Veel klaver in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Veel klaver in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 19:48

Hoi Hoi,
op het moment zit ik met een probleempje, we hebben ontzettend veel Witte Klaver in de wei.
normaal hadden we elk jaar wel iets klaver in de wei, zo af en toe eten de paarden er een paar blaadjes van maar dat is het.
echter hebben we dit jaar gigantisch veel klaver, zo erg dat ondertussen de helft van het weiland wit ziet.
mijn paarden eten absoluut geen klaver, ook niet als er verder geen gras meer staat. ja af en toe een hapje maar verder niet.

nu vroeg ik me af of iemand weet wat je tegen klaver kunt doen.
kun je het bestreiden, of met bemesting of moet het eruit en opnieuw inzaaien?
we hebben de wei gewoon bemest zoals andere jaren.
het enigste verschil is dat we vorig jaar gehooid hebben dat doen we normaal gesproken niet.

tips en advies welkom Lachen
bedankt alvast

Afbeelding

Mar_84

Re: Veel klaver in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:33

Je kan je wei spuiten met mcpa.Met dit spuitmiddel gaat alleen het onkruid (dus ook klaver) dood en je gras niet.Je zult het waarschijnlijk een paar keer moeten herhalen omdat mcpa alleen onkruid pakt wat gekiemd is. (boven de grond staat).
Succes

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:24

_Rosa schreef:
nu vroeg ik me af of iemand weet wat je tegen klaver kunt doen.
kun je het bestreiden, of met bemesting of moet het eruit en opnieuw inzaaien?
we hebben de wei gewoon bemest zoals andere jaren

Je verteld niet wat je onder 'gewoon bemest' verstaat.
Duidelijk is er sprake van stikstofgebrek, anders was er geen klaver. Waarschijnlijk is de grond ook té kalkrijk. In ieder geval een scheve verhouding qua bemesting.
Via bemesting krijg je klaver weg door gebruik te maken van organische mest met veel zwavelzure ammoniak.
Chemische bestrijding:
MCPA werkt niet tegen vlinderbloemigen;om klaver te bestrijden dient het middel minstens fenoxypropionzuur bevatten en dat is o.a. te vinden in Fenoprop. Een andere mogelijkheid is een cocktail van middelen: MCPA + Mecoprop (geen fenoprop) + 2,4D + Dicamba.
Nadeel van deze middelen is dat zij wel voor een groeivertraging van het gras veroorzaken.
Het best is dus klaver te bestrijden middels bemesting.
Voor de chemische bestrijding heb je overigens een spuitlicentie nodig.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:24

bedankt voor de reacties Lachen
ik zal eens kijken of we misschien van meststof zijn gewisseld ofzo en ik zal ook even aan de fabriek vragen welke meststof ze adviseren.

zal het nog zin hebben om het te bemesten of moet dan eerst de meeste klaver eruit?

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:43

AA mix laten spuiten. Gewoon door een loonwerker uit de buurt die een spuitlicentie heeft Haha! daarna bemesten met een stikstof meststof, dan voorkom je een mooie klaverweide Vingers aflikken
Alleen met bemesten ga je het niet redden. Succes

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:48

ok bedankt, ik zal eens even bij een loonbedrijf vragen hier in de buurt, ken die mensen goed en spreek ze regelmatig dus dat moet lukken Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:53

Ik zou eerst eens uitzoeken wat de voedingswaarde van klaver is... Knipoog
Verder is het een vlinderbloemige...Dus hoe ontstaat stikstof..
En verder ben blij dat je kalk in orde is...

Je zit toch niet fris tussen je oren met je MCPA.. Huilen

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 18:18

klaver is toch niet giftig ofzo?

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 07:18

Klaver kunnen paarden toch gewoon eten, is toch niks mee aan de hand?! Vinden ze nog lekker ook!! Knipoog

pol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 12:46

Paarden hebben structuurrijk voer nodig om gezond te blijven. Structuur wordt vaak in verband gebracht met klaver, bloemen en kruiden. Dit is ten dele waar. Klaver brengt geen extra structuur in paardenweide. In een paardenweide moet worden voorkomen dat klaver de overhand krijgt.(te veel eiwit) Dit kan gevaarlijk zijn voor paarden.
Aangezien de ts aangeeft dat haar land uit ongeveer de helft uit witte klaver bestaat(dit valt onder de noemer veel) en haar paarden het niet smakelijk vinden Vork vraagt ts naar een mogelijke oplossing. Haha!
Ts hoe is het er eigenlijk mee??

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:26

Ceasario
Wat wordt hiermee bedoeld?

Je zit toch niet fris tussen je oren met je MCPA..

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 06:31

witte klavers zijn wel giftig, dus ik zou oppassen met de paardjes om ze hier in te zetten. ik weet niet of het in zulke mate giftig is dat ze er aan kunnen overlijden.
maar wel een beetje oppassen.

in kleine mate is het namelijk helemaal niet erg, en bevatten ze zelfs veel eiwitten als ik het goed heb.
mijn paard is dol op klavers.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-08 19:46

@ moonsprayer: mijn paarden eten geen klaver dus ze zullen niet snel er wat van krijgen Knipoog

@ pol: we hebben het land bemest met een andere soort mest, spuiten of wat dan ook kan op dit moment toch niet aangezien de paarden er in lopen.
we zien het nog wel even aan, en anders misschien na het wei seizoen de klaver eruit en opnieuw inzaaien ofzo