pony iets te mager,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

olivierk

pony iets te mager,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:52

hallo,
graag wilde ik wat tips om mijn pony iets dikker te krijgen,
ze krijgt volgens mij genoeg,maar vind haar iets te dun
ze krijgt 3x per dag kuil,2x per dag 1 kilo brok(biks en muesly)en tussendoor wat brood,peen,appels,
2x per week slobber.
ze heeft een volle buik,maar op haar rug,en kont vind ik haar wat dun,
wie heeft er tips wat goed helpt???

bedankt alvast

8nnemiek

Re: pony iets te mager,

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:04

Kont en rug kun je ook wat voller krijgen door meer spieren te kweken. Dus goed actief en ontspannen over de rug laten lopen.

Wat is het voor een pony?
Sobere pony's en paarden kunnen niet goed tegen suikers en eiwit, en zouden juist kunnen afvallen van kuil en teveel voer.
Voor een warmbloed moet het voer wel goed zijn, alleen brood vind ik zelf niet zo geschikt voor paarden.
Als je echt de ribben ziet dan zou je eventueel wat maismeel kunnen bijvoeren, dat schijnt goed te zijn voor magere paarden.

Ik ga er trouwens wel vanuit dat je paard helemaal gezond is. Als je daar niet helemaal zeker van bent dan moet je natuurlijk even een dierenarts en/of tandarts laten kijken Lachen

olivierk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:01

het is een nrps pony van 12 jaar,word gereden door mijn dochters van 5 en 9,dsu echt sprake van trainen enzo is niet echt van de orde,aangezien zij gewoon lekker in de bak rijden en niet heel hard de pony laten werken.
ze heeft een goede volle buik,maar het is net even bovenop haar kont en rug,daar zou ik haar iets voller willen zien,ze is onlangs gekeurd door de dierenartz en is volkomen gezond,pas ontwormt.
heb al wat gelezen over maismeel,maar weet niet waar ik dat kan krijgen,weet iemand een website waar ik dat zou kunnen bestellen,
zag het net ergens staan,maar das bij een broodfabriek,mischien een stomme vraag maar is dat dezelfde maismeel???

gr

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:42

het helpt als je door biks een half liter melk en een ei doet..
vertelde een wijze boer en idd het helpt bij een paard die ik ken.. maar is meer voor om dikker te worden bij de buik..
ik denk ook trainen om dat gedeelte dikker te krygen..
groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:32

Balou_ schreef:
het helpt als je door biks een half liter melk en een ei doet..
vertelde een wijze boer en idd het helpt bij een paard die ik ken.. maar is meer voor om dikker te worden bij de buik..
ik denk ook trainen om dat gedeelte dikker te krygen..
groetjes

Het verteringsstelsel van een paard is niet gemaakt om melk en ei te verteren. Kans op allerlei problemen zoals verstopping, koliek of diarree NIET doen dus.

Beter is om de tanden na te laten kijken en het paard de hele dag beschikking te geven over ruwvoer.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 19:16

Heb je een goede ontworming wat alles bestrijd al geprobeerd?

Zoja zou je eventueel je voerschema kunnen aanpassen op idd maismeel of bietenpulp.
Om te trainen op spieren zou je eventueel ook op basis van grond werk kunnen doen, dus dochters lekker in het zadel en misschien zelf dat stukje grond werk overnemen.
maismeel is zelfs in supermarkten verkrijgbaar. vraag gewoon eens wat rond in de buurt en ruitersportzaken.

Ik zelf persoonlijk zal eerder kiezen voor de training, aangezien haar buikje relatief toch voldoende is
oa,

Longeren
pessoa/bijzet/lange lijnen/touwtjes etc
En daarbij gewoon rustig opbouwen en goed de rug laten gebruiken

sasjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:35

Goed ontwormen!!
Maismeel wil nog wel eens helpen om je paard voller te krijgen Knipoog
Verder goed trainen voor de bespiering! Knipoog

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:36

voor de kont dikker te maken helpt maar 1 ding en dat is trainen Knipoog

Adonis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:08

Maismeel en een paar keer in de week een kwartje, goed geweekte, bietenpul. Dat helpt bij mijn oude pony heel goed!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:16