Stallings dilemma(tje)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_en_Ik

Stallings dilemma(tje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 11:45

Hallo,

Ik sta weer eens voor een klein stallings dilemma Clown

Ik sta nu op een pensionstal waar zowel paard als ikzelf het enorm naar de zin hebben.
Paard heeft:
- een ruime stal (zeker 3x3)
- elke dag schoon stro en uitmesten inbegrepen
- 2x daags brok en een hoop kuil voor de avond
- dagelijks weidegang (zomer +/- 9 uur, winter +/- 5 uur)

Verder is er een overdekte rijhal, die goed beschikbaar is, 2 buitenbakken en longeercirkel. Er zijn 3 overdekte wasplaatsen beschikbaar en men kan gewoon goed op de gang voor de eigen stal poetsen.
Momenteel vind ik de situatie prima zo. Ik sta lekker achterin de gang, uit de wind en koude, op 5 stappen van mijn zadelkast en in een levendige gang (voor afleiding paard). Sinds het paard veel meer buiten komt, merk ik de positieve verandering aan haar.

Het dilemma:

3 Stalgenootjes hebben hun 3 paarden 24/7 buiten staan op DEZELFDE pensionstal. Nu sinds kort paard 4 weg is, zoeken ze een nieuw weidemaatje, zodat 1 ervan niet alleen achterblijft als die andere twee samen gaan rijden (vriend en vriendin, altijd samen). Omdat ik wel vaker met ze rij en de paarden elkaar al kennen, dachten ze aan mij.

Paard heeft dan:
- 24/7 weidegang
- een schuilstal (aan 4 kanten (nog) open, op laagste gedeelte van land (drassig in winter))
- een behoorlijk open gebied en dus winderig en geen overige beschutting
- 24/7 kuil en gras ter beschikking
- drie weidemaatjes

Deze manier van stallen kost 100 euro minder. De overige voorzieningen blijven wel beschikbaar.

Tja, je voelt hem aankomen. De afweging tussen 24/7 buiten voor mijn paard en eigen gemak. Wordt zij daar echt zoveel blijver van? Ook in de vieze koude tijden van het jaar als ze met de voeten in de modder staat? Ik ben heus geen 'watje' als het op mijn paard aankomt. Ben niet bang dat ze smelt ofzo, maar toch. Nu in de zomer periode is het allemaal leuk en aardig, maar ik denk toch ook even aan de winter. Ik rij recreatief, maar daar hoort toch (zeker in de winter) ook trainig bij. Zit je met een bezweet paard wat niet zo terug de weide op kan. Ik heb geen 'recht' meer op een poetsplek voor een stal, sta dus ook zelf grotendeels buiten. Om nog maar te zwijgen van de blubber waar ikzelf doorheen moet om het paard van de weide te gaan halen... Wintervacht (24/7 buiten is dan ook geen deken vind ik), altijd onder de blubber of natgeregend... En ik ben zelf ook zo'n koukleum.

Financieel maakt me de stap niet zo uit. Ik ben best tevreden met wat ik betaal nu, al zijn alle 'beetjes' natuurlijk mooi meegenomen, maar daar doe ik het niet voor. De grote afweging is of mijn paard er echt zoveel blijer van zou worden, dat het opweegt tegen alle bijkomende ongemakken voor mij (en haar)?

Wat zouden jullie doen?

Mirjam79

Re: Stallings dilemma(tje)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:49

Mooi laten staan als ik jou was...

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:53

Ik zou het niet doen.
Je paard is nu gewend aan waar ie staat.
Wat als jou paard toevallig een keer alleen komt te staan als ze alle drie rijden zijn?
Je noemt de nadelen al in de winter.
Je paard krijgt genoeg weidegang, zoals het nu gaat.
Misschien mag hij wel niet schuilen van de andere drie als ie dat wilt.
Wanneer het slecht weer is bijvoorbeeld.
En dat het met het rijden goed gaat, wil niet zeggen dat het ook goed gaat wanneer ze met z'n 4-en bij elkaar staan. Zowel in de wei als in de schuilstal.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:53

Je moet ook aan je eigen wensen denken. Je hebt tensotte een paard om er leuk op te rijden en zonder zelfs maar een poetsplaats voor de stal, of een plek om hem even te laten opdrogen, klinkt het echt niet fijn.
Een paard 24/7 buiten hebben 's winters is een hoop modder, lange vacht, smeerboel. Je geeft zelf al aan dat je het niet ziet zitten. Dus als je spontaan niet op het idee gekomen zou zijn om je paard van plaats te veranderen zou ik het zeker niet doen omdat andere mensen dat vragen. Als ze zo graag iemand hebben om bij dat 3de paard te blijven kopen ze maar een shet.

