mest verspreiden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

mest verspreiden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 09:13

Binnenkort krijgen we een grote wei (als we verhuizen) en die wil ik graag optimaal houden. Nu lees ik dat veel mensen van tijd tot tijd de mest verspreiden, (en de wei enkele weken rust geven) zodat het gras beter groeit en de mest nuttig is.
Nu eten paarden geen gras op plekken waar is gemest, ook niet als dat van vorig jaar is en er flink nieuw gras op groeit. (althans hier niet)
Krijg je met mest verspreiding niet hetzelfde probleem... nl dat het gras dan onsmakelijk wordt voor de paarden?
Of maak ik hier een denkfout
(ben een leek op dit gebied Bloos )

hoogendroog

Re: mest verspreiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:16

Je kunt inderdaad de mest verspreiden (slepen) en het land dan rust geven om te groeien. Maar paarden zijn inderdaad kieskeurig en eten niet waar mest ligt of heeft gelegen. Bovendien zit je met de wormbesmetting. Je zou er schapen op kunnen weiden, deze eten de wei mooi schoon incl. wormeitjes.
Wij hebben er voor gekozen om iedere dag de mest te verwijderen. Het is saai werk, maar op deze manier kunnen we onze paarden iedere dag weiden en hebben we voldoende gras. Wel hanteren we een strikt ontwormingsplan.

_Mir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:22

Bij ons op stal word de wei ook vaak gesleept en hebben we verschillende stukken waar de paarden op staan, zo wisselen we beweiden, groeien en hooien/kuilen af.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:29

het ligt eraan hoe groot je land is, ik zou persoonlijk gewoon elke dag het land rapen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:26

ONze nieuwe wei is 4 ha en niet overal makkelijk begaanbaar met kruiwagen (en een hele wandeling als je alle poep moet weghalen. Bovendien heeft er nu een kudde gelopen. We hopen tegen het najaar te verhuizen en dan een stuk als winterwei af te zetten (bij de schuilstal) en de rest klaar te maken voor het volgend voorjaar. Dus ook tips hieromtrent zijn welkom, want waarschijnlijk ligt er aardig wat mest.

Slepen wordt meer gedaan, lees ik en dat wist ik natuurlijk al. Maar mijn dringende vraag is of ze dan nog wel het gras lusten op de gesleepte wei (na een paar weken rust dus) omdat ze gras op plekken waar oude mest ligt, niet eten.
Schapen is geen optie omdat ik dan een hele andere omheining nodig had (we gebruiken nu schrikdraad) en dat is voor een dergelijke lap grond niet te doen.

Ontwormen doen we uiteraard.

Elza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:49

Bij mest verspreiden zou ik me om een andere reden zorgen maken! Er is al resistentievorming aan de gang bij bepaalde inwendige parasiten op de bestaande ontwormingsmiddelen! Voorlopig komen er geen nieuwe middelen op de markt.

Als je de mest niet verwijdert maar sleept verspreidt je de parasiten en hun eitjes waardoor de kans op besmetting toeneemt! Is het niet mogelijk de wei mestvrij te houden laat de mest dan liever liggen waar het ligt...