Hoeveel hectares per paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

Hoeveel hectares per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:19

Hoeveel hectares grasland heeft een paard gemiddeld nodig?

Groetjes Sokje

Loezz

Re: Hoeveel hectares per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:23

sokje schreef:
Hoeveel hectares grasland heeft een paard gemiddeld nodig?

Groetjes Sokje

Ik weet niet of het in nederland vreplicht is of gaat komen..

Maar in belgie gaat in 2011 dacht ik een nieuwe regel van start, ivm de mestbank.
1 paard per ha.. Dus stel je hebt 2 ha en je hebt 3 paarden, heb je een probleem, maar dat voor later Lachen ( ben wel niet zeker over de afmetingen dat ik zeg ! )

1ha zelf voor een paard vind ik goed, misschien beetje meer of minder te zien wat voor een slokkop hij is he Haha!
Laatst bijgewerkt door Loezz op 15-07-08 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:23

Ik dacht anderhalf hec per paard

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:27

Ik dacht dat je per paard een halve hectare moest rekenen....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:38

Hier in zweden is het 1 ha per paard, mits het voldoende voedsel voor de zomer moet opleveren. Je mag echter max 3 paarden per ha houden, maar dan moeten ze bijgevoerd worden en mag de wei geen zooi zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:40

Hoe tellen ze dat dan bij een pensionstal?

maar een particulier valt buiten de mestwet. zover ik weet tenminste

sokje, wil hij hem er zomer en winter de hele dag opzetten?
Wil je bijvoeren of niet?
Wat voor grondsoort is het Klei of laag gelegen zand?
Of juist een hoog gelegen stuk zand.

Allemaal een heel verschil Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-07-08 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:41

Ik heb laatst vernomen dat je 2500 m² per paard moest rekenen.. Lachen
Maar dan wel met extra bijvoeren geloof ik..

Weet wel dat je voor de mestwet op 1 ha max. 2 koeien of 26 schapen mag houden maar voor paarden weet ik het niet zeker meer met die mestwet.. Lachen

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:45

Het hangt natuurlijk vooral af van de vruchtbaarheid van je land, hoe nat of droog het is en de verhoudingen gras/onkruid. Oh ja, grootte van het paard en in hoeverre je grasmat kapot wordt gelopen spelen ook een rol, evenals de aanwezigheid van bijvoorbeeld ganzen of zwanen, die ook flink grazen.

Volgens mij kun je, als je een beetje goed land hebt en eventueel doorzaait/bemest 's zomers 4 paarden per hectare houden, als je een wisselweide maakt, en eventueel mest ruimt en aan strookbegrazing doet etc. Dat hanteren wij tenminste (ongeveer), en we hebben gras zat. Volgens mij moet je dit aantal, als je 's winters ook wilt beweiden, halveren, maar daar ben ik niet zeker van. Bij ons wordt 's winters gewoon alles kapot gelopen, maar het gras komt in het voorjaar weer prima op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:32

Ik kan in de zomer toe met 4 paarden met zo'n 1,5 ha. Dan gebruiken we strookbegrazing en heeft een stuk regelmatig rust en hoeven we eigenlijk niet bij te voeren. Het wordt wel bemest.
De andere helft van onze grond wordt dan 2 sneden gemaaid voor kuil/hooi. En einde van de zomer voor de laatste keer bemest om in de herfst en winter nog gras te hebben.

Vanaf de herst t/m het voorjaar lopen ze steeds minder op het land, met enkele periodes helemaal niet wanneer het te nat en zacht is, tot het gras weer begint te groeien en het land weer opdroogt, dan kunnen ze er weer langer op. De 3ha weiland is dan niet voldoende gras om ze dag en nacht van te voeren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:45

runningkawa... pensionstallen zijn hier meestal boeren met enorme lappen grond, dus dat is geen probleem (hier is uiteindelijk meer ruimte dan in nederland) Hoe maneges bij een stad dat doen, weet ik niet....Daar gelden wellicht andere regels voor. Overigens is het hier ook niet toegestaan om een paard vierentwintig uur op stal te hebben. Elk paard dient verplicht 6 of 8 uur (weet ik niet meer precies) per dag toegang te hebben tot wei of paddock waarin het zich vrij kan bewegen, Dat geldt voor alle paarden. Stands willen ze afschaffen. Alles in het kader van het welzijn voor het paard.
Voor ons maakt dat niets uit. Onze paarden kunnen 24/7 buiten en hebben een schuilstal ter beschikking. Schuilstal of gewone stalling is van okt tot mei ook verplicht hier.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:49

Het is voor opdracht die ik moet maken.

- Ik beschik over 10 hectare land. En ik wil 12 paarden houden.

- Zomers wil ik ze allemaal in het land hebben, alleen overdag.

- Ik dacht, als ik nou in 1 hectare 3 paarden zet, daar achter nog een stuk afgezette hectare voor als ze dat kaal hebben gevreten. Dat keer 4, omdat er 12 paarden zijn, dan kom je op 8 hectares uit.

- Dan hou ik nog 2 hectares over. Misschien kan ik daar dan hooi uit winnen? Hoeveel hooi kan je uit 2 hectares winnen?

Wat vinden jullie hiervan?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:42

Wat is het voor opdracht???
Voordat je zo'n opdracht uberhaupt kan maken dien je eerst te weten hoeveel droge stof per hectare aanwezig is: daarnaast de d.s. behoefte per paard.
Als je dat weet, kan je berekenen hoeveel balen hooi er van een hectare komen.
Met dit alles moet je natuurlijk wel het tijdstip weten, lengte van het gras, soort gras, etc.
Weet je dit allemaal niet, dan is die opdracht sowieso al waardeloos! Ben ik zeer benieuwd wie dergelijke opdrachten verzint en hoe die persoon dit soort opdrachten onderbouwd!

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:58

Ik zou voor je opdracht gewoon een boer of iets degelijks opbellen die kan zijn oppervlakte delen door de balen hoor die hij ervan af haalt. en als je er niet helemaal zeker van bent neem je een paar boeren die mee willen werken en neem je er het gemiddelde van. Misschien raar om zo maar iemand op te bellen maar als je alles uitlegt en vraagt of hij even de tijd heeft om met je te praten kom je al heel ver.