Baron31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:54

Ik zou hem lekker binnen laten staan

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 11:55

Wordt de schuilstal nog toegemaakt?
Maar schuilstal dat altijd modderig is in de winter,neen,dat zou ik niet willen. Er is eigenlijk niets van beschutting? Mijn eigen paardje staat heel veel in haar schuilstal,kan zelfs niet zonder,wordt ongelukig,...

Ik zou blijven staan... Je paardje is het niet gewoon van 24/7 op wei te staan,maar is zen warm,knus stalletje gewoon Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:01

Ik weet niet hoe lang je paard al 's nachts binnen staat? Ik heb een paard dat weigert om 's nachts buiten te blijven...ook als ze een veulen heeft. Ik zou dus in ieder geval een proefperiode inlassen, als blijkt dat je paard het geweldig vindt (en jij ook) kun je alsnog definitief overgaan.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:02

Moeilijk ,als het niet om het geld gaat zou ik denk ik blijven staan waar je nu ook staat.
Maar niemand kan natuurlijk voor jou denken ,je moet op je eigen gevoel af gaan!!
Jij kent ten slotte ook jouwn paard het beste.

Zet van beide stallen alle positieve en negatieve punten op een rijtje en kijk dan waar de meeste positieve punten voor jou naar voren komt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:08

kan je paard niet in de wei gezet worden op het moment dat hun met z'n twee gaan rijden? of is het echt het een of het ander?
Ik zou hem niet 24/7 het land op gooien als hij dat niet gewend is

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:16

@Kendra: ja een proefperiode zou wel kunnen, maar dan is het nog altijd proef draaien in de zomer en dat is toch niet representatief voor de wintersituatie. Nu zal ze het wel prima vinden, maar ook toen ze nog bij mijn ouders stond, kwam ze winters wel gewoon savonds binnen en en bleef ze zomers gewoon buiten (tenzij het te heet was). Op mijn vorige stal liet ik haar zomers wel overnachten op de weide voor een paar daagjes en in de winter kwam ze af en toe buiten. Al met al staat ze nu al 3 jaar eigenlijk snachts op stal het jaar door.

Ik vind het zelf eigenlijk ook wel een prettig idee dat ze snachts 'veilig' binnen en droog staat.

@Amyke: nou hooguit met 'inventieve' oplossingen, want van de gemeente mag op die plek geen stal staan begreep ik, dus mag hij niet dichtgetimmerd worden. Nu willen ze met strobalen oid minstens 1 kant dichtmaken. Maar het blijft wel gewoon land waarop ze dan moeten staan.

@Silly: nee dat is niet echt een optie. De paarden worden namelijk buiten gezet in hun eigen groepje. Momenteel staat ze nog met 1 ander (3e paard heeft een veulen en staat nu apart), dus dan blijft die ander alleen. Het is echt het een of het ander wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:19

Dan zou ik het toch niet doen, maar dat is mijn mening

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:19

Zou het absoluut niet doen, je bent nu toch tevreden? En je paard ook? Reken maar dat je spijt krijgt als je door de stromende regen met wind en enorme kou door de blubber moet lopen...

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:33

Ik zou het dan ook niet doen.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:26

Ik zou het niet doen.

Ik vind 100 euro best een groot verschil tussen wel of niet s nachts buiten laten staan.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:34

zo te lezen word het er voor JOU niet echt beter op. maar man man .... je paard, die kan heerlijk heel de dag spelen, eten en slapen, in een vrije ruimte!
ikzelf vind de zomer altijd wat lastiger voor de paarden want ze moeten genoeg schaduw hebben en hebben soms wat last van de vliegen, een echt paard geeft om een beetje modder helemaal niets. maar ik zou zeggen, kijk hoe het je bevalt, je kan toch altijd nog terug? stel je paard waardeert zijn stal heel erg, of jij bent de modder zat of wat dan ook?

Terpstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:36

als ik je zo hoor zou ik het niet doen.
Ik denk wel dat het voor het paard lekker is om 24/7 buiten te kunnen staan en zelf te kunnen kiezen of het gaat schuilen of niet.
Maar als ik je verhaal zo hoor ben je op dit moment tevreden met wat je hebt. En zullen toch dingen veranderen als je paard 24/7 buiten gaat staan.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:49

het is natuurlijk 100 euro goedkoper wel he... Knipoog maar ik kan me op zich het verschil wel voorstellen. Behalve wat kuil kost een 24/7 buitensta-paard niks. Geen stro, geen brok, geen elektriciteit, geen heen en weer lopen voor buiten zetten, geen stallen uitmesten elke dag... dus dat verschilt nogal. 100 euro uitsparen per maand is toch best aanzienlijk, maar ik denk dat ik toch te 'verwend' ben om de huidige gemakken ervoor op te geven. Bloos

