weitje is even groot als stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naskapower

weitje is even groot als stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:09

ik zat laatst bij mijn moeder in de auto en toen zag ik een paard staan in een groot weiland.
de wei was afgezet en het paard stond in een stukje ter grote van een stal
weet iemand wat voor nut dat heeft?

sporter

Re: weitje is even groot als stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:11

Dat kan van alles zijn. Misschien is hij/zij bevangen geweest

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:13

Tja kan inderdaad vanalles zijn. Misschien is de weide bemest (en heeft het nog niet geregend), misschien met het land gemaaid worden, misschien heeft het paard een medische reden waarom ie stil moet blijven staan... Het is wel sneu, als het 'zomaar' is, maar dat kun je niet zien aan de buitenkant.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:14

Of kreupel en moet stalrust hebben, op die manier heeft het paard toch een kans op uitloop naar buiten.
De wei kan te nat wezen waardoor ze tijdelijk een stukje hebben afgezet zodat het gras niet kappot gelopen word.

En vast nog heel veel meer mogelijkheden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:19

Mijn paard heeft ook een tijd op zo'n klein stukje gestaan.
Hij had een peesblessure en kon zo toch nog wat grazen en
scharrelen.
Zodra je hem op een royaler stuk zette ging hij rennen, dus helaas...
Bij dit paard zal er ook een goede reden voor zijn denk ik.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:28

Kan idd van alles zijn. Kan te nat geweest zijn, paard ziek/blessure. Misschien moet tie nog wennen ofzo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:32

Mijn paard staat op dit moment ook op een klein afgezet stukje.
Ze moet eigenlijk boxrust en alleen stappen vanwege inspuiten van een gewricht, maar zo is ze toch lekker buiten bij de andere paarden en kan ze ook nog een beetje grazen.
Blijven ze meestal een stuk rustiger bij dan alleen op stal moeten staan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:36

Ik zag het laatst ook, alleen dan stonden álle paarden zo. Het was echt te vreemd, het waren een soort van paddockjes (wel buiten) alleen waren het net stallen, ook precies evengroot. Alleen was de ondergrond zand en was het niet overdekt en was het omheind met schrikdraad. Paarden konden hun kont nauwelijks keren. Ik hoop niet dat er mensen zijn die die vorm van paardenhouden onder 'dagelijks buiten' verstaan Lips are sealed

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:44

Miss_Montana schreef:
Ik zag het laatst ook, alleen dan stonden álle paarden zo. Het was echt te vreemd, het waren een soort van paddockjes (wel buiten) alleen waren het net stallen, ook precies evengroot. Alleen was de ondergrond zand en was het niet overdekt en was het omheind met schrikdraad. Paarden konden hun kont nauwelijks keren. Ik hoop niet dat er mensen zijn die die vorm van paardenhouden onder 'dagelijks buiten' verstaan Lips are sealed

Op een manege hier in de buurt staan ze ook zo buiten, maar dan wel op iets grotere stukjes dan een box, ze kunnen er goed in bewegen, liggen en rollen.
Natuurlijk is een groot stuk land fijner, maar ik vind dat wel een hele goede oplossing voor paarden die anders de hele dag op stal moeten staan.
Ze kunnen bewegen, om zich heen kijken, rollen, etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:05

Nouvel schreef:
Op een manege hier in de buurt staan ze ook zo buiten, maar dan wel op iets grotere stukjes dan een box, ze kunnen er goed in bewegen, liggen en rollen.
Natuurlijk is een groot stuk land fijner, maar ik vind dat wel een hele goede oplossing voor paarden die anders de hele dag op stal moeten staan.
Ze kunnen bewegen, om zich heen kijken, rollen, etc...

Maar als de 'paddock' toch evengroot is als een stal en er is alleen zand aanwezig zijn paarden imo beter af in een stal waarin ze ook lekker over de staldeur naar buiten kunnen kijken, beschutting hebben, ook in kunnen rollen/liggen en daarbij óók nog eens wat te knabbelen hebben... Zie het verschil eigenlijk niet tussen zo'n kleine paddock met alleen zand of een stal die evengroot is waar ze beschutting hebben en zich kunnen vermaken met strootjes of hooitjes. 's Winters in een spontane regen/hagelbui met een gure wind op zo'n klein stukje zonder ook maar enige beschutting is op een gegeven moment ook niet eerlijk meer tegenover een paard als die alleen een beetje voor zich uit kan gaan staren met z'n kont tegen de regen in. Als paarden naar buiten gaan moeten ze imo gewoon lekker de ruimte hebben, waarbij ze zich goed kunnen vermaken, hun benen goed kunnen strekken en even flink uit hun dak moeten kunnen gaan wanneer ze dat willen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:18

ja, met daar staan de manegepaarden nog in stands...
en of je binnen in een stand staat, of buiten op een stukje dat ong. 2x zo groot is als een box maakt toch wel wat verschil...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:04

ben ik met je eens Nouvel.
Inderdaad staan paarden met blessures wel eens op die manier om ze ondanks opgelegde stalrust, toch buiten te kunnen hebben.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:07

Kan van alles zijn. Mijn pony moest dat laatst ook, blessure.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:42

Miss_Montana schreef:

