Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_E

Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:09

Ik ben onlangs verhuisd en krijg mijn 2 paarden nu ook aan huis. De stallen zijn bijna klaar en mijn paarden komen een deze weken ook over OK dan!
Bij ons huis zit een lap grond waar een 20x40 bak komt en dan hou ik nog een stuk van ongeveer 700m2 over waar ze wat in het gras kunnen staan peuzelen. Het gras stelt niet veel voor maar het zijn sportpaarden dus die moet je sowieso altijd bijvoeren.

Ik ben van mening dat de grootte van het weiland niet doorslaggevend is maar meer het feit dat ze lekker buiten kunnen en een ruif ruwvoer erbij zodat ze de hele dag door lekker kunnen "grazen".

Hoe denken jullie er over?

Hoe groot is jullie weiland/ paddock/ buitenverblijf van de paarden?
Laatst bijgewerkt door Linda_E op 15-07-08 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Ylana

Re: Hoe groot is jullie weiland/ padock/ buitenverblijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:11

Voor hoeveel paarden is het?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:13

30.000 m2

persoonlijk vind ik wat jij hebt ook te klein.
Natuurlijk is het beter dan niet naar buiten, maar in onze huizenjacht hebben wij die soort objecten links laten liggen Lachen

Want in dat stukje staat binnen een week geen gras meer Lachen
Persoonlijk zou ik daar dan een mooie droge paddock van maken.
Hou je je bak mooi om te rijden en kunnen je paarden daar mooi spelen Lachen

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:15

er staat niet bij voor het aantal paarden maar ookal is het maar 1 paard is het nog veels te weinig!
een bak van 20x40 is al 800 vierkante meter,je houd dus 3/4 bak al weiland over dat is echt niet veel.
ik heb hier voor 3 paarden [met bak en stallen mee] 1 hectare
oftewel 10.000 vierkante meter.

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:17

Ik heb het geluk dat wij een melkveebedrijf hebben.
Ik mag 5 ha.gebruiken voor mijn paarden.
Ik heb een bak van 20x 40 en een longeerbak.
Ik denk dat je op 650m2 zo van je gras af bent, misschien kan je overwegen om er een paddock van te maken als het echt niet te doen is.
Je kan je paarden ook gedeeltelijk op de wei zetten en de rest van de dag in de bak.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:19

8000m2 wei.
Maar hoezo moet je sportpaarden toch altijd bijvoeren? Ik bedoel; dat is toch niet een reden met minder weide(gang) te kunnen? Vind ik een beetje rare redenering.
Natuurlijk kun je 1 of 2 paard(en) -hoeveel ben je eigenlijk van plan te houden op dat stukje?- wel houden als je ze genoeg hooi etc bijvoert maar ideaal is het niet. Maar altijd nog beter dan alleen een stal.

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:26

Het is wel een beetje klein, maar altijd beter dan helemaal niks.
Ik heb een paard en een pony op ca. een halve hectare.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:29

Heb het topicbericht even bijgewerkt, was idd niet helemaal compleet Bloos

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:35

Mijn paard staat samen met een shet en een haflinger (dus met 3 in totaal) op 60 are. Geen piste ofzo erbij, enkel twee schuilstallen, dus da's puur weide. In de zomer komen ze toe met gras, we wisselen tussen drie stukken (twee grote en het derde stuk ter grote van een rijbak). In de winter blijven ze op één groot stuk (dat kapotgelopen wordt, al valt de schade nog mee vind ik) en krijgen ze hooi bij. Ze mogen dan ook enkele uurtjes per dag grazen op het kleine stuk.

60 are is ruim voldoende voor hen om lekker te spelen, te bokken en wild te doen, maar als ik kon had ik toch liefst 1 hectare of groter, zodat er een piste bij kan Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:56

Hoe groter hoe fijner voor de paarden Knipoog
700m2 gras is leuk voor af en toe een uurtje grazen, maar zou ze er niet constant op laten lopen want dan heb je straks alleen maar zand/modder.
Als je ze liever niet de hele dag in de bak hebt lopen kun je misschien beter 1 of 2 ruime all-weatherpaddocks maken. Dan blijft je rijbak ook beter.

