiskruid in je wei?
Want zo ja, dan zou je´m eerst beter helemaal kunnen laten omploegen, bemesten en opnieuw inzaaien. Anders zit je jaaaarenlang nog met (erg giftig) jacobskruiskruid te klooien.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:43

neey alleen paarden bloemen, er hebben voor heen ik denk een jaar geleden, 4 paarden op gestaan, maar die zijn een jaar geleden verhuisd!

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:48

Hoi, wij hebben een bak met een soort stoffe snippers erin. Deze moet regelmatig gesleept en gerolt worden, en vochtig gehouden worden. Dan is hij goed te rijden, maar omdat je maar weinig paarden hebt is 1x in de week rollen enzo genoeg. En over de wei ik heb daar weinig verstand van maar ik denk dat je hem helemaal moet omploegen, en er dan nieuw graszaad in doen. En het in stukjes verdelen zodat je je paard steeds kan verwisselen van landje, en het andere stukje kan aangroeien. Zorg er ook voor dat er niet teveel mest ligt op je land. Voor die schuilstal moet je wel een vergunning aanvragen, en ik zou je paarden niet de mogelijkheid geven om in de bak te lopen. Ik zou eerder een stuk rond de schuilstal betegelen.
Ook kan je een grote boom in de wei zetten zodat ze altijd schuilmogelijkheden hebben let er dan wel op dat het geen giftige is.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:56

okey thanks...zijn pruimen bomen giftig voor paarden. of braamstruiken?

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:58

Als het niet noodzakelijk is zou ik je wei niet omploegen. Voor het nieuwe gras zich dan stevig gezet heeft ben je zo 2 jaar verder. Je kunt het beste het onkruid doodspuiten, daar kun je spullen voor halen bij de Welkoop/Boerenbond. Dan kunstmest erop. 3 Weken later, als het een paar keer geregend heeft kan je je paarden er wel opzetten. Eind oktober, als de paarden er niet meer opstaan, doorzaaien met graszaad. Dan heb je na de winter een goede wei en kunnen je paarden er na april weer lekker op. De braamstruiken moet je wel verwijderen hoor, eerst wegknippen en dan uitgraven. De pruimenbomen zou ik afzetten met plastic paaltjes en breed wit lint.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:59

O ja, 3 weken na de kunstmest-gift maaien. Daarna paarden erop.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:02

okey dan dank je wel...heb daar niet zo over gedacht!
maar wat kunnen pruimen en bramen kwaad bij paarden dan ?

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:27

Ze gaan schuren tegen de pruimenboom, fruitbomen trekken onwijs veel vliegende prikbeesten aan trouwens. Ze gaan de bast misschien afpellen. Die bramenstruiken vind ik gevaarlijk, paarden gaan daar misschien instaan en blijven hangen met hun been tussen die taaie bramentakken. Al die stekels lijken me ook niet prettig bij gevoelige paardenbenen (denk aan prikkeldraad...). Maar goed, misschien stel ik me wel aan. Maar je kunt gewoon beter voorkomen dan genezen. Toevallig hebben we hier laatst ook een flinke bramenstruik verwijderd en daar ben je wel een hele zaterdag mee bezig!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:31

mijn paardjes staan op een lang niet gebruikt land met bramenstruiken. Ze gaan er midden in staan en hebben nergens last van. Ze eten de jonge blaadjes uit de toppen van de takken. Brandnetels snoepen ze ook op.
Zorg alleen wel dat je de andere giftige planten er uit haalt.
Bij mij had er 8 jaar niks op gestaan en toen kwamen wij ineens.
Als er een jaar gelden nog paarden liepen dan zal het wel meevallen maar toch even goed elke m2 checken op rare plantjes enzo.

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:23

Pruimen zijn niet giftig hoor, wij hadden een paar shetlanders en als we naar de bomen liepen om pruimen te halen voor ons zelf wisten ze precies hoe laat het was. Nadeel is dat pruimen pas rijp zijn als ze er af vallen dus moet je de boom schudden en probeer de pony's dan maar eens weg te jagen. Het enige wat er gebeurt is dat de diaree krijgen net als wij maar verder niet. Dan zal de boom ook niet veel slecht veroorzaken denk ik

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:24

oke thanks Lachen

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:28

Oh leuk joh! Waar is het eigenlijk? misschien ken ik het wel Lachen Woon zelf in Bemmel en mijn vriend in elst.