@draakje: ja dat is ook de enige overweging die ik heb, of mijn paardje er beter en blijer van wordt. Met die schaduw geeft je nog een goed punt aan, al moet ik zeggen, die andere drie staan amper onder het afdak en ook nu staat mijn paard gewoon in de zon. Daarbij is het de vraag of ik gewoon terug kan... ik kan natuurlijk wel die stal zo aanhouden en haar gewoon buiten gaan zetten, maar dat is ook een beetje loze actie natuurlijk. En die stal opzeggen en ervoor gaan 'durf' ik niet, omdat ik dan dus mijn heel prima plekje kwijt ben daar. Haar nu 2 maanden buiten houden, is niet representatief vanwege het weer. Natuurlijk komt mijn paard graag binnen, maar ja, dan moet er wel wat te eten zijn. Als ik haar midden op de dag van de wei trek, staat ze binnen uiteraard wel te protesteren omdat de rest buiten staat. Nu was het wel zo, dat als ze alleen achter blijft op de wei, ze daar ook niet blij mee was. Op stal savonds staat ze gewoon wat te knabbelen en oogt gewoon vrolijk en attent. Het is dan het drukste moment op stal (zeker in de winter) en afleiding (en aandacht) krijgt ze dan wel.

Grrrr, zou zo graag eens willen dat ze mij kon vertellen wat ze zelf graag wilt...

Het groepje is overigens 1 ruin (die het hoog in zijn bol heeft en denkt dat ie hengst is) en 2 merries en mijne is ook een merrie.

1paardenfan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:04

Ik zou het idd. niet doen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:08

Volgens mij gaat de situatie voor jou niet echt vooruit. Voordeel is wel dat je paard altijd buitenstaat, maar je schreef zelf dat de wei in de winter drassig is. Ik zou het niet doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:53

Volgens mij zie je het zelf niet zo zitten als ik jou zo hoor, dus als jij en je paard wel tevreden zijn met de huidige situatie en je hebt het financieel ook ruim genoeg, dan moet je het gewoon niet doen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:56

Zoals ik het lees is het alleen een voordeel voor de 3 anderen, en vind jij het niet helemaal een goed idee. Voor de zomer zou het ideaal zijn, maar in de winter...

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 16:12

Nou voor die drie anderen maakt het me niet uit. Ik wil het echt puur vanuit het oogpunt van mijn paard bekijken en inderdaad, hoe meer ik erover denk hoe minder ik erop zit te wachten... Dan zie ik de beelden van afgelopen winter voor me hoe zij door de storm hun paarden moest halen om die in de loods (stukje lopen) te poetsen en dan weer terug lopen naar de bak, terwijl ik dan droog en 'warm' binnen kan zadelen en gewoon 3 meter door buiten moet om bij de rijhal te komen.

*zucht* ik denk dat ik in dit geval maar een beetje egoistisch moet zijn, paardje weet immers niet beter en is allang blij met de vooruitgang. Clown Maar ik ben inderdaad niet zo'n held in mensen teleurstellen haha.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:13

Ik vind niet dat je egoistisch bent wanneer je beslist om je paard daar niet neer te zetten Lachen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:19

Jana_en_Ik schreef:
Nou voor die drie anderen maakt het me niet uit. Ik wil het echt puur vanuit het oogpunt van mijn paard bekijken en inderdaad, hoe meer ik erover denk hoe minder ik erop zit te wachten... Dan zie ik de beelden van afgelopen winter voor me hoe zij door de storm hun paarden moest halen om die in de loods (stukje lopen) te poetsen en dan weer terug lopen naar de bak, terwijl ik dan droog en 'warm' binnen kan zadelen en gewoon 3 meter door buiten moet om bij de rijhal te komen.

Dat met die loods klinkt inderdaad ellendig. ik zou er nooit voor kiezen om mijn paard zo neer te zetten. Niet dat het slecht is voor het dier maar ze hebben zo weinig ruimte om droog met hun paardje bezig te zijn. Je mag er zelf ook nog wel wat lol aan beleven.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:09

Ik vind het ook moelijk om dan tegen degene te zeggen dat ik het niet doe hoor.
Dit dilemma heb ik vorige maand ook gehad.
Wel een andere situatie maar ging ook om de wei.
Diep in me hart wilde ik het niet maar wilde niemand voor het hoofd stoten.

Ik denk dat je het niet moet doen hoor..
En nu even uitproberen heeft weinig zin wat betreft het weer.
In oktober/november beginnen de gure maanden pas.
En je paard weet tenslotte niet beter..