Stalbandages

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Qleke

Stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:53

Ik zou graag stalbandages gebruiken omdat mijn paard bij het rechtstaan en gaan liggen steeds wondjes kapt op z'n benen. Ik zou dit graag willen vermijden door stalbandages aan te doen maar heb daar enkele vragen bij,

- Hoe lang kan je maximum een stalbandage aanhouden?
- Is het ook geschikt als je paard op de wei staat?
- Moet je ze dan aan alle 4 de benen doen of is 2 genoeg (het zijn de 2 voorbenen die wondjes hebben)
- Moet je de benen afspuiten, wassen of iets dergelijks als je de bandages gaat wisselen?

Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen, want het zijn steeds dezelfde wondjes die opengaan en ik heb al gehad dat hij er op ging manken. Er komen ook grote wedstrijden aan dus zou het liefst goed op de been blijven met hem Lachen

Groetjes [***]

Coberlina

Re: Stalbandages

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:01

hey Freya

Stalbandages zijn - zoals het woord ook zegt - enkel voor op stal. Als je hem 's avonds binnenzet, kan je ze aandoen en 's ochtend bij het buitenzetten weer afdoen. Meestal blijven ze wel zo'n 12u zitten. Je kan zowel 1, 2, 3 of 4 benen bandageren, dat maakt niet uit. Het is niet nodig om de benen af te spuiten. Onderzoek heeft uitgewezen dat je al 3 kwartier water op het been moet spuiten om een echt afkoelend effect te hebben.

Als je bandageert, moet je er gewoon op letten dat je eerst een dikke onderlap neemt en rond het been wikkelt (zonder plooien) en dan een bandage eromheen. Die bandage moet net strak genoeg zitten dat ze niet afzakt, maar losser dan een werkbandage, zodat ze het bloed niet afsnijdt.
Ik weet niet waar hij wondjes heeft, maar een stalbandage gaat meestal van net boven de kroonrand tot onder de "knie" (is niet knie, maar om even duidelijk te maken), bovenaan pijpbeen dus Knipoog

In de wei zijn ze niet geschikt, omdat ze dan kunnen gaan afzakken als hij loopt, en omdat ze ook doorweekt zullen zijn door het natte gras.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:14

Die bandage, mag dat een gewone werkbandage zijn of is daar een aangepaste voor nodig? Bedankt voor de informatie! Lachen
Hier zijn er enkele foto's van, van dichterbij heb ik niet, is onderaan zijn been. Was niet echt de bedoeling van de foto's om zijn wondjes te fotograferen.

Afbeelding

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:23

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:42

Ik wil toch even wat dingen 'recht zetten' die hierboven staan Lachen

Ten eerste maakt het wel degelijk uit hoeveel benen je bandageert. Één been of drie benen mag nooit! Altijd twee aan twee... Dus twee voorbenen, of twee achterbenen, of alle vier. Dit principe geldt voor alles wat je doet aan de benen. Als je bijvoorbeeld de benen moet koelen, ook altijd beide benen koelen.

Ten tweede is het van groot belang dat de stalbandages niet te strak zitten. Je kunt de lappen beter wat hoger doen, zodat het niet erg is als ze wat afzakken gedurende de nacht. Het is beter dat ze wat afzakken, dan dat ze precies blijven zitten omdat je de bandages toch wat hebt aangetrokken.

Ten derde is het absoluut niet aan te raden om fleecebandages als stalbandages te gebruiken.

Als laatste is het wel aan te raden om de benen goed te poetsen voordat je ze in bandageert. Echter nóóit natte benen inbandageren, dus niet wassen vantevoren of wachten totdat de benen weer droog zijn.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:45

Deze wondjes komen van het liggen/opstaan. Een van mijn vorige paarden had dat ook steeds. Heb je een dikke laag strooisel die goed vast ligt in de stal? Bij ons hielp zo'n dikke rubberen ring die je normaal gebruikt tegen het strijken.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:36

Bedankt Aimee, welke bandages worden dan wel gebruikt als stalbandages?

Capraibex70, wij denken ook dat het van het liggen en opstaan is, waar kun je zo'n rubberen ring verkrijgen, heb je soms een foto?
Onze stal ligt dik in de vlas en heeft ook een rubberen ondergrond Lachen

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:50

Als je puur katoenen bandages kunt vinden van 4 meter lang, zou het super zijn. Dan houd ik me ook aanbevolen want ik kan ze niet meer vinden Haha!
Ik houd het op de gewone gebreide bandages, meestal zijn ze van een wolmix. Als ze maar niet elastisch zijn en niet van fleece ivm de warmte.

Qleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 17:55

Ik ga morgen naar de ruitershop en ga daar eens rondkijken en eventueel verder info vragen, erg bedankt voor de info iedereen! Lachen