En inderdaad, als het niet noodzakelijk is, niet omploegen, je ben zo een tijd verder voor je er optimaal plezier aan kan beleven.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:33

uhm....het ligt in elst op de weg naar heteren. vlak bij blijdeveen.(appelboer)
nee omploegen wilde ik zowieso niet gaan doen! me paarden moeten er eind augustus al op dus dat schiet niet op!

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:37

Ok, ik keek net in je profiel en herkende de bak, het staat op marktplaats voor stalling aangeboden, wilde er bijna gaan kijken destijds (ergens februari geloof ik) maar ook ik ben tegen een weiland met buitenbak en stallen aangelopen voor onszelf (in oosterhout) en bevalt erg prima Lachen
Ik wens je veel succ6 met je nieuwe plek.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:11

neey dat is de plek waar ik stond met ze! de plek waar ik nu na toe ga is helemaal voor mij alleen.
is die plek waar jij nu staat op d oosterhoutse straat? want dan was jij mij net een spapje toen ik daar ging vragen! dat si al wel een tijdje gelden hoor, maar daar heb ik ook gevraagt!

Sharif08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:14

wij hebben een bak met allemaal van die zachte snippers,

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:15

Yep,oosterhoutsestraat idd, schuin tegenover voetbalvelden.

Sta er sinds februari denk ik.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:35

oow cool jij was mij dan en stapje voor Lachen maar heb nu ookfijn ook me eigen stukje.... en het is dichter bij!

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:36

Sharif08 schreef:

hoe onderhouden jullie het dan ?? en waar kan je het spuk kopen om het een keer bij te vullen?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:27

Als je wei erg ongelijk is zou je hem in het najaar kunnen omrijden en opnieuw inzaaien in het voorjaar.Dit betekend wel dat je paarden dan ongeveer een klein jaar er niet op kunnen om het gras de tijd te geven goed te groeien en sterk te worden.Je zou het natuurlijk ook in gedeeltes kunnen doen.Dan hebben je paarden toch nog gras.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-08 14:36

wat voor een gif kan ik gerbuiken voor de onkruid als im het zelf ga doen ?

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 17:03

Je kan het onkruid bestrijden met MCPA.Hiervan gaat het onkruid dood maar je gras niet.Het enige probleem is dat je dit spuitmiddel alleen kan halen met een spuitlicentie.Dus dan zul je aan een boer moeten vragen of je het van hem kan kopen.

Al je alles dood wil hebben (dus ook je gras) dan kan je Roundup gebruiken.Ook dit kan je alleen met een licentie halen.

dieszoemies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 13:52

Mar_84 schreef:
Je kan het onkruid bestrijden met MCPA.Hiervan gaat het onkruid dood maar je gras niet.Het enige probleem is dat je dit spuitmiddel alleen kan halen met een spuitlicentie.Dus dan zul je aan een boer moeten vragen of je het van hem kan kopen.

Al je alles dood wil hebben (dus ook je gras) dan kan je Roundup gebruiken.Ook dit kan je alleen met een licentie halen.

ow okey dank je, hier zal ik zeker iets aan hebben!
zitdat MCPA al in een spuit zodat ik ik het gelijk kan spuiten?
en hoeveel heb je nodig voor 1 hec?

dank je wel voor je reactie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 14:17

dieszoemies schreef:
Sharif08 schreef:

hoe onderhouden jullie het dan ?? en waar kan je het spuk kopen om het een keer bij te vullen?

Wij hebben houtsnippers van Megatop in de bak liggen ; http://www.manegebodem.com/index_follow.php
Dit zijn gedroogde snippers die een aantal jaar meegaan. Verse snippers is af te raden, die rotten snel weg en kunnen glad worden.
Zolang de bak goed afwaterd is zo nu en dan slepen om te egaliseren voldoende onderhoud, als er plassen blijven staan kan het zijn dat de drainage buizen verstopt zijn, die moet je dan door ( laten) spuiten.

Voor paardenweiland zijn speciale grasmengsels te koop en speciale meststoffen. Voordeel is als je die gebruikt dat je ook inderdaad paardenland krijgt en geen koeienland. Niet te veel ( kunst) mest gebruiken, daardoor krijg je heel snel te eenzijdig ( koeien) gras, de meeste bomen en struiken kunnen geen kwaad en paarden vinden het heerlijk om en beetje aan de boombast te knabbelen. http://www.nvvr.info/algemeen/info/giftig/giftig.htm Daar kan je o.a. lezen dat van de prunus familie ( pruimen) de bladeren giftig zijn en tot de dood kunnen lijden.
Hier kan je controleren wat wel en niet schadelijk is. En natuurlijk zorgen voor een goede, veilihe omheining.