Kun je in de buurt niet weiland bij huren in de zomer?
In de winter willen de meeste boeren dat niet vanwege stuklopen, maar zomers is er misschien wel iets te huur bij 1 van de buren!

Wij hebben een paddock van 16 bij 16 met schuilstal en deels bestraat (zand 10 bij 16) ze hebben er nog een stukje doorloop bij (36m2 ook bestraat) naar de bak van 20 bij 60.

Dan hebben we nog 3ha weiland. Zomers (mei/oktober/november) kunnen ze dag en nacht op het gras staan, maar zetten we wel steeds een stukje af (tussen de 2000m2 en 4000m2 voor 4 paarden) en geven we het gras dmv stripbegrazing erbij. Als het droog genoeg is mogen ze heen en weer lopen tussen bak, paddock en wei.
Wordt het natter, dan staan ze alleen nog overdag (de hele daglicht periode/uurtje) op de wei en de rest in paddock en bak of 's nachts eventueel op stal bij erg natte bodem en slecht weer.

2000 tot 4000m2 is ruim genoeg om te rennen, maar meestal sprinten onze paarden over het pad tussen de wei en bak en de bak is ook een geliefde stoeiplek voor de ruinen.

Alleen de paddock en het tussenpad is te klein. Ze kunnen wel lekker heen en weer lopen, of een keer wat gekke sprongen maken, en ze staan lekker buiten, maar even flink uitleven zit er niet in. Als we ze bij erg nat weer 's nachts uit de bak hebben gehouden en 's ochtends dat stuk er weer bij geven, dan gaan ze eerst even flink uitleven. rennen, springen, bokken en vliegen, en dan lekker rollen en dan keert de rust weder.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:10

hm ik vind het persoonlijk ook aan de kleine kant. 700m2 is ongeveer 20 bij 35 meter. het eten is indd na een week op., en dan gaan ze de boel vertrappen als het droog is.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:07

mijn paard staat 13 uur in een paddock van 15 bij 30 waaraan aan de linkerkant nog een punt zit van ik schat 9 bij 9

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:37

Mijn weiland is zo'n 8500m2. Er is een bak 20x40 (800m2) een paddock 20x30 (600m2) en een stuk bestrating van zo'n 300m2. Qua weiland blijft er dus nog ongeveer 5800m2 over om te grazen... Persoonlijk vindt ik 700m2 ook erg weinig. Als weiland heeft het weinig nut, omdat het binnen een paar dagen hartstikke kaal is en ook geen kans heeft om weer bij te groeien met zo'n klein stukje. Jouw wei zou dan ongeveer net zo groot zijn als mijn paddock...

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:51

ca. 8000m2.
Hiervan is 800m2 bak en de rest is opgedeeld in weides (5 stuks in totaal).
Voor mijn twee paarden (die moeten Sonja-Bakkeren) is het veel te veel, dus ik heb een permanente grazer in dienst + regelmatig vakantiegangers die meegrazen. Toch heb ik nu nog een stuk moeten laten maaien, omdat ik het gewoon niet opgevoerd kreeg.
Op het moment staan er 2 shets en 5 paarden bij me.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:58

Ik heb een bak van 80 bij 20. Hier lopen de paarden af en toe ook een middag in.
Dan heb ik nog zo'n 2400m2 weiland. In de winter komt daar nog een stuk bij van 20 bij 100. Dit is in de zomer het camping veldje en in de winter houden de paarden het kort.
Dit is voor 2 paarden. Ze staan 24/7 buiten nu.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:03

beter iets dan niets toch?!! ik heb een hele ruime paddock waar ze lekker in kunnen ravotten en daarbij iets van 800 m2 wei en een stuk wei ietsje verderop . dat is ook iets van 800m2. ze kunnen niet 24/7 op de wei maar toch wel zeer regelmatig een paar uurtjes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:37

suuzepuus schreef:
beter iets dan niets toch?!! ik heb een hele ruime paddock waar ze lekker in kunnen ravotten en daarbij iets van 800 m2 wei en een stuk wei ietsje verderop . dat is ook iets van 800m2. ze kunnen niet 24/7 op de wei maar toch wel zeer regelmatig een paar uurtjes!