Heeft een kennis van mij ook, echt ideaal! Alleen zijn deze een stukje groter dan een doorsnee stal, waar ze dus net wat meer kunnen bewegen Lachen. Ze staan daar gewoon overdag/nacht, alleen met regenachtig weer gaan ze naar binnen toe Lachen. Ook vermaken ze zich prima met elkaar (ze staan dicht naast elkaar, sommigen ook bij elkaar in) en met het hooi dat ze verspreid over de dag krijgen. Niks minder dus als een stal, alleen net iets meer ruimte, frisse lucht en gezelschap Lachen. Ook komen ze voldoende in de grote weide.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 18:59

traan_beauty schreef:
Miss_Montana schreef:

Heeft een kennis van mij ook, echt ideaal! Alleen zijn deze een stukje groter dan een doorsnee stal, waar ze dus net wat meer kunnen bewegen Lachen. Ze staan daar gewoon overdag/nacht, alleen met regenachtig weer gaan ze naar binnen toe Lachen. Ook vermaken ze zich prima met elkaar (ze staan dicht naast elkaar, sommigen ook bij elkaar in) en met het hooi dat ze verspreid over de dag krijgen. Niks minder dus als een stal, alleen net iets meer ruimte, frisse lucht en gezelschap Lachen. Ook komen ze voldoende in de grote weide.

Nou sorry hoor, ik vind dit dus echt niet ideaal! (behalve dan als het om een medische reden is ofzo).
Je ziet steeds meer (pension)stallen waar de paarden ''volop weidegang'' krijgen. Deze paarden staan dan op zeer kleine stukjes weide. Voor de rest staan ze op stal en kunnen alleen maar een keer lekker uitkuren met rijden ( maar ja dat is dan ook niet helemaal de bedoeling Lips are sealed ). Daar betaaal je dan grof geld voor, maar voor het paard is het verre van ideaal! Er worden naar mijn mening te veel stallen op een stuk grond gezet om maar zoveel mogenlijk geld op te kunnen strijken. Een paard hoort (overdag )lekker naar buiten te kunnen op een lekker stuk land waar ze naar hartelust kunnen rennen e.d.. Jammer dat dat tegenwoordig uit het oog verloren wordt.
Is er niet genoeg weide? Dan moet je geen stallen verhuren! Of gewoon wat minder!
Dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:27

Volgens mij moet je het bovenstaande stuk nog een keertje lezen. Er staat toch echt dat ze ook nog op de grote weide komen.

Bij ons gaat het ook zo. 4 uur er dag in de kudde op de wei, en smiddags nog een uur of twee in de paddock ( maar die is iets van 5 bij 10 )

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:34

Mijn paard heeft ook een paar weken op een weitje/modderpoel ter grootte gestaan van een stal. Dit omdat ze een blessure had gehad en boxrust nodig had. Echter, alle andere paarden gingen iedere dag naar buiten en zij zou dan alleen binnen komen te staan. Vandaar dat we dit alternatief hebben gekozen (samen met wat rustgevende middelen).

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:40

MariekeB schreef:
Volgens mij moet je het bovenstaande stuk nog een keertje lezen. Er staat toch echt dat ze ook nog op de grote weide komen.

Bij ons gaat het ook zo. 4 uur er dag in de kudde op de wei, en smiddags nog een uur of twee in de paddock ( maar die is iets van 5 bij 10 )

Sorry ik had alleen het stuk van Miss Montana moeten quoten Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:47

WWisecracker schreef:

Nee hoor, want traan_beauty begint haar post met dit:
Citaat:
Heeft een kennis van mij ook, echt ideaal!

En jij begint met:
Citaat:
Nou sorry hoor, ik vind dit dus echt niet ideaal!

Of je moet mijn stukje verkeerd hebben gelezen want ik vind het ook geen manier van paardenhouden Clown

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:54

De mijne heeft zo een tijd gestaan om de overgang te maken tussen echte stalrust en de echte revalidatie na een breuk in zijn heup.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:09

Miss_Montana schreef:
WWisecracker schreef:

Nee hoor, want traan_beauty begint haar post met dit:
Citaat:
Heeft een kennis van mij ook, echt ideaal!

En jij begint met:
Citaat:
Nou sorry hoor, ik vind dit dus echt niet ideaal!

Of je moet mijn stukje verkeerd hebben gelezen want ik vind het ook geen manier van paardenhouden Clown

Miss Montana ik ben het volledig eens met het stukje van jou!
Dan nog vind ik die kleine stukjes waar de paarden op staan NIET ideaal. Dat bedoelde ik eigenlijk. En ja zag net ook dat die paarden in mijn gequote stukje ook gewoon op de wei komen. Sorry daarvoor. was te snel met reageren en quoten. Bloos
Waar het mij hoofdzakelijk om gaat is dat er tegenwoordig door te veel mensen en pensionstallen te veel paarden op VEEL te kleine stukken grond gehouden worden. Vork

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:14

het kan toch ook dat als je paard in het voor jaar weer voor het eerst naar buiten mag dan mag dat toch niet te lang omdat er nog te veel eiwitten inzitten ofzo dus misschien heel even op klein stukje laten staan ?? ik weet het niet