Ik sta weer eens voor een klein stallings dilemma
Ik sta nu op een pensionstal waar zowel paard als ikzelf het enorm naar de zin hebben.
Paard heeft:
- een ruime stal (zeker 3x3)
- elke dag schoon stro en uitmesten inbegrepen
- 2x daags brok en een hoop kuil voor de avond
- dagelijks weidegang (zomer +/- 9 uur, winter +/- 5 uur)
Verder is er een overdekte rijhal, die goed beschikbaar is, 2 buitenbakken en longeercirkel. Er zijn 3 overdekte wasplaatsen beschikbaar en men kan gewoon goed op de gang voor de eigen stal poetsen.
Momenteel vind ik de situatie prima zo. Ik sta lekker achterin de gang, uit de wind en koude, op 5 stappen van mijn zadelkast en in een levendige gang (voor afleiding paard). Sinds het paard veel meer buiten komt, merk ik de positieve verandering aan haar.
Het dilemma:
3 Stalgenootjes hebben hun 3 paarden 24/7 buiten staan op DEZELFDE pensionstal. Nu sinds kort paard 4 weg is, zoeken ze een nieuw weidemaatje, zodat 1 ervan niet alleen achterblijft als die andere twee samen gaan rijden (vriend en vriendin, altijd samen). Omdat ik wel vaker met ze rij en de paarden elkaar al kennen, dachten ze aan mij.
Paard heeft dan:
- 24/7 weidegang
- een schuilstal (aan 4 kanten (nog) open, op laagste gedeelte van land (drassig in winter))
- een behoorlijk open gebied en dus winderig en geen overige beschutting
- 24/7 kuil en gras ter beschikking
- drie weidemaatjes
Deze manier van stallen kost 100 euro minder. De overige voorzieningen blijven wel beschikbaar.
Tja, je voelt hem aankomen. De afweging tussen 24/7 buiten voor mijn paard en eigen gemak. Wordt zij daar echt zoveel blijver van? Ook in de vieze koude tijden van het jaar als ze met de voeten in de modder staat? Ik ben heus geen 'watje' als het op mijn paard aankomt. Ben niet bang dat ze smelt ofzo, maar toch. Nu in de zomer periode is het allemaal leuk en aardig, maar ik denk toch ook even aan de winter. Ik rij recreatief, maar daar hoort toch (zeker in de winter) ook trainig bij. Zit je met een bezweet paard wat niet zo terug de weide op kan. Ik heb geen 'recht' meer op een poetsplek voor een stal, sta dus ook zelf grotendeels buiten. Om nog maar te zwijgen van de blubber waar ikzelf doorheen moet om het paard van de weide te gaan halen... Wintervacht (24/7 buiten is dan ook geen deken vind ik), altijd onder de blubber of natgeregend... En ik ben zelf ook zo'n koukleum.
Financieel maakt me de stap niet zo uit. Ik ben best tevreden met wat ik betaal nu, al zijn alle 'beetjes' natuurlijk mooi meegenomen, maar daar doe ik het niet voor. De grote afweging is of mijn paard er echt zoveel blijer van zou worden, dat het opweegt tegen alle bijkomende ongemakken voor mij (en haar)?
Wat zouden jullie doen?

maar ik kan me op zich het verschil wel voorstellen. Behalve wat kuil kost een 24/7 buitensta-paard niks. Geen stro, geen brok, geen elektriciteit, geen heen en weer lopen voor buiten zetten, geen stallen uitmesten elke dag... dus dat verschilt nogal. 100 euro uitsparen per maand is toch best aanzienlijk, maar ik denk dat ik toch te 'verwend' ben om de huidige gemakken ervoor op te geven.