Brrr, dat vind ik persoonlijk een verkeerde insteek.... Paarden horen m.i. zoveel mogelijk buiten te staan, met hun neus in het gras of iig buiten met behoorlijk wat uitloop om hun benen te strekken. Paarden horen ca. 10-15km per dag te lopen (in het wild). Dit is goed voor hun spijsvertering en verdrijft stress.
Mijn paarden staan daarom minimaal 10 uur per dag buiten (mits het niet stormt of sneeuwt), en liefst 24/7 in de zomer.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:41

Ik vind het persoonlijk ook wat weinig, maar er zijn zat mensen die een moord zouden plegen voor de paarden aan huis.

Hier hebben we thuis 16000m2 en zou zelfs wel meer willen Bloos De bak is zo'n 28 bij 45 (weet niet precies). Verder hebben we nu 4 weitjes, geen idee hoe groot ze zijn. Van die 16000m2 gaat nog wel het huis ervanaf, de tuin, gazon en schuur. In mijn profiel een foto's, maar er is al een hele hoop veranderd sinds die foto (longeercirkel gekregen, 1 wei groter, ander kleiner, bak echt zand, etc).

Als je nog 700m2 over hebt zou ik dat in eerste instantie dan als weitje gebruiken. Doe ze er dan alleen niet de hele dag op, want voor je het weet is het kaal en 1 en al zand, ook met 1 paard. Doe ze de rest van de dag in de bak, en uur of 2 uurtjes in de wei.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:47

Ik zou er persoonlijk ook een paddock met schuilstal van maken. Van zo'n weilandje blijft niet veel over. Dat is 's winters een modderpoel. Dan heb je meer aan een gedraineerde paddock.

lis1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:49

je kan beter iets dan niets hebben. persoonlijk vind ik het te klein voor een weiland, binnen no time zal er geen gras meer staan. maar dan maak je er toch gewoon een paddock van? kunnen ze toch gewoon naar buiten en met wat hooi erbij zullen ze best tevreden zijn Knipoog

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:54

Waar ik sta hebben we ong 5 ha. voor 4 paarden. Ze hebben een zeer ruime box 4 bij 4,5 m. en daaraan een paddock. waardoor ze weer zelf de wei op kunnen. Gras in overvloed. Ik vind zelf dat paarden zoveel mogenlijk buiten moeten kunnen in een groot weiland waar ze lekker kunnen struinen! Ik zou als ik jou was er toch een weilandje bijzoeken (Misschien bij die buurman)? Is toch het beste voor het welzijn van je paard. Helaas worden er steeds meer paarden op te kleine stukjes grond gehouden en daar worden ze niet beter van.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:55

Mijn pony's hebben beide een paddock van ongeveer 20 x 45 meter, dat is ruimte zat om een sprintje te trekken en te spelen.

Ze moeten buiten de ruimte hebben om te spelen en een sprintje te trekken. Dan lijkt het me voldoende, als heb je natuurlijk nooit teveel ruimte.

Als ze geen sprintje kunnen trekken zou ik me toch gaan afvragen of je ze er een plezier mee doet.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:55

@ Wwisecrackr: maar zomaar ff een nieuw stuk grond kopen is niet voor iedereen weggelegd. Zelfs hier in het oosten is de grond schrikbarend duur.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:01

rowo schreef:
@ Wwisecrackr: maar zomaar ff een nieuw stuk grond kopen is niet voor iedereen weggelegd. Zelfs hier in het oosten is de grond schrikbarend duur.

wie zegt dat ik het over kopen heb, huren is ook een optie?!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:02

Sorry, ik las kopen... maar zelfs huren is niet voor iedereen weggelegd.
Ik lees dat TS dus onlangs is verhuisd, ook geen goedkope aangelegenheid.