Dunner wordende staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julez

Dunner wordende staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 00:02

Hey hey,

Ik was van de week mijn paard zijn staart aan het uitpluizen, en het viel me ineens op hoe dun hij eigenlijk geworden is.
Er is nu nog maar een kwart van zijn staart over vergeleken met vorig jaar! Bloos!
Toen ging ik even foto's van hem kijken van vorig jaar, en toen zag ik dus indd. dat zijn staart toen echt 3x zo dik was. Ook is zijn voorpluk in een jaar tijd een stuk korten geworden.

Hoe zou dit komen, en wat zou ik eraan kunnen doen? Verdrietig

Ik doe eigenlijk nooit zo veel met de staart, een beetje uitpluizen, en 1 á 2 x per week met een borstel. Verder heb ik spul wat ik er heel af en toe in doe als de staart droog aanvoelt en klitten heeft.
Als de staart heel erg vies is of heel erg veel klitten heeft dan was ik hem gewoon en laat hem zo opdrogen zonder te borstelen.
En met de voorpluk doe ik eigenlijk helemaal niets Verward

Dan heb ik nog een vraagje, mijn paard heeft lange manen, alleen nu merk ik de laatste tijd dat de manen vlakbij het zadel allemaal afbreken Verdrietig Kan ik hier iets aan doen?

Groetjes, Julie

Rosita

Re: Dunner wordende staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 00:07

Ik kijk mee want het klinkt bekend. De oplossing heb ik dus niet, wel eenzelfde ervaring. Hoe oud is jouw paard?

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:11

Wat k heb gehoord over de manen is as je dr een deken over doet ( deken met hals ) dat dan de manen dunnen worden.. mis moet je de staart even laten voor wat het is.. en niet meer met de borstel alleen af en toe ff uit pluizen... Haha!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:21

hi wat je kan doen aan de manen bij het zadel: ik zie vaak mensen een vlecht erin doen, zodat het niet onder het zadel kan komen, of onder dekens.

En de staart.. uitpluizen is zoiezo "Not done" Je schrikt ervan als je weet hoeveel haar je er dan eigenlijk wel niet uit haalt. dat hoef je niet vaak te doen om er een dunne staart van maken.

Gewoon de onderkant van de staart pakken, en dat pluimpje uit borstelen met een gewone haarborstel. dan steeds een stukje naar boven toe pakken.
En persoonlijk denk ik.. laat die staart lekker voor wat het is. alleen voor wedstrijden uitborstelen of wassen enz. en als je nooit wedstrijden rijd, zeg dan misschien eens per maand of 2 maanden wassen of uitborstelen.

en wat betrefd de voorpluk, als die bijv een mooie lange voorpluk heeft kan het zijn dat er steeds haartjes vast zitten tussen het hoofdstel.. dan kun je hem met rijden ook beter een vlecht of een knotje in doen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:10

Oke, bedankt! Haha!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:18

Ik heb het zelfde gehad. Die van mij is ongeveer de helft kwijt geraakt en ook zn voorpluk is flink uitgedund. De haren van zn staart kon je er zo uitrekken en hij werd ook wat kaal op de wortel. Uit bloedonderzoek bleek dat ie een bloedworminfectie had. Grote kans dat het hierdoor gekomen is.
Inmiddels zitten zn haren weer redelijk vast Knipoog

Natuurlijk kunnen er meerdere oorzaken zijn. Deken, overmatig uitpluizen etc. Maar mocht je je ook om andere redenen zorgen maken over de gezondheid van je paard dan raad ik je aan om een bloedonderzoek te doen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:32

idd een vlechtje in de manden waar t zadel zit. verder vind ik 1 keer ind e week kammen al veel Knipoog mss dat wat minder doen? verder schijnen bepaalde antiklit dingen ook niet goed te zijn voor de staart?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:15

Elke dag een beetje lijnzaadolie over het voer helpt ook heel goed. Paard gaat er mooi van glanzen en de haren worden sterker en groeien beter Lachen
Verder doe ik er zelf altijd voor het borstelen een beetje cowboy magic detangler in, das een antiklit-gel die het haar ook echt voedt, in tegenstelling tot de anti-klit sprays. Die sprays daar zitten siliconen in waar het haar broos van wordt en daardoor snel afbreekt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:55

ik deed nooit wat met mijn paard zijn staart en die was heeel erg dik..
van school mag j niet in de les komn met strootjes en dingen in de staart, dus deed ik altijd anti klit en elke dag een beetje uitborstelen (wel op de goede manier) maar ik heb het in een jaar tijd toch een stuk dunner zien worden..

Dus voorlopig kunnen ze de pot op met hun strootjes Lachen
Ik laat zijn staart voor wat het is, tenzei ik op wedstrijd ga

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 23:29

Citaat:
Verder doe ik er zelf altijd voor het borstelen een beetje cowboy magic detangler in, das een antiklit-gel die het haar ook echt voedt, in tegenstelling tot de anti-klit sprays

Ja die heb ik!
Die gebruik ik dus 1 á 2 keer per week.

Met uitpluizen bedoel ik trouwens gewoon de knopen er met mijn vingers voorzichtig uit halen (dus niet erdoor trekken ofzo Tong uitsteken ), en de strotje's er een beetje uithalen (maar dat is meestal niet zo veel bij hem) is dit ook zo slecht dan?
Ohja, en als ik de staart borstel dan doe ik dus ook altijd onderaan beginnen en langzaam naar boven werken zoals gezegd Lachen

Ik ga iig zijn staart meer met rust laten, en mocht dat niet helpen ga ik mss wel dat lijnzaadolie proberen Lachen

Citaat:
Natuurlijk kunnen er meerdere oorzaken zijn. Deken, overmatig uitpluizen etc. Maar mocht je je ook om andere redenen zorgen maken over de gezondheid van je paard dan raad ik je aan om een bloedonderzoek te doen.

Gezondheid is naar mijn weten top! Lachen
Hij zit goed in z'n vel en gedraagd zich ook als een fit paard.
De DA is deze maand ook nog langs geweest en heeft hem even helemaal gechecked en geënt en ze vondt ook dat hij er erg goed uit zag, dus ik denk dat dit bij hem niet het geval is Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:41

Loopt hij misschien bij een ander paard in de wei dat aan zijn staart zit te trekken (en te eten)?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:49

Ik heb nu ook zoiets...

Bij mijn pony was er ineens een korte pluk in zijn manen. Deze pluk werd wel iets langer (maar wel erg dun) maar ook breder. Weet nog steeds niet waardoor het komt.
Omdat er echt een gat kwam heb ik zijn manen geknipt en getrokken. Maar dat stuk waar dat gat zat blijft nog steeds erg dun en groeit volgens mij minder snel dan de rest.

Iemand een idee?

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 23:52

Of een hele simpele vraag: Knip je hem regelmatig bij (of ja, af Knipoog ). Als de staart te lang wordt gaat hij er op staan bij het opstaan. Daarom altijd afknippen tot net boven de kogel.